Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#563912
Naar aanleiding van het topic over Snow en het eten van kwartelnekjes http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=22700
even een update en een vraag.
Kwartelvleugeltjes was de volgende stap en dat geeft geen problemen, platgemepte kippennekjes wil ook nog wel lukken.
Maar kwartelbilletjes is blijkbaar al een probleem voor hem.
Ze worden wel met smaak opgegeten, maar ofwel vind ik stukjes bot terug in zijn ontlasting, ofwel kotst hij ze na een tijdje terug uit. (ik had ze in twee geknipt, maar niet platgemept... dat laatste zou ik dus nog wel kunnen proberen)
Ik kan natuurlijk steeds kip en kwartelbotjes blijven geven, maar is dat eigenlijk niet wat te eenzijdig als calciumbron?
Verder krijgt hij zowat alles van vlees en vis, hij vindt gelukkig bijna alles wel lekker, krijgt ook regelmatig wat kefir, een eitje enz. maar bot blijft dus een probleem om te verteren.
Wat nu?
Gebruikersavatar
Door Binno
#563920
Wel een beetje tandplak, en hij mist één tandje achteraan, maar verder valt dat voor een ouder hondje (12) nog best goed mee.
Ik hoor hem ook duidelijk de botjes kraken, maar toch... :-\
Door Lizzy
#563924
Ik denk dat het qua tekorten wel los zal lopen hoor. Ik vind 2 botsoorten eigenlijk best heel prima. Tenslotte voeren mensen die versvlees geven dag in dag uit, jaar in jaar uit alleen gemalen kippenbot. En die honden doen het daar prima op. Dus ja, mede omdat je qua vleessoorten ook lekker afwisseld, zou ik me geen zorgen maken!
Gebruikersavatar
Door Binno
#563931
Lizzy schreef: Ik denk dat het qua tekorten wel los zal lopen hoor. Ik vind 2 botsoorten eigenlijk best heel prima. Tenslotte voeren mensen die versvlees geven dag in dag uit, jaar in jaar uit alleen gemalen kippenbot. En die honden doen het daar prima op. Dus ja, mede omdat je qua vleessoorten ook lekker afwisseld, zou ik me geen zorgen maken!
Oh, gelukkig!
Dan proberen we het op deze manier rustig verder en zien wel hoe dat gaat.
Door Filou
#564011
Hey Binno

Filou heeft ook weinig verschillende vleessoorten op zijn menu staan. Lizzy weet dit ;)

Qua bot heb ik voor filou steenbok en kip... soms eens een zalmkop. En hij doet het er goed op hoor ;)

Als vleessnijdsels gebruik ik dan weer zo weinig mogelijk steenbok en kip, en ga ik dan eerder kalkoen geven en sardientjes, of andere vissoorten :)

Voor orgaan ga ik dan rund en schaap kopen.

Dus, dit zijn in totaal toch zeker 6 verschillende soorten, en zo kom je er ook wel uit :D
Gebruikersavatar
Door Binno
#564110
Filou schreef: Hey Binno

Filou heeft ook weinig verschillende vleessoorten op zijn menu staan. Lizzy weet dit ;)

Qua bot heb ik voor filou steenbok en kip... soms eens een zalmkop. En hij doet het er goed op hoor ;)

Als vleessnijdsels gebruik ik dan weer zo weinig mogelijk steenbok en kip, en ga ik dan eerder kalkoen geven en sardientjes, of andere vissoorten :)

Voor orgaan ga ik dan rund en schaap kopen.

Dus, dit zijn in totaal toch zeker 6 verschillende soorten, en zo kom je er ook wel uit :D
Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen met de vleessoorten... paard, kalkoen, kalfs, rund, lam, konijn, eend... en af en toe sardien, zalm, haring enz.
Orgaanvlees ook weinig problemen, behalve kippenlever, dat lusten ze geen van allemaal. Runds- of konijnenlever dan weer wel. Kalkoenhartjes vinden ze super.

Enkel beetje jammer dus dat ik zo moet uitkijken met welk bot ik aan Snow kan geven. Met Shiba heb ik dat probleem ook soms als de botten te hard zijn.
Misschien omdat ze allebei bijna 10 jaar lang uitsluitend brok gegeten hebben? ???
Binno heeft maar een paar maanden brok gehad en zij kan dus zowat alles eten en probleemloos verteren, daar hoef ik het geeneens voor in stukken te doen.
Da's echt een plezier om te zien! :D ;)
Door Lizzy
#564111
Zou kunnen hoor, dat het met het verleden te maken heeft. Toevallig staat daar in de discussie-hoek wat over, geopend door BasRouge.

Ik denk dat je met deze afwisseling ( :o ;D ;D) je echt totaal geen zorgen hoeft te maken. Zo krijgt je hond echt genoegggg afwisseling!
Gebruikersavatar
Door Binno
#564118
Lizzy schreef: Zou kunnen hoor, dat het met het verleden te maken heeft. Toevallig staat daar in de discussie-hoek wat over, geopend door BasRouge.
Ok, ik ga eens even kijken. ;)
Ik denk dat je met deze afwisseling ( :o ;D ;D) je echt totaal geen zorgen hoeft te maken. Zo krijgt je hond echt genoegggg afwisseling!
;D ;D 8)
Door Filou
#564905
ik kan gewoonweg niet aan meer geraken!! Alles is hier stikduur! Papa die komt donderdag, en ik stuurde hem een sms of hij geen konijn wou meebrengen voor Filou. ;D Hij durft dat dus niet hé... ah... die politiemannen... lol
Gebruikersavatar
Door Binno
#564927
Filou schreef: ik kan gewoonweg niet aan meer geraken!! Alles is hier stikduur! Papa die komt donderdag, en ik stuurde hem een sms of hij geen konijn wou meebrengen voor Filou. ;D Hij durft dat dus niet hé... ah... die politiemannen... lol
Filou zelf een konijntje laten vangen? ;D
Nee, wat ik geef hangt ook meestal van de prijs af hoor. ;)
Ik ga ook geen zotte prijzen betalen om bvb aan eend te geraken om maar wat te noemen. Als ik dat in snelverkoop in de supermarkt kan halen of in promotie in de Makro ofzo, dan kan dat weer wel. En anders moeten ze dus maar wat anders eten.
Dus ik begrijp het wel hoor! En ik twijfel er absoluut niet aan dat Filou bij jullie ook uitstekend te eten krijgt! ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#564999
Binno schreef: Naar aanleiding van het topic over Snow en het eten van kwartelnekjes http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=22700
even een update en een vraag.
....
Ik kan natuurlijk steeds kip en kwartelbotjes blijven geven, maar is dat eigenlijk niet wat te eenzijdig als calciumbron?
Zou ik ook graag willen weten. Wat is het verschil tussen Ca van een kippebot en Ca van bijvoorbeeld een lamsbot? Is daar iets over te lezen ergens?
Door Lizzy
#565253
pike schreef: Zou ik ook graag willen weten. Wat is het verschil tussen Ca van een kippebot en Ca van bijvoorbeeld een lamsbot? Is daar iets over te lezen ergens?
Er zit al verschil in calcium gehalte tussen kippenvleugels en kippennekken, dus laat staan kippenbotten en lamsbotten.

Maar niet alleen het calciumgehalte is anders. De hele compositie van de verschillende botten van verschillende dieren is anders.

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Hier kun je wat analyses van kippen en kalkoenbot zien.
Gebruikersavatar
Door pike
#565325
Ja ik snap wel dat het kalkgehalte van de diverse botten verschilt. Ging mij meer om de kalk op zich. Wat ik bedoel is: Is 1 mg kalk van kip anders dan 1 mg kalk van lam (of welk dier dan ook)?
Door Lizzy
#565595
pike schreef: Ja ik snap wel dat het kalkgehalte van de diverse botten verschilt. Ging mij meer om de kalk op zich. Wat ik bedoel is: Is 1 mg kalk van kip anders dan 1 mg kalk van lam (of welk dier dan ook)?
Oh, op die manier. Nee, Ca is Ca.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door