Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#563514
Ik merk nu ik echt al een tijd volledig BARF verschillen in behoefte bij mijn honden.

Bolke en Barousse die beide startten met 100 % BARF toen ze respectievelijk 11 en 8 jaar waren hebben veel minder behoefte aan bot dan Rein die met 100% BARF startte op de leeftijd van 1 jaar.

Met veel minder behoefte bedoel ik dat zij (B&B) als ze elke dag een botmaaltijd krijgen (met circa fifty-fifty bot/vlees eraan), ze na een dag of drie echt meer moeite met poepen gaan krijgen, ze poepen dan ook echt gele/witte harde keutels. Voor hen moet er echt een 100% spiervlees en/of orgaanmaal tussendoor.

Rein daarintegen doet het het beste op elke dag bot, krijgt hij twee maal achter elkaar een maal zonder bot, dan is zijn poep echt wat te zacht naar mijn zin, zie het liever wat steviger. Hij poept zelden harde, gele keutels.

Ik vraag me af of dit nu te maken heeft met pure individuele verschillen of dat dit verschil mogelijk kan worden toegeschreven aan de leeftijd waarop met BARFen is begonnen. Kortom: hoe zit dat met jullie honden?
Door La Demisa
#563515
Botten bedragen ze hier alle 3 goed. Ik BARF sinds 3 maanden en onze oudste is bijna 10, de middelste ruim 8 en de jongste bijna 5. De middelste, onze Lana, verdraagt moeilijk lamsribben en kotst paardenvlees binnen 10 minuten uit. Met haar moet ik dus voorzichtig zijn. Vind het voor haar en voor mij niet leuk als alles er zo snel weer uitligt. Als ze nu hier paardenvlees krijgen verdeel ik het voor haar over 2 dagen en vul het aan met kip of kalkoen. Dan gaat het goed. Je moet dus erg naar de hond zelf kijken en niet teveel proberen ze allemaal hetzelfde te voeren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563521
Ik merk ook dat mijn pups op veel bot een normale ontlasting hebben en de oudere honden op dezelfde hoeveelheid bot kalkkeutels poepen. Dus ik neem dan aan dat de pups meer calcium gebruiken dan de volwassen honden. Nu zijn ze 7 maanden en krijgen ze steeds minder bot
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#563558
Voor mij geldt dat ik heel voorzichtig moet zijn met bot. Bij beide honden. Het is gauw of te korrelig of echt diaree. Ik geef ook niet elke dag een vleesbot en als het percentage bot mij iets te veel lijkt, geef ik spiervlees bij. Feitelijk kom ik aan een percentage 60-40% denk ik.
Annak verteert sowieso veel beter dan Rover en poept maar 1 keer per dag, behalve op de groente/orgaan-dag dan 2 tot 3 keer.
Rover daarentegen verteert een stuk slechter en heeft vaker zachte ontlasting en ook meer.
Door Mevroi Kruim
#563673
Ik merk totaal geen verschil. Tara eet nu 5 jaar barf, sinds haar vierde jaar, en Kátur 3 jaar, sinds ik hem als pup van 8 weken kreeg. Voor zover ik het kan beoordelen verteren ze allebei even goed, en ze krijgen bijna evenveel van alles (Tara wat meer, die is groter).
Ik merk ook zelden iets van verstopping of dunne, alleen van botten gaan ze geweldig ruften, da's alles. Van orgaan gaan ze niet bijzonder aan de dunne, van veel bot krijgen ze geen problemen.
Door Lizzy
#563805
Ik moet zeggen dat ik ook geen verschil merk. Ze verteren hier bot alle drie prima. En Linga is de enige die nog nooit 1 brok in d'r leven heeft gezien.
Door bas rouge
#563838
Ja, wat dat weinige poepen betreft. Barousse heeft haar hele leven minimaal 3 keer per dag gepoept, soms wel 4 keer. Nu poept ze meestal 2 keer maar dat wordt steeds vaker maar 1 keer per dag en soms helemaal niet. Ik maak me daar toch wat zorgen over en als ze dan 's ochtends piepend bij mijn bed staat (veel te vroeg) dan schiet ik snel mijn kleren aan en ga met haar naar buiten en dan .... poept ze niet! Vind ze het gewoon tijd de dag te beginnen en ik trap er steeds weer in omdat ik denk, oh god, die hond heeft gisterochtend voor het laatst gepoept en zal wel nodig moeten.

Leuk, zo'n hond en een sufferd van een baas.
Door ~Joke~
#563861
Hier is het verschillend: Kyra en Spike verdragen en verteren bot heel goed maar Penny die nooit anders dan rauw heeft gegeten is al twee keer aan een verstopping geopereerd en mag geen hele botten meer hebben. Ik maal voor alledrie de karkassen dus heel fijn want de schrik zit er zo in dat Spike en Kyra ook geen hele botten meer krijgen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#564127
Hier merk ik vooral verschil in het verteren van bot tussen de twee oudsten die bijna tien jaar lang op brok gestaan hebben, en Binno die maar enkele maanden in haar leven brok heeft gehad.
Shiba en Snow hebben weleens problemen met te grote of te harde botstukjes en die komen er dan onverteerd weer uit, of worden weer uitgekotst. Vooral bij Snow moet ik erg opletten wat ik geef.
Binno daarentegen kan je zowat alles geven, het hoeft geeneens in stukken gehakt te zijn. Zij eet en verteert alles probleemloos.
Door Truus
#564328
Ik merk verschil en denk dat het komt omdat de een een schrokkerd is en de andere heel netjes de tijd ervoor neemt. De schrokkerd heeft ook altijd hardere keutels en bij de andere metk je niets.
Door tieneke
#564389
Hier zie ik soms verschil,Tinus had vanmorgen keiharde keutels met dunnere drap erbij plus vel :-X
Tara echt keiharde knikkers....gisteren hebben ze biologisch-lamsribstuk op met zeer veel vlees en toch een duidelijk verschil :-\
Door Rajzcek
#569637
Volgens mijn ervaringen zijn er wel degelijk verschillen in honden en hun eetgedrag.Als een van onze Duitse Herders te gulzig botten eet,gaat zij (Aranka)geheid braken.Eet en kauwt zij rustig dan heeft ze de andere dag inderdaad witte ontlasting.Net zoals onze andere honden trouwens.Sinds kort hebben wij er een Cairn Terrier pupje bij,en het is een sport om haar rauwe botten te laten kluiven.Bij de fokker was ze gekookte knoken gewend,en ja...brokjes!!Nu ben ik bezig om haar zo natuurlijk mogelijk te voeren,wel soms diarree.Ontgiften denk ik dan maar,want ze is wel dol op al dat verse vlees en de lamsmaag van Bibi.Laatst geprobeerd om een bakje brokjes neer te zetten.....NEE ze at er geen hap van.Ze is nu vier maanden,en weet wat goed voor haar is.Alleen de rauwe botten,dat is nog wel een probleempje ::)Maar we houden vol!! ::)
Door Rajzcek
#569644
O,jee nou vergeet ik helemaal te vertellen dat met natuurlijke vleesvoeding de honden een heel klein hoopje produceren!Klein en als je er tegen trapt zit er niets aan je schoenen.Ja je doet als hondengek hele rare dingen! ;D Heb ik maling aan,ik wil weten hoe mijn honden verteren.,en hou toch schone schoenen.Hahaha.En het verschil in hopen met brok/diner gevoerde honden is HELE grote blubber hopen.Namens onze honden::Geef ons maar natuurlijke voeding :P :P :P
Gebruikersavatar
Door Pauline
#569645
Ook ik merk duidelijk verschil. Joep en Joris hebben beiden nooit brokken gegeten, maar Joris poept altijd de fameuze barfkeutels terwijl Joep heel regelmatig toch diarree of dunnere ontlasting heeft.
Er zijn al diverse topics aan gewijd, maar ik heb geen flauw idee waar het wegkomt. Joeps moeder is namelijk ook versgevoerd en volgens Lizzy is dat de ultime start voor een pupje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door