Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Smoetzke
#563096
Hier ben ik weer!
Op zich gaat het Barfen heel goed, maar soms stel ik me toch vragen wat bij wat hoort.
Wat is juist spiervlees, wat vleesbot,...
Soms dan denk ik iets en dan lees ik iets helemaal anders :-[

Ik ga hier even opnoemen wat er allemaal in onze vriezer zit, zou er iemand zo lief willen zijn om erbij te zetten tot welke categorie het hoort?

We hebben;
- Lamsbout
- Kwartels
- Kippevleugels/nekken
- rundsrib
- konijn (helemaal)
- kabeljouwkop
- geitenribben
- pens
- schapenkl*ten ;D
- schapenkop
- lamstong
Door Lizzy
#563099
- Lamsbout = vleesbot
- Kwartels = vleesbot (kan tot heel prooidier gerekend worden natuurlijk, maar in feite is het vleesbot)
- Kippevleugels/nekken = vleesbot
- rundsrib = vleesbot
- konijn (helemaal) = vleesbot en zie kwartel
- kabeljouwkop = vleesbot
- geitenribben = vleesbot
- pens = orgaanvlees
- schapenkl*ten ;D = ;D orgaanvlees
- schapenkop = vleesbot (ik zou geen schapenkop geven. Te hard)
- lamstong = orgaanvlees
Door Laura2004
#563153
tieneke schreef: Mis het spiervlees ;)
Spiervlees zit toch aan de botten (lamsbout, geitenribben, kwartel, kip, konijn), mijn honden krijgen ook niet apart spiervlees. Ze krijgen gewoon iedere dag een goed bevleesd bot.
Door Femke
#563382
lamsbout is inderdaad te hard! het deel met de ribben en de wervels niet, maar het schouderstuk wat eraan zit wel! Ik geef het hier aan de katten; die eten het vlees eraf en dan gaat het bot in de kliko
Door tieneke
#563384
Laura2004 schreef: Spiervlees zit toch aan de botten (lamsbout, geitenribben, kwartel, kip, konijn), mijn honden krijgen ook niet apart spiervlees. Ze krijgen gewoon iedere dag een goed bevleesd bot.
Hier krijgen ze wel apart spiervlees.
Door Smoetzke
#563388
Lizzy schreef: - Lamsbout = vleesbot
- Kwartels = vleesbot (kan tot heel prooidier gerekend worden natuurlijk, maar in feite is het vleesbot)
- Kippevleugels/nekken = vleesbot
- rundsrib = vleesbot
- konijn (helemaal) = vleesbot en zie kwartel
- kabeljouwkop = vleesbot
- geitenribben = vleesbot
- pens = orgaanvlees
- schapenkl*ten ;D = ;D orgaanvlees
- schapenkop = vleesbot (ik zou geen schapenkop geven. Te hard)
- lamstong = orgaanvlees
Heb het op een ander forum ook gevraagd en daar krijg ik hele andere antwoorden :-\ Lamstong zou ook sprievlees,...
Spiervlees zit mee aan de botten, apart krijgt ze het niet bij. Daarom dus dat ik wou weten wat juist wat was.
Door Lizzy
#563403
Smoetzke schreef: Heb het op een ander forum ook gevraagd en daar krijg ik hele andere antwoorden :-\ Lamstong zou ook sprievlees,...
Spiervlees zit mee aan de botten, apart krijgt ze het niet bij. Daarom dus dat ik wou weten wat juist wat was.
Tong is een heeeeeeel sterke spier. En toch is het in mijn ogen orgaan en geen spiervlees. Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. En waarom reken je tong nog meer bij orgaan? Omdat tong een andere eiwit-compositie heeft als spiervlees. En wanneer je heel veel tong gaat voeren, is menu snel uit balans. Want, een prooidier bestaat maar voor een heeeeel klein percentage uit tong. En een prooidier bestaat voor een groot percentage uit spiervlees. Als je tong tot orgaanvlees rekent, zul je in ieder geval niet gauw teveel tong voeren.

En tja, als je meerdere mensen om advies vraagt, loop je dus de kans op verschillende antwoorden. Maar als jij tong tot spiervlees wilt rekenen: ook prima.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 jun 2006, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563476
tieneke schreef: Hier krijgen ze wel apart spiervlees.
Dat kan maar als ik een kippenpoot of kipkarbonade geef ga ik daar niet nog een keer een kipfilet bij doen dan zit er al heel veel spiervlees aan het bot, zo ook bij de geiten ribben die zijn zo bevleesd dat ze er geen vlees bij krijgen, het is hier wel dat ze bv ook wel spiervlees krijgen zonder bot eraan
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563480
Smoetzke schreef: Heb het op een ander forum ook gevraagd en daar krijg ik hele andere antwoorden :-\ Lamstong zou ook sprievlees,...
Spiervlees zit mee aan de botten, apart krijgt ze het niet bij. Daarom dus dat ik wou weten wat juist wat was.
Zoals Lizzy zegt een tong is een spier maar geen spiervlees net als een hart een spier is maar ook onder orgaan vlees valt en dit geld bijvoorbeeld ook voor de maag . Spiervlees is al het vlees wat het skelet bekleed, dus als je dan in de mond kijkt zijn de wangen spiervlees maar de tong niet
Door tieneke
#563499
sylvia schreef: het is hier wel dat ze bv ook wel spiervlees krijgen zonder bot eraan
Dat zeg ik ;D ;D
Ik geef een aparte maaltijd runderlap of kalkoenvlees.
Vind het veel te veel gedoe om dit over verschillende maaltijden te verdelen.
Nu krijgen ze een lekkere homp vlees ipv kleinere porties.
Door bas rouge
#563509
Ik voer ook minstens 2 volledige maaltijden alleen maar spiervlees, meestal rund, paard of geit.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563518
tieneke schreef: Dat zeg ik ;D ;D
Ik geef een aparte maaltijd runderlap of kalkoenvlees.
Vind het veel te veel gedoe om dit over verschillende maaltijden te verdelen.
Nu krijgen ze een lekkere homp vlees ipv kleinere porties.
hahaha, ja maar niet als ze een rmb krijgen bedoel ik ;D
dus ze krijgen hier bv de ene dag een kippenpoot (bot + spiervlees) en de andere dag bv kopvlees
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door