Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door missy21
#563073
hallo allemaal, ik heb vandaag voor missy en spike een zalmkop gehaald, helaas had de visboer er nog maar 1 maar om te proberen is dat zat dan doe ik m door de helft, maar nu is mijn vraag: moet ik deze eerst in de vriezer doen, want wilde m eigenlijk vandaag voeren ???
Laatst gewijzigd door missy21 op vr 02 jun 2006, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madera
#563091
ik zou m invriezen (14dagen). ivm parasieten. Ik neem niet an dat je weet of t van wilde zalm of van gekweekte zalm is??
Laatst gewijzigd door Madera op vr 02 jun 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door missy21
#563092
dank je voor je reactie, als ik het goed begrepen heb is het gekweekte zalm... maar weet het niet 100% zeker
Laatst gewijzigd door missy21 op vr 02 jun 2006, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madera
#563094
volgens mij moet je die júíst invriezen. (maar dat weet ik niet 100% zeker) ik vries ze zelf altijd eerst 2 a 3 weken in!
Door 202Spots
#563097
missy21 schreef: hallo allemaal, ik heb vandaag voor missy en spike een zalmkop gehaald, helaas had de visboer er nog maar 1 maar om te proberen is dat zat dan doe ik m door de helft, maar nu is mijn vraag: moet ik deze eerst in de vriezer doen, want wilde m eigenlijk vandaag voeren ???
Ik zou de kop nog maar even in de vriezer bewaren voor 2-3 weken.
Of de helft genoeg is,ligt aan de maat van de hond,grote honden kunnem wel 'n kop van 500-700 gr. hebben, kleinere honden niet.
Zijn je honden gewend om vis te eten? Meestal is 'n zalmkop geen success als eerste vis maaltijd.
Door missy21
#563100
202spots schreef: Ik zou de kop nog maar even in de vriezer bewaren voor 2-3 weken.
Of de helft genoeg is,ligt aan de maat van de hond,grote honden kunnem wel 'n kop van 500-700 gr. hebben, kleinere honden niet.
Zijn je honden gewend om vis te eten? Meestal is 'n zalmkop geen success als eerste vis maaltijd.

bedankt voor je reactie :), nee ik heb nu maar 1 genomen dus ieder een halve omdat de visboer er nog maar 1 had en dit is toch de eerste keerr dat ik dit voor ze koop dus ze krijgen het een dag als extra om te kijken of ze het lusten, maar ze stonden net in de keuken al als een gek om me heen te draaien dus denk wel dat ze het lekker vinden.... ;)
maar het gaat de vriezer in ;)

als ze het inderdaad lekker vinden dan krijgen ze de volgende keer als maaltijd gewoon zo veel als ze nodig hebben.... ;)

ik heb de zalmkop toch maar inb de vriezer gelegd en ik laat m dan 2 a 3 weken erin liggen, wil geen risico lopen ;)

ze hebben al een keer eerder vis gehad (ieder een sardien) dus dit is niet de eerste keer :)
Laatst gewijzigd door missy21 op vr 02 jun 2006, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door missy21
#563102
ik kan nu ook visafval gratis krijgen maar dan fatsoenlijk afval dus niet graten enzo maar ander afval, moet dit ook ingevroren?

ow ja voor een zalmkop betaal ik 1 euro is dat duur?
Door Audrina
#563104
missy21 schreef: ze hebben al een keer eerder vis gehad (ieder een sardien) dus dit is niet de eerste keer :)
Van een sardientje naar een zalmkop vind ik persoonlijk wel een hele sprong. Ik zou ze eerst nog even laten "oefenen" met andere vissen (meer hele sardientjes, hele ansjovisjes, hele haringen, etc). ;)
Door missy21
#563105
Audrina schreef: Van een sardientje naar een zalmkop vind ik persoonlijk wel een hele sprong. Ik zou ze eerst nog even laten "oefenen" met andere vissen (meer hele sardientjes, hele ansjovisjes, hele haringen, etc). ;)
dank je voor het advies dan laat ik ze nog ff iets langer liggen, kunnen ze eerst nog oefenen met andere vis, moet nog veel leren ben nog niet zo heel lang bezig dus alle advies en commentaar is welkom :D
Laatst gewijzigd door missy21 op vr 02 jun 2006, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madera
#563106
Tinker schreef: Waarom moet ie eerst in de vriezer?Het is toch een vis die geschikt is voor menselijke consumptie?Volgens mij kan je die gewoon nu geven hoor.
omdat de evtentuele parasieten gedood moeten worden. Als een mens de zalm zou eten zou deze eerst verhit worden.(hierdoor worden de parasieten gedood) Als je deze vis (zalm) zo aan je hond geeft krijgt hij wel degelijk last van die parasieten. het invriezen zorgt ervoor dat deze parasieten gedood worden
Door missy21
#563109
Audrina schreef: Van een sardientje naar een zalmkop vind ik persoonlijk wel een hele sprong. Ik zou ze eerst nog even laten "oefenen" met andere vissen (meer hele sardientjes, hele ansjovisjes, hele haringen, etc). ;)
weet je toevallig ook of ik visafval (fatsoenlijk afval, geen rommel) ook moet invriezen net als die zalmkop?
Door 202Spots
#563111
missy21 schreef: ik kan nu ook visafval gratis krijgen maar dan fatsoenlijk afval dus niet graten enzo maar ander afval, moet dit ook ingevroren?
ow ja voor een zalmkop betaal ik 1 euro is dat duur?
Wanneer je niet zeker weet van welke vis het komt, dan zou ik het ook even vriezen.
Wanneer er veel "ingewanden' bij zit, dan zou ik er 'n gedeelte van weggooien.
1 Euro voor grote zalmkop is goeie prijs dacht ik, hoewel sommige 't gratis krijgen ;)
Door missy21
#563114
202spots schreef: Wanneer je niet zeker weet van welke vis het komt, dan zou ik het ook even vriezen.
Wanneer er veel "ingewanden' bij zit, dan zou ik er 'n gedeelte van weggooien.
1 Euro voor grote zalmkop is goeie prijs dacht ik, hoewel sommige 't gratis krijgen ;)
oke dank je, ik kijk het toch goed na voor ik het geef dus als er veel ingewanden bij zitten zal ik een deel weg gooien, ik kan aan die man vragen van welke soorten vis het is, maar denk dat ik het gewoon toch ff in de vriezer doe voor de zekerheid ;)


maar zijn er ook vissoorten die je zo mag geven zonder in te vriezen?
die sardientjes heb ik de vorige keer ook ingevroren voor de zekerheid...
Door Lizzy
#563117
In principe kun je alle vis zo geven behalve zalm uit de Pacific. Zoetwatervis staat een beter ter discussie. Er zitten wel eens parasieten in, maar volgens Eliasen zouden die in de maag van de hond vernietigt worden.... Haring stond ook ter discussie ivm haringworm, maar haring wordt altijd aan boord van de vissersschepen al ingevroren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door