Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
En o ja....
Omdat je je dat steeds afvraagt van dat spiervlees.

Laura schrijft dat ze gewoon 60% bevleesde botten geeft.

Maar soms is dat voor honden gewoon teveel bot (voor Laura's honden blijkbaar niet) en dan ontlasten ze heel hard.
Dan moet je dus minder bottenvlees geven.
Vandaar dat ik schreef bijvoorbeeld 50%...en dan vul je aan met spiervlees.
Door pike
::)voorlopig snap ie wel een beetje :-*
komende dagen ga ik proberen echte menutjes samen te stellen met behulp van de eerder gemaakte percentages. Denk wel dat hij er nog niet aan toe is, aan 100% barf. Ga dus eerst heeeel voorzichtig proberen met 'n kippenekje naast zijn kvv. De kvv (krijgt ie nu 1 maand) bevat veel pens (hij poept er heel mooi van en heel weinig) dus ik hoop dat z'n maag inmiddels die kippenekjes aankan. Ik spring een gat in de lucht als het goed gaat! (Misschien dat dan ook de zon weer eens gaat schijnen ;D)
Door Twiz
Na een maandje kvv zal een platgeslagen kippenek geen problemen geven. Tenzij je echt een probleemhond hebt qua spijsvertering, en dan nog?
Door 202Spots
pike schreef: ::)voorlopig snap ie wel een beetje :-*
Gelukkig maar dat je het snapt... want ik snapter intussen niksmeervan :-\ ;D

Maar zonder gekheid, van al de onderdelen die ik ontleed heb,is er geen 1 waarvan de bot 50% en 't vlees 50% was.(altijd MEER vlees dan bot)
Tenzij je 'n hele kale bot of rib neemt,en precies hetzelfde gewicht in vlees erbij geeft, is het haast onmogelijk om in 1 maaltijd 50-50 te voeren.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 02 jun 2006, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
pike schreef: ::)voorlopig snap ie wel een beetje :-*
komende dagen ga ik proberen echte menutjes samen te stellen met behulp van de eerder gemaakte percentages. Denk wel dat hij er nog niet aan toe is, aan 100% barf. Ga dus eerst heeeel voorzichtig proberen met 'n kippenekje naast zijn kvv. De kvv (krijgt ie nu 1 maand) bevat veel pens (hij poept er heel mooi van en heel weinig) dus ik hoop dat z'n maag inmiddels die kippenekjes aankan. Ik spring een gat in de lucht als het goed gaat! (Misschien dat dan ook de zon weer eens gaat schijnen ;D)
Is hij er nog niet aan toe of ben jij er nog niet aan toe ;D ;)
Door pike
Twiz schreef: Na een maandje kvv zal een platgeslagen kippenek geen problemen geven. Tenzij je echt een probleemhond hebt qua spijsvertering, en dan nog?
:
:o hoe bedoel je dat? Stel hij verdraagt zijn kippenekjes niet - kan ik er elke nacht uit omdat ie aan de race is, is bepaald niet leuk. Niet voor de hond en ook niet voor mij.
Vannacht was het ook weer mis. Terwijl hij echt helemaal niets anders dan zijn kvv gekregen heeft. Het ging net zo goed.
Door pike
Laura2004 schreef: ;D ;D
Eerlijk gezegd, ik ben een beetje aan het rondkijken maar ik heb tot nu toe alleen maar bot gezien met véél vlees eraan, het ziet er wel allemaal erg lekker uit moet ik zeggen. :D
Door pike
Laura2004 schreef: Is hij er nog niet aan toe of ben jij er nog niet aan toe ;D ;)
nou ik zou hem het liefst meteen zo'n bord vol lekkers voorzetten, ik ben wel enthousiast ;D

of hij er aan toe is dat merk ik pas als ik er mee begin natuurlijk :-\

zoals gezegd, vannacht was het weer bingo. Dat heeft mijn enthousiasme wel weer wat getemperd. Ik weet niet wat de trigger is.
maar er is voor mij ook geen weg terug, ondanks dat ik nog niet in de barffase zit maar nog in de kvv. Het enige alternatief is de dieetbrok en dat is voor mij synoniem aan geen alternatief.
Door pike
202spots schreef: Gelukkig maar dat je het snapt... want ik snapter intussen niksmeervan :-\ ;D

Maar zonder gekheid, van al de onderdelen die ik ontleed heb,is er geen 1 waarvan de bot 50% en 't vlees 50% was.(altijd MEER vlees dan bot)
Tenzij je 'n hele kale bot of rib neemt,en precies hetzelfde gewicht in vlees erbij geeft, is het haast onmogelijk om in 1 maaltijd 50-50 te voeren.

Ben alweer vergeten waarom het nou 50-50 moest zijn (had dat met Ca/Ph te maken?) Als je te weinig bot hebt kon je toch ook gemalen eierschaal toevoegen? :-\
Wat er met hele kale rib kan gebeuren heb ik net gelezen :o(Streep). Tjonge jonge, ik slaap nu al amper, laat staan als me zoiets overkomt. Dan maar met lekker vlees eraan zooo groot dat ie het echt niet in kan slikken ;D.
Door Twiz
Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar maak je vooral niet te druk.

Wat ik bedoelde te zeggen met kippenek is: al heeft een hond spijsverteringsproblemen, met een kippenek heb ik nog nooit gelezen dat het niet goed gaat.
Als je alleen maar vleesbot kunt vinden met heel veel vlees, mag je wat minder spiervlees geven en dan wat meer vleesbot. De verhouding 50/50 is alleen maar om een beetje in te kunnen schatten hoeveel vlees en hoeveel bot een hond uiteindelijk binnen krijgt. Er is nl een minimum calcium behoefte, en dat moet je hond gewoon binnen krijgen. En dat verschilt ook weer van hond tot hond (om het makkelijker te maken!! ;D) Zoals al eerder geschreven, sommige honden krijgen knoertharde ontlasting van (voor hun) teveel bot, die krijgen dan een iets lager percentage dan gemiddeld. Maar dat is dan toch nog genoeg om de calcium behoefte te dekken.
Verder denk ik dat als je hond echt vleesbotten krijgt dat je geen extra calcium toe moet gaan voegen, dan schep je weer een onbalans. Extra calcium is dacht ik alleen nodig als een hond (om welke reden dan ook, bv. slecht gebit) GEEN vleesbotten of veel te weinig vleesbot krijgt.

Maar waar had jou hond dieetbrok voor?
Sommige honden (zoals de mijne) kunnen absoluut niet tegen bepaalde voedingsmiddelen, bv. kip.

Het kan ook zijn dat jou hondje grote schoonmaak aan het houden is van binnen, dus een ontgiftingsfase.
Ik weet niet wat en hoe je nu kvv geeft, maar als je het overgiet met kokend water wordt het vaak wel weer iets beter verdragen.
Zoals ik je berichten lees, heeft je hond gevoelige darmpjes, dan zou je nu even een poosje probiotica kunnen geven om de (door brok verziekte) darmflora weer op een acceptabel niveau te brengen. Dat is bij de drogist /kruitvat ed. gewoon te koop onder de noemer darmbalans of darmconditie,als je er maar op let dat er minimaal acidophilus in zit, liefst ook nog ander culturen. Je kunt het ook via i-net bestellen alleen weet ik daar geen adressen van.
Daar breng je de darmen ook weer mee in een wat rustiger vaarwater.

Succes, en vraag maar raak hoor.
Laatst gewijzigd door Twiz op vr 02 jun 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
heb op het discussieforum het ontgiften aangekaart om te proberen er achter te komen of dat er nu mee te maken heeft

waarom is hij aan de dieetbrok gegaan:
een jaar geleden kreeg hij diarree. Dat was niet iets nieuws, hij had daar vaker last van. Met wat pilletjes van de da (finidiar) was het met een paar dagen over.
Hij had heel vaak zachte poep, zonder dat ie aan de rel was. Hij kon dat wel ophouden. Maar een jaar geleden dus weer diarree, en de pilletjes hielpen niet dus naar de da. Toen moest hij op dieet van gekookte rijst met kip en kreeg ontstekingsremmers. Met een week een verbetering. Vervolgens antibiotica. Twee weken verder geen verbetering. Toen moest ie op de dieetbrok. Probleem was binnen 24 uur over. k moest dat 2 maanden blijven geven, dan kon ik terug naar mijn "normale"brok. Dat viel midden in de kampeervakantie in buitenland, dus dat stelde ik uit. Ik had extra voer mee op vakantie, maar hij at heel slecht op vakantie, dus ik had veel over en aangezien het erg duur is (6 kilo voor 31,5 euro) heb ik dat eerst allemaal opgemaakt. 4 maanden verder geleidelijk terug naar de oude brok. diarree. Terug op dieetbrok (eigen initiatief). Maand later Kip en Rijst van Hills van de DA geprobeerd, eerst zacht tot redelijk, langzaamaan steeds slechter en diarree. Weer dieetbrok. Toen Lam en Rijst van Jarco geprobeerd: eerst zacht tot redelijk toen langzaamaan steeds slechter en diarree. Weer dieetbrok. Toen gaf laatst iemand mij de tip voor Farmfood. Op hun site las ik dat je eerst vijf dagen kvv moest geven. ZO begon het balletje te rollen. Farmfood sloeg ook niet goed aan. Helemaal reldekedel. Farmfood adviseerde mij na twee pogingen de hond geen brok te geven maar op kvv te laten. Verder zoekend en lezend op internet ben ik toen op barf gekomen.
Overigens, ik heb tussendoor tijdens een van zijn diarree periodes ipv rijst met kip, rijst met gekookte vis gegeven. Omdat de DA gezegd had dat ie waarschijnlijk een eiwitallergie van kip had. Nou, met rijst en vis ging hij ook niet goed poepen. Toen mijn eigen (langkorrelige) rijst opwas en ik goedkopere gebroken rijst gegeven had spoot het eruit. Nu denk ik dus dat het de rijst is waar hij niet tegen kan, misschien ook andere granen niet. Maar in KVV zit ook iets van granen.

En zoals ik het op het discussieforum heb verteld, het is net alsof hij dat gras eet om de boel helemaal schoon te vegen.
Door pike
zaterdag heeft Pike zijn eerste (platgeslagen) kippenekje verorberd, zeg maar als toetje na de kvv ;D ;D ;D was héél lekker ;D. Ik heb het vastgehouden en hij heeft er twee keer een stuk afgekauwd en opgegeten. Hij kauwde ook nog op de stukjes. Het derde en laatste stukje vond hij wel wat groot, hij wist niet goed wat er mee te doen. Uiteindelijk heeft hij het gekauwd en opgegeten.
;D ;D ;D
Er zijn geen problemen geweest, ;D ;D dus vanochtend twee kippenekjes gehad ;D ;Dlekker hoor heb je nog meer van dattum??? ;D ;D ik heb ze nog vastgehouden maar hij kauwt wel op de stukjes, je hoort de botjes kraken. Ook vanavond goed gepoept dus we zijn zeer hoopvol en positief gestemd! ;D ;D
Door Laura2004
pike schreef: zaterdag heeft Pike zijn eerste (platgeslagen) kippenekje verorberd, zeg maar als toetje na de kvv ;D ;D ;D was héél lekker ;D. Ik heb het vastgehouden en hij heeft er twee keer een stuk afgekauwd en opgegeten. Hij kauwde ook nog op de stukjes. Het derde en laatste stukje vond hij wel wat groot, hij wist niet goed wat er mee te doen. Uiteindelijk heeft hij het gekauwd en opgegeten.
;D ;D ;D
Er zijn geen problemen geweest, ;D ;D dus vanochtend twee kippenekjes gehad ;D ;Dlekker hoor heb je nog meer van dattum??? ;D ;D ik heb ze nog vastgehouden maar hij kauwt wel op de stukjes, je hoort de botjes kraken. Ook vanavond goed gepoept dus we zijn zeer hoopvol en positief gestemd! ;D ;D
Super!!!!! ;D Hij was dus helemaal blij!! Wel heerlijk toch dat hij zo bescheiden is met eten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door