Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

hoe menu samenstellen?

raad vragen
Geen stemmen
0%
#55602
???Beste lezers, mensen allemaal, graag had ik van jullie een overzicht gehad over de samenstelling van een menu voor een volwassen hond van 1 jaar en 8 maanden? Vooreerst zeg ik er wel bij dat we met een hond te doen hebben die enorm allergisch reageerde op droogvoer, dus zijn we overgeschakeld op verse voeding: volwaardige rijst, vlees, vis, ei, groenten en fruit eet ze enkel: appel en banaan; Mijn vraag naar jullie is: kunnen jullie mij ongeveer zeggen wat ze eigenlijk allemaal nog kan en mag eten tussendoor, eventueel rauw of zo, plattekaas, youghurt, muesli????? Echt ik zou het graag weten, want het probleem met haar huid is nu wel zeer erg, ze krabt zich heel de tijd tot bloedens toe, wat kunnen we het best doen wat voeding betreft? Alvast bedankt voor de goede raad!!!
#55608
Als ik jou was, zou ik beginnen met een Compleet vers vlees van een goed merk (Bibi, Carnibest, Energique) Dan weet je zeker dat je hond niets te kort komt aan voedingsstoffen en kun je je in tussentijd meer verdiepen in het zelf klaar maken van maaltijden.
Carnibest (en ik geloof ook Energique) heeft evt. Hypo-allergeen voer.
#55646
Hoi

welkom hier!

Is bij je hond zeker dat de huidproblemen door voeding komen? Zijn zaken als vlooienallergie, demodex etc. uitgesloten?

Zo ja, dan lijkt het me tijd worden om uit te zoeken wát het precies is dat de allergische reactie veroorzaakt. In de praktijk blijken veel honden slecht tegen granen te kunnen en daar huidproblemen van te krijgen. Als het mijn hond was zou ik de rijst en de muesli als eerste schrappen. Honden hebben ook helemaal geen granen nodig, het wordt in veel hondenvoeders puur gebruikt als vulling.

Voor zover ik het verder weet (let wel, ik ben geen expert op dit gebied!) kan het verder zijn dat de hond allergisch reageert op bepaalde vleessoorten. Dan is het zaak uit te zoeken welke dat is en een menu samen te stellen waar dat niet in zit.

Heb je door wat je nu en in het verleden voert enig idee wát het kan zijn dat de allergie veroorzaakt? Kun je achterhalen wat je wanneer gegeven hebt en hoe de hond daarop reageerde? Misschien kunnen we met wat vereend nadenken het juiste element er wel uit pikken.

Je kunt het voer voor je hond helemaal zelf gaan samenstellen. Dan is het wel zaak dat je dat doet in de juiste verhoudingen. Het kost vaak wat tijd om je daarop goed in te lezen (al is het zeker de moeite waard!) en je kunt ook een hond die brokken gewend is niet zomaar aan verse botten zetten. Als je dat wilt ondervangen kun je beginnen met een complete versleesvoeding te geven. Ik weet niet of de hypoallergene versie van Carnibest ook graanvrij is? Zou ik zelf wel zo logisch vinden...

Als je zelf wilt gaan samenstellen zou ik eens goed kijken naar de menu's die de deelnemers hier allemaal hebben samengesteld voor hun honden. In de aparte rubriek daarover staan er veel. Met name de menu's van de al wat ervarener leden kunnen je goed op het spoor zetten van wat de juiste verhoudingen zijn.

In het algemeen gaan de meesten hier uit van een menu waarin je in een week of twee a drie gemiddeld zo'n 40% spiervlees, 20% bot, 15% orgaanvlees, 15% groente/fruitmix en 10% overig (ei, yoghurt) geeft. Wat de preciese juiste verhoudingen voor jouw hond zijn kan weer iets afwijken, maar het is een mooi uitgangspunt.

De dingen die je nu geeft aan vlees etc., geef je die rauw of verhit? En wat is de calciumbron voor je hond nu, want ik zie geen botten in je lijstje staan?
#55648
Ik sluit me geheel aan bij de vorige spreker ;D
OOk onze hond had een allergie waarvan bleek dat het een graanallergie was,we zijn overgestapt op kompleet versvoer en zie daar binnen een paar weken alle uitslag enz weg.
Na een poosje kan je dan eens zelf proberen om wat samen te stellen,maar ik zou eerst beginnen met een kant en klaarvoer hoor.
#55687
Krabt je hond zich ook op deze verse voeding nog helemaal kapot? Dan zou ik ook even rondkijken naar vleessoorten die ze normaal gesproken niet krijgt en die ook niet standaard in compleet voer of brok zit verwerkt. Desnoods een tijdje een hypo-allergene variant. Volgens mij zit rund en kip het meest verwerkt in voeding, dus dat zou je een tijdje links kunnen laten liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door