Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tiesto2005
#556425
Hallo,

Ik geef mijn inmiddels 10 maanden oude hond al ruim een half jaar vers vlees. Nu ben ik twee maanden geleden naar Italie verhuisd voor een half jaar.
Aangezien ik overtuigd ben van het nut van kkv wilde ik het perse blijven geven. Hier kennen ze het helaas niet zoals in Ned.
Na een tijdje zoeken heb ik in de supermarkt hele goedkope runderbotten gevonden met nog vrij veel vlees eraan (sommige stukken zijn alleen spieren en pezen) en ook bijna hele kippen en kalkoenen. Ook koop ik bij een viswinkel zalm, tonijn en kabeljauw.
Hij krijgt elke dag een stuk rund, kip/kalkoen en vis.
Opzich gaat dit goed, maar nou vraag ik me af of hij hiermee ook echt alles binnen krijgt, zo niet weet iemand wat ik erbij zou kunnen voeren?
Hij is nog wel altijd ontzettend actief en reuze enthousiast!
En mijn tweede vraag is, dat ik van sommige mensen heb gehoord dat je, je hond beter geen kip met bot kan geven, omdat ze er in kunnen stikken.
In eerste instantie trok ik me daar niks van aan, want hij liet de afgekloven botten altijd keurig liggen, maar sinds kort eet hij de botten er bij op!!
En ik heb helemaal niet het idee dat ie honger heeft, hij valt minder op het eten aan dan eerder. Maar als hij eenmaal lekker aan het kluiven is, verbrijzelt hij alles!
Soms ook de runderbotten en dat zijn nou niet de kleinste...

Verder wilde ik nog even zeggen dat ik dit echt een supergoede site vind, toen ik in het begin kkv wilde gaan voeren ben ik hier veel wijzer geworden en ik krijg van iedereen hele positieve reacties! De dierenarts zegt elke keer dat ie zelden zo gezonde pup/jonge hond ziet!
Ik vind het zo apart dat ontzettend veel mensen er nog nooit van gehoord hebben..! Ik heb nog niemand gehoord over dat ze het slecht vonden, maar dat kan ook bijna niet als je er vervolgens zo'n blije gezonde hond naast ziet ;D. En ik heb al vrij veel mensen weten te overtuigen die er nu ook goeie resultaten mee boeken!

Groetjes Iris
Door Lizzy
#556654
Eigenlijk zijn runderbotten te hard. Ik denk dat je er goed aan doet om het document "honden en het eten van botten" door te nemen. Daar staat eigenlijk het antwoord op al je vragen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Ook is het misschien niet onverstandig om hier eens door te browsen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Want, het is wel handig als je weet wat je moet voeren, als je het eten voor je hond helemaal zelf samenstelt.

Goed, runderbotten zijn dus eigenlijk ongeschikt. Ze zijn veel te hard en kunnen het gebit van de hond beschadigen. Tanden en kiezen slijten bovenmatig snel af en kunnen zelfs breken. Daar zit je niet op te wachten bij een hond van 10 maanden... die moet nog z'n hele leven met z'n gebit. Kalfsbotten (van jonge kalveren) kun je wel voeren, maar dan ook alleen de niet-dragende delen.

Kippenbotten kun je dus weer wel prima voeren! Je hond heeft beslist rauwe vleesbotten nodig (zoals die in kip, konijn, kalf, geit, lam, fazant, kwartel, eend, etc.) voor het calcium. Als je te weinig vleesbotten aan je hond geeft, krijgt hij een calcium tekort. Dus de mensen die tegen je zeggen dat je kippenbotten niet mag voeren: doe moet je vooral lekker laten kletsen.
Door Antonia
#556678
Lizzy schreef: Eigenlijk zijn runderbotten te hard en dus ongeschikt. Ze zijn veel te hard en kunnen het gebit van de hond beschadigen. Tanden en kiezen slijten bovenmatig snel af en kunnen zelfs breken. Daar zit je niet op te wachten bij een hond van 10 maanden... die moet nog z'n hele leven met z'n gebit. Kalfsbotten (van jonge kalveren) kun je wel voeren, maar dan ook alleen de niet-dragende delen.

Kippenbotten kun je dus weer wel prima voeren! Je hond heeft beslist rauwe vleesbotten nodig (zoals die in kip, konijn, kalf, geit, lam, fazant, kwartel, eend, etc.) voor het calcium. Als je te weinig vleesbotten aan je hond geeft, krijgt hij een calcium tekort. Dus de mensen die tegen je zeggen dat je kippenbotten niet mag voeren: die moet je vooral lekker laten kletsen.
Hier heb ik nauwelijk iets aan toe te voegen, behalve dat ik persoonlijk ook geen botten van kalkoen zou geven. ook die vind ik veel te hard en bovendien erg scherp. Het vlees en de organen van een kalkoen zijn natuurlijk wel weer heel mooi om te geven.
Door tieneke
#556683
Antonia schreef: Hier heb ik nauwelijk iets aan toe te voegen, behalve dat ik persoonlijk ook geen botten van kalkoen zou geven. ook die vind ik veel te hard en bovendien erg scherp. Het vlees en de organen van een kalkoen zijn natuurlijk wel weer heel mooi om te geven.
Scherp?het lijkt wel glas!
Ook de nekken geef ik hier niet ongemalen.
Door Tiesto2005
#557396
Dankje wel voor de tips! Meeste had ik al wel een keer doorgelezen, maar daar zakken toch ook wel weer dingen van weg, dus ik heb er veel aan.
Ik geef trouwens geen kalkoen botten hoor, we snijden alleen het vlees eraf..
Ik heb nu eindelijk een plaats gevonden waar ik kan printen, dus ik print alles uit en ga het nog eens aandachtig bestuderen.
Door 202Spots
#557473
Tiesto2005 schreef: Ik geef trouwens geen kalkoen botten hoor, we snijden alleen het vlees eraf..
Wanneer je 'n vleesmolen kan vinden... dan kan je de kalkoen met bot en al malen!! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door