Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door callas
#55658
Hallo allemaal,

Even een vraagje over kip.
Ik kan nekjes, maagjes, hartjes, karkassen kopen van gras-kippen.
Deze zijn afkomstig van 10 weken "oude" kippen. Het kost me €1,- per kilo gemengd.
Iemand hier iets over te zeggen? En hoe moet ik de maagjes/hartjes geven ook rauw?

groetjes:Callas
Door jelle
#55660
Hoi

alles kun je rauw geven, dan het probleem niet.

Hoe is alles "gemengd" ? Is het door een grote vleesmolen gedraaid en daarmee een onherkenbare gehaktbrij of zijn het losse onderdelen die je weer uit elkaar kunt halen of waarbij je in ieder geval kunt achterhalen hoeveel er van wat in zit? Ik zou dat zelf wel willen weten om te kunnen zien en bepalen hoeveel orgaanvlees, bot en spiervlees je nou uiteindelijk geeft.

Hartjes en maagjes kosten mij meer dan 1 euro per kilo (2.50 namelijk), de karkassen zijn weer gratis hier. Al met al lijkt het me geen slechte prijs.
Door Jose
#55676
Hoi

Lees net van de kipkarkasen. Volgens mij kun je daar nog beter even mee wachten. Maar weet niet zeker hoor.

Je mag geloof ik dat ik in andere berichten las de pup niet dagelijks vers geven wel? Plus je bent net begonnen. En dan moest je dacht ik eerst alleen nekjes proberen. Wie meer hier over. De rest is volgens mij wel allemaal ok.
Door callas
#55693
Ik krijg alles in "losse onderdelen" van mensen die deze kippen zelf buiten (graskippen) opfokken. het is een betrouwbaar adres. Ik krijg het vers en moet het dan zelf in porties invriezen. Ooit heb ik wel eens gratis hartjes en maagjes van haar gehad toen ik gras-varkensvlees bij haar kocht maar toen wist ik absoluut niet wat ik ermee aan moest en heb het maar gekookt gegeven. ??? Mede dankzij de BP ben ik een stuk wijzer geworden en vertel het ook aan iedereen die het horen wil! De meeste klanten van haar gebruiken deze onderdelen voor het maken van soep. Er was nog niemand die het voor de honden kocht alhoewel ze de nekjes ook wel aan haar eigen hond gaf.
Met de pup ben ik inderdaad voorzichtig ook al omdat Sting! eigenlijk niet van ons is.
Onze andere honden krijgen wel een paar keer in de week Duck en ik ben benieuwd hoe ze op verse kip reageren. :) Over een paar weken wordt er weer een koppeltje kippen geslacht en kan het dan gaan ophalen.

groetjes:Callas
Door alies2
#55720
Hoi Callas,

Ik heb net een mailtje gestuurd naar een eko-boerderij in Noordbroek, Arkema. Hij slacht zelf kippen, runderen en varkens. Ik heb hem gemaild met de vraag of hij ook botten e.d. kan leveren. Hij heeft een eigen site, te vinden via www.kabouterhuisje.nl
Alies2
Door callas
#55866
Hoi Alies,

Wat leuk!
Ik hoor graag hun reactie!
Als ik het goed heb zit in Ter Apel ook zoiets maar heb daar geen gegevens meer van :-\
kan het nog proberen te achterhalen maar die verkopen alleen rundvlees, geen kip e.d.

groet Callas
Gebruikersavatar
Door chooky
#55944
Kijk uit met varkensvlees!!!!!!!!!!
Nederland is nog steeds niet aujezkyvrij. Er wordt wel gecontroleerd, maar dit gebeurt alleen dmv steekproeven. In een artikel wat k ooit gelezen heb, werd toegegeven dat die gevallen die nog ontdekt werden varkens waren die elke keer gemist zijn door de controles. Aujezky is niet schadelijk voor de mens. Daarom kunnen besmette varkens zonder problemen in de voedselketen terecht komen. Varkens zelf worden, als ze volwassen zijn, even ziek, maar herstellen snel (maar blijven besmettelijk), alleen de biggen gaan er dood aan. Een hond die besmet raakt met het virus, hetzij door het eten van besmet vlees, hetzij door contact met een besmet varken, gaat onherroepelijk dood. Er is geen medicijn tegen.
Vraag aan de zelfslachtende boer hoe hij omgaat met het slachten van zowel varkens als de dieren waarvan jij het vlees/botten wilt geven. Hoe scheidt hij deze dieren. Andere ruimte? Ander gebouw? Of alleen 'goed' schoonmaken of zelf dat niet.

Over de pup,
Een pup mag gerust alle dagen vers vlees. Graag zelfs. Liever never nooit geen brokken. Bij een pup moet je wel goed de regels toepassen als je zelf samenstelt. Anders een compleet versvoer en misschien een of twee dagen zelf.
De combi brokken en botten is niet altijd aan te raden. Het maagzuur moet zuur genoeg zijn om de botten te verteren en brokken (granen) en het water wat ze erbij drinken, zorgen ervoor dat het maagzuur minder zuur wordt. Het hoeft niet fout te gaan hoor. Bij Chooky is het ook erg goed gegaan. Nooit problemen mee gehad.
Als je begint met zelf samenstellen zijn kippenekken en vleugels inderdaad de beste keus. Dit zijn de zachtste botten, zodat de hond en zijn spijsverteringsstelsel aan het nieuwe voedsel kunnen wennen. Als je alleen compleet vers en zelf samenstellen geeft en je al een paar keren kippenek en vleugels hebt uitgeprobeerd (en het gaat goed ;) ) kun je ook wat hardere delen gaan geven. Karkassen zijn nog steeds geen dragende delen, maar wel wat meer een uitdaging voor de hond.
De hartjes en zo, zou ik in kleine porties invriezen en bijvoorbeeld mengen (gepureerd) met groentemix. Ik geef ze ook wel is bij een karkas of bij wat vleugels, vooral als er veel bot inzit, om de ontlasting wat te versoepelen.
groetjes Eva
Door callas
#55954
Ha Eva!
Bedankt voor je reactie en de informatie!
Misschein wist je al dat Sting! een Hulphond i.o. is?
Hij moet dus brokken :( En dat is niet anders. Ik mocht hem wel vers vlees geven. Ik wil omdat ik vrij goedkoop aan kipdelen kan komen ook dit eens aan hem geven. Of íe nou een kauwbotje krijgt of een kippennekje, toch?

groetjes: Callas
Door sharpie
#55971
Kippennekje inplaats van kauwstaafje lijkt mij idd geen probleem.
De kippenorganen geef je trouwens ook rauw natuurlijk. ;)
Door alies2
#56926
Hoi Callas, laat het me weten als je dat adres in Ter Apel hebt. Vanochtend hoorde ik van iemand dat er iets in Musselkanaal zit of gezeten heeft.
Ik heb ook een mailtje gekregen van Dynamic Meat, een bedrijf in Eko-vlees. Zij komen niet verder dan Meppel Maar als ik er maar 1 maal per maand naar toe zou hoeven zou dat geen probleem hoeven te zijn. Ik zal ze vragen of ze vlees en botten, geschikt voor honden, kunnen leveren. (Natuurlijk met uitleg wat wel en niet geschikt is.)

Alies2
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door