Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Red_Hunter
#55615
Hallo hoe vinden jullie deze:

Gekookt of rauw?
Mocht u uw hond eens een keer vlees, vis of eieren willen geven, geef deze producten dan altijd goed doorgekookt. Rauw vlees kan allerlei ziektekiemen bevatten, zoals bijv. het Aujeszky-virus in varkensvlees, dat in geval van infectie bij de hond en de kat een dodelijke ziekte kan veroorzaken. Deze ziektekiemen worden onschadelijk gemaakt door het vlees goed te koken. Rauwe vis en rauwe eieren bevatten stoffen die bepaalde B-vitaminen kunnen afbreken, waardoor op den duur tekorten hieraan zouden kunnen ontstaan. Ook deze stoffen worden door koken onwerkzaam gemaakt. Dit soort problemen voorkomt u natuurlijk wanneer u uw hond een uitgebalanceerde, kant-en-klare hondenvoeding geeft. Bij dit soort voedingen is het geven van vlees, vis of eieren, met alle risico's vandien, niet nodig.



Welk bot geef ik mijn hond?
Geef een hond NOOIT botjes van gevogelte en karbonades. Deze zijn scherp en kunnen versplinteren, waardoor ernstige verwondingen kunnen ontstaan. Zachte botten en kraakbeen kunnen ook beter zoveel mogelijk beperkt worden, aangezien deze verstoppingen kunnen veroorzaken. Het beste kunt u een groot bot, bijv. een goed doorgekookte schenkel of, makkelijker nog, een speciale kauwkluif geven. Dit is niet alleen lekker voor de hond, maar ook goed voor kaken en gebit, zeker wanneer u een kauwkluif geeft die het gebit reinigt.

Dit vond ik op de site van Kynotrain die trouwens weer gesponserd word door Royal Canin. :-X

Lachen he. ;D ;D ;D ;D
Door Lizzy
#55625
Ja eens, ik vind het meer om te huilen... deze lui worden door veel mensen als autoriteit gezien en ze verkondigen dan zoveel onzin op een rijtje... ik vind het wel schadelijk......
Door jelle
#55649
Ook echt álles is precies fout he? Toch best knap.... ::)
Maar wel beschouwd diep triest.
Door Red_Hunter
#55704
Ja jelle dat bedoelde ik ook eigenlijk ;), verder is het natuurlijk helemaal niet leuk. :'(

Sorry voor het misverstand :-[

Trudie
Door Lizzy
#55708
Red_Hunter schreef: Ja jelle dat bedoelde ik ook eigenlijk ;), verder is het natuurlijk helemaal niet leuk. :'(

Sorry voor het misverstand :-[

Trudie
Nee joh Trudie, jou begrijpen we wel! Ik begrijp ook wel hoe JIJ het bedoeld hoor! Want ik weet ook wel dat jij het niet leuk vindt, maar het is inderdaad curieus om te zien dat iemand het inderdaad echt helemaal fout kan hebben!
Door meesmerel1
#60478
hier dan:
Botten/beenderen van het type gevogelte en varken of schapenkotelet aan hond/kat geven
Dit type is absoluut niet geschikt voor ons huisdier : het bot is te klein en splintert gemakkelijk. Te kleine stukken worden in zijn geheel ingeslikt en zorgen niet zelden voor darmverstopping (obstructie). Veelal draait de obstructie op een operatie uit, om het vastgeknelde botje uit de darm te verwijderen. Splinters zijn zo mogelijk nog gevaarlijker : de scherpe punten prikken tijdens de darmperistaltiek (beweging) doorheen de darmwand. Dit heeft lekkage van de darminhoud in de buikholte met buikvliesontsteking (peritonitis) als gevolg.

Zware antibioticabehandeling en operatie zijn de gevolgen. Welke beenderen zijn dan wel veilig ? Voor kat geen enkele. Voor hond: een koeien- of kalfsschenkel. Dit bot moet een tweetal uurtjes afkoken. Zo’n bot vergruist helemaal, wat goed is om de tanden op een natuurlijke manier te reinigen en geeft een harde stoelgang, wat dan weer goed is voor het ledigen van de anaalklieren.

9. Rauw vlees geven aan hond/kat of te veel vlees geven

Eigenaars die zelf koken voor hun huisdier geven soms rauw vlees te eten. Rauw vlees is minder verteerbaar en kan daarom maag/darmstoornissen veroorzaken, onder de vorm van braken of diarree. Rauw vlees kan daarenboven lintwormkapsels bevatten. Indien zo’n lintwormkapsel opgegeten wordt, komt de lintworm tot ontwikkeling in de darm, wat ook spijsverteringsstoornissen kan veroorzaken. Vlees wordt daarom beter verhit : koken, met behoud van vleesnat, geniet de voorkeur boven bakken.

Ook wat de hoeveelheid vlees betreft wordt er vaak gezondigd : er wordt namelijk te veel vlees gegeven wat resulteert in nierproblemen op latere leeftijd. Een dier in volle groei mag 20 gr vlees per kg lichaamsgewicht te eten krijgen. Een volwassen hond of kat komt ruimschoots toe met 10 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Waar een nierpatiënt al toekomt met 5 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Wel vlees van een goede kwaliteit, maw de eiwitten moeten van een hoogwaardig niveau zijn. Dit type eiwit vindt men in spiervlees. Laagkwalitatieve eiwitten (en dus te vermijden) vindt men in organenvlees (pensmaag, maag in het algemeen, lever, niertjes...) en in vlees met veel pezen.

http://home.tiscali.be/dieren.kliniek/m ... fouten.htm
Gebruikersavatar
Door Nitus
#60554
Als ik nog nooit van de BP had gehoord, had ik dat dus wel mooi geloofd :(
Door veronique
#62651
Nitus schreef: Als ik nog nooit van de BP had gehoord, had ik dat dus wel mooi geloofd :(
wij ook
Door Peet
#63317
Toch knap he, dat die DA's van die kliniek met 1 of 2 weekjes voedingsleer dit allemaal weten te verzinnen.... :( :(
Peet
Door richard
#63468
Nog ff, dan worden honden opeens vegetariers....

richard
Door yalla
#63510
Lizzy schreef: ... autoriteit ...
Ja autoriteit op het gebied van training van honden, maar dit is wel heel erg ja. Zo zie je maar dat een goede hondenschool nog niet per definitie iets van gezonde voeding af weet. Ik ken trouwens wel een hondenschool die .... nou ja laat maar zitten ook ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door