Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door catwoman
#554540
Na een rouw periode van Noa hadden mijn kids en ik besloten om een nieuw kitten te halen bij de fokster waar Noa vandaan kwam. We kregen haar gratis mee i.v.m. het overlijden van Noa. Maar nu ben ik bang dat ik ook weer Demi (zo heet de nieuwe aanwinst) ga verliezen. Demi is 12 weken oud maar weegt nog geen 700 gram ??? Dat is toch veel te weinig voor haar leeftijd zou ze toch al ruim een kilo moeten wegen.
Ben met haar toch naar de dieren arts gegaan, daar kreeg zij voor de zekerheid een antibiotica spuit en ik kreeg blikjes Hills a/d mee om aan te sterken. Nou ik ben nu ruim een week verder en Demi weegt nu 650 gram :-\ Verder eet ze heel goed, speelt de ene dag meer dan de andere dag, maar kan iemand me vertellen waarom ze helemaal niets aankomt ondanks haar goede eetlust?? Ze is al ontwormd, en krijgt ook dagelijks een halve theelepel calo-pet
Door Borke
#554728
Tja ik weet niet wat voor ras jouw kitten is? Ik vind het gewicht erg laag voor een kitten van 12 weken, maar ik ben Maine Coons gewend en die poezen wegen op die leeftijd minstens het dubbele tot aan de ca 1800 gram.
Toen wij nog fokten (tot 3 jaar geleden) mochten de kittens van onze katenvereniging pas weg als ze minstens 1000 gram wogen en minimaal 13 weken oud waren.
Verder zou je verwachten dat een gezond kitten van die leeftijd meer dan 100 gram aankomt in de week....
Door Rosita
#554776
Mijn oosterse katten mochten ook pas weg met 13 weken en met een gewicht van 1 kilo. Misschien eet ze in verhouding te weinig voor hetgeen ze verbruikt met spelen. Een jong kitten hoort best wel veel te slapen, dus als ze veel wakker is, is dat mischien wel de reden. Ik weet niet wat voor voer je van plan bent te geven, maar je kan beter Carnibest of een ander vlees merk kopen dan hill's. Veel betere eiwitten voor een opgroeiende kat. De overgang van het ene huis naar het andere kan soms ook wat stressvol zijn. Ik zou haar gewoon laten eten wat ze op kan en geen schema aanhouden van wat ze mag eten. Als ze meer wil eten laat je haar gewoon meer eten.
Door Tineke *
#554836
Ik heb voor mijn kitten en bench staan,of hij wil of niet hij gaat er een paar uurtjes in.
Als ik hem laat gaan slaapt hij ook weinig,dus spelen eten wat drinken en slapen.
En net als al gezegd is geef hem vers.
Ben gisteren begonnen en hij eet als een dijker.
mss dat het helpt.

Tineke
Door ginny
#554872
ik heb twee jaar geleden een bacterie gehad in een nestje kittens, zij bleven ook afvallen en niks aankomen, met 12 weken wogen ze ook ongeveer dit gewicht, totdat ze in Utrecht de bacterie eindelijk vonden, hun klachten waren wisselend, de ene keer goeie ontlasting en de andere keer wat diarree, het was de C Bacter Bacterie, een kuurtje stomorgyl en toen kwamen ze enorm aan, met 19 weken zijn ze toen bij mij weg gegaan.

hoe is de ontlasting bij jouw kitten??

groetjes simone
Gebruikersavatar
Door sylvia
#554988
Waarom voer je haar geen vers voer dat lijkt me namelijk voor het kitten wel het beste dan kan ze ook gelijk een goede weerstand opbouwen. Ik hoop dat dit kitten gewoon gezond is.
Door catwoman
#555368
Het is een Turkse Angora, ik heb 5 katten, allemaal op een na (europese korthaar) turkse angora"s. Ze waren allemaal rond een kilo met 12 weken. Ze krijgen bij mij allemaal op die ene na(europese korthaar) vers vlees. Demi kreeg ook gelijk vers vlees maar kwam daar ook niet van aan en raakte ook aan de diarree. Ze slaapt nog heel veel en krijgt genoeg rust. Bij de dierenarts kreeg ze a/d om aan te komen, maar dat hielp dus ook niet. Ik heb haar nu weer aan de vers vlees gezet, dus ik hoop maar dat het gaat helpen en dat het een beetje stress is geweest door de andere katten. Ik heb haar bij de fokster vandaan waar Noa ook vandaan kwam, dus ik hoop maar niet dat ze ook wat onder de leden heeft want om haar ook weer te verliezen :-[ dat kan ik niet aan en de kinderen al helemaal niet :'(
Door Liselot
#555428
Vind het maar raar dat dat kitten zo aan jou meegegeven is, het is nog steeds zowat overal zo dat kittens minstens een kilo moeten wegen.

De fokster van mijn jongste twee heeft pas een Somali poesje gekocht, zij groeide niet goed en mocht pas veel later komen toen ze een kilo woog. Eenmaal in haar nieuwe huis bleek zij giardia te hebben. Toen heeft ze Panacur gekregen, je zag haar opknappen en ze komt nu goed aan.

Heeft je dierenarts ook naar dat soort dingen gekeken ? Het kan zijn dat die fokker zoiets in huis heeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#555633
Ik vind het ook raar hoor dat ze dat kitten zo meegeven aan jou, ik moet zeggen dat de fokker mij niet zo betrouwbaar overkomt eerlijk gezegd :-\
Door -sanne
#556700
waar is noa aan gestorven??? Ik hoop niet dat het iets erfelijks is of een virus die vaak in cattery's ronddwalen........
Door -sanne
#556704
Ik heb het ff opgezocht en je kitten is aan fip overleden.
Ik vind het persoonlijk niet slim om een kitten van dezelfde fokker te nemen.
Ook al kan elke kat fip ontwikkelen.
door stress bv kan corona in fip muteren.
Ik zou na een fip sterfgeval nooit geen katten meer bijnemen.
Een vriendin van me heeft na het bijnemen van een siamees, 12 van haar andere katten verloren. Dus dat het voor de 100% niet besmettelijk is ben ik het niet mee eens. Dit is heel zeldzaam dat dit gebeurt maar het kan dus gebeuren. Dierenartsen doen vaak veel te luchtig over fip.
Ik hoop dat het goed komt met je katje en dat ze gewoon even een terugval heeft van het verlaten van het nest.
Knuffel haar maar lekker.
Door Loeka
#556898
Van de fokvereniging uit mag een kitten niet weg als het niet minstens 13 weken en minstens 1 kilo weegt. De 13 weken is omdat je met 12 weken ent en geen kitten zo snel na het inenten moet gaan verkassen ivm entreacties.

Vind het maar raar van de fokker zo oppervlakkig gezien :-\
Door Liselot
#557375
-sanne schreef: Ik heb het ff opgezocht en je kitten is aan fip overleden.
Ik vind het persoonlijk niet slim om een kitten van dezelfde fokker te nemen.
Bij bijna alle fokkers, huishoudens met veel katten en andere plekken waar katten kattenbakken delen en/of in groepen van 5 of meer gehouden worden (asielen?) komt corona voor. Zo gezien maakt het niet zoveel uit van welke fokker je nu een kitten neemt.
Ook al kan elke kat fip ontwikkelen.
door stress bv kan corona in fip muteren.
Ik zou na een fip sterfgeval nooit geen katten meer bijnemen.
Het virus kan maar zolang overleven in het mileu, ik geloof dat 6 maanden wachten wel redelijk is. Tenzij je eigen katten natuurlijk drager zijn, maar dat kun je testen.
Een vriendin van me heeft na het bijnemen van een siamees, 12 van haar andere katten verloren. Dus dat het voor de 100% niet besmettelijk is ben ik het niet mee eens. Dit is heel zeldzaam dat dit gebeurt maar het kan dus gebeuren. Dierenartsen doen vaak veel te luchtig over fip.
Wat gezegd wordt is dat FIP niet besmettelijk is, maar corona wel. Subtiel verschil. Sommige mensen denken dat als één kat FIP heeft, de andere katten dat ook wel zullen krijgen, maar dat hoeft dus helemaal niet, meestal juist niet. Je hebt er ook niets aan als een dierenarts paniek gaat zitten stoken. Goede voorlichting van een dierenarts wat te doen aan die corona is wat mij betreft wel belangrijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door