Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#554426
De andere berichten over teken heb ik ook al even gelezen, maar ik kon nog niet echt vinden wat ik zicht, dus nog maar een Teken Topic ;)

We wonen in Drenthe, en wandelen elke dag op de hei/in het bos/in waterwingebieden maar de lol begint er een beetje vanaf te gaan. Het stikt namelijk van de teken, na elke wandeling om ik er niet 1 of 2 tegen, maar 10 tot 12 is geen uitzondering :o, en die teken zie ik dan nog lopen en kan ik er zo uithalen, maar elke dag contoleer ik ze helemaal op teken, en toch haal ik er ook nog volgezogen krengen uit. De hele dag ligt de tekentang paraat, en vooral bij Jamie blijf ik ze maar vinden :(. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt!!
De natuur mijden is ook zowat, want dan zouden we dus de hele zomer alleen in de stad kunnen wandelen >:(, is voor de honden ook weinig aan. Maar ik wordt inmiddels aardig bezorgt, zo met de ziekte van Lyme op de loer.

We hebben al verschillende dingen geprobeerd, de "chemische" druppels ( :-X), knoflook, tea-tree, appelazijn, tekenband, en vooral veel controleren, maar dat valt niet mee met zo'n wollige dikke vacht als bij Jamie.
Zijn wij nou de enigen die zoveel last van zoveel teken hebben, of zijn er nog meer?? En nog belangrijker: wat kan ik er aan doen??

(het is al bijna zover dat we een soort regenpak voor de honden willen bestellen, waar hij helemaal in ingepakt zit (kwamen we op internet tegen, als bescherming tegen insecten), en die je helemaal kan afsluiten, alleen lijkt me dit voor de honden niet echt plezierig :-\)
Laatst gewijzigd door amber13 op ma 03 jul 2006, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#554434
Denk niet, dat je de enige bent.
Warm geweest en nu vochtig, dat wil dus wel.
Heb zelf niet de indruk, dat welke geur dan ook, helpt tegen teken. Anderen denken van wel en misschien hebben ze gelijk, ik heb die ervaring nog niet.
Ik borstel met de pinnetjes borstel en vang er dan een aantal Later zitten er toch altijhd wel weer teken vast.
Echt vervelend.

Hanny
#554440
Het is met recht ontzettend vervelend... Hier hetzelfde probleem.... Iedere dag is het wel raak. Voor het eerst, sinds ik honden heb! Overigens hoorde ik van de week op de radio dat teken in de duinen vaker besmet zijn met de bacterie die lyme veroorzaakt. Veel vaker dus als teken die in het bos worden aangetroffen. Nou ja, misschien dat dat je nog een beetje gerust stelt, maar ik denk dat het goed is om de symptomen van lyme goed te kennen!

Borreliose ofwel de ziekte van Lyme komt bij teken in heel Europa en dus ook in Nederland voor.
De ziekte van Lyme veroorzaakt meestal geen klachten. Een enkele keer geeft het koorts met gezwollen pijnlijke gewrichten.

Babesiose wordt door de teken in de landen rond het Middellandse Zeegebied, Duitsland en de Balkanlanden overgebracht (note Lizzy: en die dus vaker in NL worden gesignaleerd).
Ziekteverschijnselen kunnen 1 tot 21 dagen na de infectie optreden; variërend van alleen lusteloosheid en niet eten tot hoge koorts, versnelde ademhaling, bloedarmoede, bloed plassen, geelzucht, agressief gedrag, cirkelbewegingen en verlammingen. Zonder behandeling sterven de meeste honden. Overlevenden blijven drager (soms voor jaren) en ontwikkelen meestal voldoende bescherming tegen herbesmetting. Als er onvoldoende afweer is, keren de ziekteverschijnselen weer terug.
#554442
Het valt me dit jaar op dat in tegenstelling tot voorgaande 2 jaren (dat we hier wonen) dat we bij onze honden ook al af en toe een teek hebben gevonden, maar dat vooral honden in de trimsalon behoorlijk onder zitten. Denk dat het een goed jaar voor de teken is en dat je gewoon alle huismiddeltjes (knoflook, karnemelk, etherishe oliën) uit de kast moet trekken om ze te ontlopen. Als het heel beroerd wordt dan toch maar iets chemisch gebruiken. :-\
#554450
Ik heb al vernomen dat zelfs tekenbanden niet voorkomen dat je hond onder komt te zitten.... Dus ik ga toch maar voor tea tree olie, aangevuld met citroen, ceder, geranium, lavendel-olie + de anti-insektroller van Chi. Thuisgekomen controleer ik ze diverse keren per dag (want die kleine etter spinnetjes zuigen zich pas later op de dag vol en worden dan vaak pas goed voelbaar.... Ik voel dus. Maar ja, moelijk, bij een langharige hond....).
#554465
Lizzy schreef: De ziekte van Lyme veroorzaakt meestal geen klachten. Een enkele keer geeft het koorts met gezwollen pijnlijke gewrichten.
Hoe zal ik verder kunnen merken dat een hond de ziekte van Lyme heeft dan? Van mensen zijn de symptomen duidelijk, maar van honden heb ik weinig gevonden, behalve de stijve gewrichten. Hoe schadelijk is Lyme voor een hond? En hoe moet het behandelt worden als je geen symptomen ziet?

Wat betreft de tea tree aangevuld met citroen, ceder, geranium, lavendel-olie + de anti-insektenroller van Chi, in welke verhoudingen moet dat gemengd worden dan? En worden de honden daar ook erg plakkerig van? Ik kan namelijk niet alles gebruiken in Jamie's vacht, omdat hij erg snel plakkerig en ranzig wordt met z'n pluizevachtje. En mag dat ook op z'n koppie gesmeerd worden, daar zitten ze ook vaak? (al kan ik ze daar nog wel redelijk zien)

@ Angelique: Hoe gebruik je karnemelk als preventie tegen teken dan? En chemische middelen helpen ook niet, heb ik, ten einde raad, ook al geprobeerd :-X

Borstelen wil bij Tara nog wel eens helpen, maar bij Jamie ook niet, en als ik hem elke dag ga borstelen, houdt hij geen vacht over :-\

Stomme pokkebeesten..... :(
#554475
amber13 schreef: Hoe zal ik verder kunnen merken dat een hond de ziekte van Lyme heeft dan? Van mensen zijn de symptomen duidelijk, maar van honden heb ik weinig gevonden, behalve de stijve gewrichten. Hoe schadelijk is Lyme voor een hond? En hoe moet het behandelt worden als je geen symptomen ziet?
Meer over Lyme: http://www.keerhoeve.nl/Lyme.htm

Blij ben je niet hoor, met een hond met lyme. De diagnose is ook vrij moeilijk te stellen en vaak komt men er pas laat achter. Overigens weet ik niet of er al een vaccin in NL is. In de USA wel. En het vaccin heeft behooooorlijke ernstige bijwerkingen dus is echt af te raden.
Wat betreft de tea tree aangevuld met citroen, ceder, geranium, lavendel-olie + de anti-insektenroller van Chi, in welke verhoudingen moet dat gemengd worden dan? En worden de honden daar ook erg plakkerig van? Ik kan namelijk niet alles gebruiken in Jamie's vacht, omdat hij erg snel plakkerig en ranzig wordt met z'n pluizevachtje. En mag dat ook op z'n koppie gesmeerd worden, daar zitten ze ook vaak? (al kan ik ze daar nog wel redelijk zien)
Mijn honden worden er niet plakkerig van maar of Jamie er plakkerig van wordt durf ik niet te zeggen. Ik denk het niet. Wat ik doe is: ik koop een tea trea spray bij De Tuinen. Daar doe ik in: 5 druppels tea tree (beetje extra), 4 druppels van alle olieen. Goed schudden voor gebruik en daar mee in sprayen voor de wandeling. Daarna tip ik met de roller van Chi ook nog wat plaatsen op het lichaam licht aan.
Stomme pokkebeesten..... :(
Ik sluit me daar graag bij aan. Ik heb echt aan geen enkel beest zo'n schurfthekel als aan deze lelijke vieze enge parasiet >:(
#554477
Lizzy schreef: Ik koop een tea trea spray bij De Tuinen. Daar doe ik in: 5 druppels tea tree (beetje extra), 4 druppels van alle olieen. Goed schudden voor gebruik en daar mee in sprayen voor de wandeling. Daarna tip ik met de roller van Chi ook nog wat plaatsen op het lichaam licht aan.
Bedankt, zal vanmiddag gelijk even naar de Tuinen gaan. En die druppels olie, zijn dat dezelfde als die je ook in een verdamper kan doen, of voor massage kan gebruiken?
#554479
amber13 schreef: Bedankt, zal vanmiddag gelijk even naar de Tuinen gaan. En die druppels olie, zijn dat dezelfde als die je ook in een verdamper kan doen, of voor massage kan gebruiken?
Ja, dat zijn dezelfde. Let er wel op dat je echte koopt en geen syntetisch nagemaakte troep. Bij de Tuinen hebben ze ook de Chi anti-insektrollers trouwens.
#554488
amber13 schreef: Heb al even geGoogled (ofzo), en het lijkt me aardig chemisch spul. Hoe zijn de ervaringen hier verder mee?
Het is inderdaas chemisch, het is dan kiezen tussen 2 kwaaden. Mijn ervaringen met Pulvex zijn enorm goed. Baloe beet namelijk tijdens spel continu Sammy haar scalibor band door en 3 banden per maand wordt dan wel heeeeel prijzig. Desalniettemin gaat mijn eerste voorkeur uit naar de scalibor band maar Pulvex staat bij mij op een goede 2eplaats.

Cindy
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door