Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ornella
#553961
Dit is niet echt een vraag die direct met barf of kvv te maken hefet, maar meer algemeen over hoeveelheid eten en energie voor honden die veel in beweging zijn.
Ik doe reddingswerk in het water met mijn hond, helaas is dit seizoen gebonden, want in de winter wordt het zwemmen moeilijk (voor mij dan ::) ). Dus zodra het weer beter wordt begint onze trainingsseizoen. Wij trainen regelmatig, gemiddeld vier uur per week. Dit dus bovenop de standaard wandelingen die wij dagelijks doen. Het is zeer intensief werk, veel zwemmen, springen (uit de boot), boten en mensen in het water trekken.
Ik merk dat hij na een training erg veel honger heeft, en vorig jaar in de zomer moest ik hem meer voeren omdat hij anders erg afviel (hij zat toen nog op brokken).
Dus mijn vraag is, moet ik dan meer gaan voeren als wij trainen? En moet ik dan regelmatig per dag wat meer geven (Yuma is 67 kg en krijgt dagelijks iets meer dan 1 kg kvv of barf) of een of twee keer per week? En moet ik ervoor zorgen dat hij wat meer energetisch voer krijgt (wat het ook mag zijn, dus alle tips zijn welkom) als wij trainen?
Alle tips en advies zijn welkom.

Alvast bedankt.
#553979
Om mijn mormels op gewicht te krijgen en te houden ben ik ten eerste helemaal overgestapt op barf en ten tweede op het oog voeren ( deed ik eigenlijk altijd al )

Als ze een week of wat erg veel trainen dan las ik soms een extra maaltijd in en voer ze dan twee keer per dag ook helpt het wel om wat vaker vetter vlees te voeren (lam of vette vis)

verder ben ik er maar in berust dat ze gewoon erg veel nodig hebben en dus ook krijgen.
Didot weegt nu ong. 21 kg een eet ong. 1kg barf per dag.
Nox weegt 20 kg en eet ong 900 gr barf per dag
Laatst gewijzigd door pallas op zo 21 mei 2006, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#554080
Ik heb een menu berekend wat mijn honden zouden mogen hebben, in de zomer zit ik daar ver boven.
Ze zijn gewoon veel actiever.

Aangezien ze nu heel veel en erg hard zwemmen elke dag.
Niet te veel vet, maar toch wat vetrijker mag wel. Dat verbrand meteen met jou sport. En gewoon kijken (of misschien wegen, met al dat haar).

En wellicht grotere botten om te eten. (geitenribben)
ik merk dat ze daar veel voldoening mee hebben.
grote partij pens of zo(dan zou ik hier het teveel aan vet aan laten zitten)

Karin
#554598
gewoon op het oog voeren. ALs blijkt dat de hond afvalt dan meer geven. Wordt de hond zwaarder ,dan minder geven.
Uiteraard verbrand een hond meer als hij intensief traint, dus kan wat meer geven geen kwaad. Kijk wel uit natuurlijk met veel voeren op de dagen dat hij traint. ;D
#554630
Zoals de bovenburen al zeggen, op het oog voeren. Richtlijnen zijn richtlijnen, geen wetten van Meden en Perzen, dus als ze niet passen op jouw hond pas je de richtlijn gewoon aan.
Ik persoonlijk voer niet veel meer vet (hoog-energetisch) aan mijn hondjes als ze hard moeten werken, maar een beetje extra. Al te veel vet is link ivm pancreas-problemen, en een hardwerkende hond heeft ook meer bouwstoffen nodig vind ik, aangezien hij ook meer slijt. Gewoon het normale dieet dus maar meer ervan.

Oja, ik voer mijn honden vaak niet of weinig op de dag voor een intensieve activiteit, en daarna extra. Honden werken iha beter op een lege maag dan op een volle. De energie die anders in het verteren van het voer gaat zitten kunnen ze dan elders inzetten, en itt mensen zijn honden erg goed in staat om ook gedurende langdurige inspanning hun bloedsuikergehalte op peil te houden. Ze hoeven dus niet zoals marathonlopers onderweg een bord macaroni naar binnen te werken ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 22 mei 2006, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door