Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marcha
#55141
Ik vroeg me af waar je op moet/kan letten bij zelf klaarmaken bij een hond met HD. Ik had ooit eens een site gevonden hierover maar ik ben em kwijt ???
Welke dingen zijn juist slecht (ik dacht juist rood vlees), welke dingen zijn juist goed.
In hoeverre zijn bepaalde olie goed voor de gewrichten en in welke combinaties met elkaar en welke juist niet en waarom? En alle andere suggesties/adviezen natuurlijk :D.
Welke voedingsmiddelen zijn juist goed voor spieropbouw(eiwitten) maar hoe precies.
Een boel vragen alvast.
Groetjes,
Marcha
Door sharpie
#55149
Hoi Marcha,
Ik weet niet precies welke dingen wel of niet goed zijn voor heudysplasie, maar roodvlees (spiervlees) heeft je hond wel nodig, dus ik zou dat zeker niet weglaten.
Het lijkt mij dat als je een goed uitgebalanceerde voeding geeft, die in principe voor elke hond geschikt is, je al een goede basis hebt, waar je dan evt. nog wat extra dingen bij kan geven die voor de heupdysplasie goed zijn.
Ik snap dat dat ook je vraag een beetje is, maar ik denk dus dat de "basis" van de voeding voor een hond met heupdysplasie hetzelfde moet zijn als voor een gezonde hond.
Dus daar hoort roodvlees (spiervlees) wel bij.

Misschien dat glucosamine ook goed is voor heupdysplasie? het is in iedergeval goed voor de gewrichten.

Maar er zullen vast nog meer mensen reageren die er meer verstand van hebben ;)
Door Peet
#55332
Een goed samengestelde barf-maaltijd (of CVV) is prima voor honden met HD.
Daarnaast kan je de volgende supplementen geven:
visolie capsules, glucosamine/chondroitine, yoghurt, honing (vraag me niet waarom, maar dat kreeg ik door van een Duitse DHerder fokker die barft)...
;)
Peet
Door Marcha
#55435
dat visolie en glucosamine/chondroitine goed was dat wist ik inderdaadd al, dat van die yoghurt en honing wist ik niet. Maar ik vraag me dus af waarom iets goed is (niet de glucosamine/chondroitine, dat staat al overal op internet ;))of wat niet en waarom niet. Ik had ergens gelezen over barf voeren van een hond met HD en dat er toch wel een aantal voedingsmiddelen waren die werden afgeraden of juist aangeraden.
Door Lizzy
#55502
Jammer dat je de site kwijt bent want ik zou het eerlijk gezegd niet weten... kan me er ook niet zoveel bij voorstellen....?
Door Diegel
#56082
Er zijn hier op Barfplaats heel wat postings geweest waar het supplementeren van vitamine C werd aangeraden ter preventie en ter behandeling van heupdysplasie... ik ga op zoek...
groetjes
Door Diegel
#56404
Het staat onder bibliotheek medisch:
Vitamine C en Heupdysplasie deel 1 en 2
Door jill
#56440
Hoi Marcha

Een klein aantal jeren terug is er bij één van mijn honden ook zware HD geconstateerd.
Sinsdien heb ik ook gezocht of bepaalde dingen wel of niet goed waren voor honden met HD ivm rauwe voeding. Of iets juist wel of niet. Wat ik tot nu toe weet/ ontdekt heb is:
Alfalfa= goed voor het bindweefsel
Honing= goed voor de gewrichten opbouw
Smeerwortel= hier ben ik even de werking van kwijt.
Smeerwortel krijgt ze hier niet. Er zit een nadeel aan de werking dus heb ik toen besloten om dat niet te geven.
Meer heb ik in al die jaren niet kunnen vinden.
En met barfen of de vleesvoeding heb ik nooit iets kunnen vinden of ze bepaalde voedingsmiddelen wel of niet mochten ivm de HD.
Vitamine C geef ik zo af en toe.
Jill. :)
Door Marcha
#56452
Thxs allemaal. Ik ga ook zeker dat stuk over vitamine C lezen omdat je toch overal verschillende meningen erover hoort.
Ik zou eigenlijk niet eens weten wat smeerwortel is ;).
De hond in kwestie heeft gelukkig nog nooit last van haar heupen gehad maar dat wil ik ook graag zo houden, vandaar mijn vragen ;) Op dit moment krijgt ze wel iedere dag een supplement glucosamine en chondroitine. Vwb. de honing die je in de winkel kan kopen, waar moet je op letten? Of een bepaald merk?
Groetjes,
Marcha
Door sharpie
#56456
Vwb. de honing die je in de winkel kan kopen, waar moet je op letten? Of een bepaald merk?
Groetjes,
Marcha
Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar rauwe honing lijkt mij het beste, ik geloof dat het dan koudgeslingerd is of zoiets.
Je kan het bij de natuurwinkel kopen.
Of er nog een speciale honingsoort (klaverhoning, bloemenhoning of weet ik veel wat) beter is weet ik niet ???
Door jill
#56464
Klopt Shanti.. ;)
Ik heb de honing van van Traay.
Rauwe honing.
Marcha volgens mij staat er nog een onderwerp over honing op deze lijst. Lees dat eens door.
Groetje Jill
Door jill
#56465
Marcha,
even bij zoekfunctie bovenaan rauwe honing intoetsen dan krijg je een heel topic daarvan.
Daar vind je alle informatie in.
En...honing moet inderdaad koudgeslingerd zijn anders heeft de hond er niets aan.
Succes... :)
Jill
Gebruikersavatar
Door chooky
#56467
Veel islamitische winkeltjes hebben ook honing in de raad. Da's nog beter. Is een plat bakje met een grote honingraad met veel honninng eromheen. Errug lekker. Ook voorr jezelf ;D Gewoon met raad en al.
Door jill
#56501
Marcha schreef: Ik vroeg me af waar je op moet/kan letten bij zelf klaarmaken bij een hond met HD. Ik had ooit eens een site gevonden hierover maar ik ben em kwijt ???
Welke dingen zijn juist slecht (ik dacht juist rood vlees), welke dingen zijn juist goed.
In hoeverre zijn bepaalde olie goed voor de gewrichten en in welke combinaties met elkaar en welke juist niet en waarom? En alle andere suggesties/adviezen natuurlijk :D.
Welke voedingsmiddelen zijn juist goed voor spieropbouw(eiwitten) maar hoe precies.
Een boel vragen alvast.
Groetjes,
Marcha

Marcha,

Ik zat te denken...
Over dat barfen met hd...dat stukje wat je niet meer kon vinden op internet ging dat niet over honden met atrose ipv honden en hd?
Daar wordt juist wel in geschreven over wel of niet rood vlees enz enz.
Jill
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door