Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#550649
Hoi,

Ik wil mijn honden eigenlijk ook wel een keertje een bot geven, maar waar kan ik mee beginnen?

Balou kan niet tegen kip en ik lees dat je eigenlijk met kippenekjes moet beginnen. Eend is geen optie want dat lust hij niet.

Ik wil hem echter toch graag een keer ergens op laten kluiven.

Advies dus graag.
Door herder_lover
#550659
hmm, geiten ribben (aan elkaar) of kalfsbot? Tsja ik begon ook met kip, en dat krijgen ze hier nog veel eigenlijk.
Vis kan evnetueel ook denk ik, zulke kleine honden heb je niet, dus zolang je er bij blijft en ze goed leert kauwen en kraken (door eventueel het aan een kant vast te houden) zal het moeten lukken.
Door tt-tjes
#550665
herder_lover schreef: hmm, geiten ribben (aan elkaar) of kalfsbot? Tsja ik begon ook met kip, en dat krijgen ze hier nog veel eigenlijk.
Vis kan evnetueel ook denk ik, zulke kleine honden heb je niet, dus zolang je er bij blijft en ze goed leert kauwen en kraken (door eventueel het aan een kant vast te houden) zal het moeten lukken.

Van kip steekt Balou zijn allergie weer de kop op, is dus geen optie.
Mag kalfsbot meteen al, moet daar dan veel vlees aan zitten??
Hoe lang mogen ze daar dan in het begin op kauwen??
Bij Balou moet ik sowieso alles vast houden want die wil alles onmiddellijk inslikken.
Door tieneke
#550777
Ik zou een zo groot mogelijk stuk kalfsbot kopen,geef nooit enkele ribben of heel kale ribben/bot.
Blijf erbij en laat ze een half uurtje of minder kluiven,wordt het bot te klein meteen weghalen omdat ze dit nog niet echt gewend zijn en zeker bij de ene hond die het dan misschien doorslikt.
Door Twiz
#550801
Mijn hond kan ook niet tegen kip, maar die lust eendenekken. In jou geval zou ik denk ik met een parelhoenkarkas beginnen, dat is niet al te hard en ook wel te groot om in één keer weg te slikken. Eerst wat spiervlees en dan het karkas.
En anders kun je (wel een dure hobby) nog kwartel proberen.

Moet je natuurlijk wel aan kunnen komen hé. Bij de poelier van de Sligro/Ven (groothandel) zijn ze meestal gewoon op voorraad leverbaar, maar dan moet je wel een pas hebben.

Succes.
Door tt-tjes
#550826
Hele karkassen ben ik wat huiverig voor. Ze krijgen nu alleen kvv, maar ik wil ze toch ook wel een keer op iets laten knagen.

Door Balou zijn allergie kan ik geen gedroogde pensstaafjes oid geven, vandaar dat ik het richting botten zoek.

Zal eens bij mijn slager kijken of die grote kalfsbotten heeft met vlees.
Het mogen geen dragende delen zijn had ik begrepen.
Door Twiz
#550835
Nou "hele karkassen" klinkt veel heftiger dan het is hoor. Het is allemaal vrij licht bot wat heel gemakkelijk te kraken is.
Een heel parelhoenkarkas weegt ongeveer 300 gram.

Maar ik denk (na je reactie) dat je geen bot zoekt als "voedsel" maar meer als recreatie.

Ook heb ik wel eens kalfs of lams schouderblad gegeven als recreatiebot, maar wel na een flink portie spiervlees. Dat wordt echt stukje voor stukje af gekluift, en is ook wel een zacht bot. Dat gaf ik gewoon voor een kwartier of zo en dan moest ze het weer inleveren, is altijd prima gegaan.
Door tt-tjes
#550893
Twiz schreef: Nou "hele karkassen" klinkt veel heftiger dan het is hoor. Het is allemaal vrij licht bot wat heel gemakkelijk te kraken is.
Een heel parelhoenkarkas weegt ongeveer 300 gram.

Maar ik denk (na je reactie) dat je geen bot zoekt als "voedsel" maar meer als recreatie.

Ook heb ik wel eens kalfs of lams schouderblad gegeven als recreatiebot, maar wel na een flink portie spiervlees. Dat wordt echt stukje voor stukje af gekluift, en is ook wel een zacht bot. Dat gaf ik gewoon voor een kwartier of zo en dan moest ze het weer inleveren, is altijd prima gegaan.
Ik zoek idd meer iets voor recreatie, zoals jij het zo mooi noemt.
Ik merk dat ze gewoon iets missen om een keer lekker op te kluiven.
Ik zal eens gaan informeren wat ik bij mijn slager kan krijgen.
Wij hebben helaas bij ons geen poelier, maar wel een sligro waar ik een kaart van heb.
Zal daar ook eens gaan kijken. Komt nog wel een keer zover dat ik me waag aan bot als voedsel.

Mag dat bot voor recreatie bijv. ook ruggewervels e.d. zijn?? Ik heb wel al dingen zitten lezen in de bibliotheek maar moet nog veel meer lezen heb ik wel begrepen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door