Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#548999
Ik vraag me eigenlijk af: als je een aantal dagen per week hele prooidieren geeft, hoe tel je dan het best de procenten (qua samenstelling) voor de rest van de week.

Bijvoorbeeld: ik heb nu één dag een heel konijn gevoerd (rugstukken en poten en volgens mij ook wat lever en zo), één dag een volledige kip (inclusief zakje met maag, lever, hart), en één dag eend.

En als ik nu van een 'orgaanpercentage' uitga van 15%, dan denk ik eigenlijk dat een 'heel prooidier' niet aan dat percentage komt.
Dat lijkt me eigenlijk niet zo erg.
Of moet ik nu de resterende dagen toch iets meer orgaanvlees geven, wat extra pens ofzo?
Door Lizzy
#549276
sylvia schreef: Met heel prooidier zit je natuurlijk aan de beste percentages die je je kunt bedenken.
Ja, op zich wel. Maar de compleetheid van een zogenaamde hele kip/konijn is toch niet wat ik noem een heel prooidier... Want wat er vaak toch niet meer op/aan zit zijn de hoofden en dus de hersenen, tong, ogen, etc., de maag + darmen, de niertjes, etc.

Ik denk dat de gemiddelde bijna-schoongemaakte konijn, eend, kip nog zo'n 5% orgaanvlees bevat. Een niet schoongemaakt 'prooidier' zit eerder op de 10% a 15%. Ik denk dat als je dus redelijk schoongemaakte prooidieren voert, je toch nog wel een procent of 5 a 10 orgaanvlees kan voeren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#549292
Lizzy schreef: Ja, op zich wel. Maar de compleetheid van een zogenaamde hele kip/konijn is toch niet wat ik noem een heel prooidier... Want wat er vaak toch niet meer op/aan zit zijn de hoofden en dus de hersenen, tong, ogen, etc., de maag + darmen, de niertjes, etc.

Ik denk dat de gemiddelde bijna-schoongemaakte konijn, eend, kip nog zo'n 5% orgaanvlees bevat. Een niet schoongemaakt 'prooidier' zit eerder op de 10% a 15%. Ik denk dat als je dus redelijk schoongemaakte prooidieren voert, je toch nog wel een procent of 5 a 10 orgaanvlees kan voeren.
Ik ga er wel vanuit dat als je zegt hele prooidieren te geven dat dit hele compleet intacte dieren zijn.
Door Lizzy
#549321
sylvia schreef: Ik ga er wel vanuit dat als je zegt hele prooidieren te geven dat dit hele compleet intacte dieren zijn.
Ja nee, dat snap ik, maar volgens mij is dat niet het geval, toch Roefus? Overigens denk ik dat er maar weinig mensen echt hele prooidieren voeren, wat jij?
Door roefus
#549329
Lizzy schreef: Ja nee, dat snap ik, maar volgens mij is dat niet het geval, toch Roefus? Overigens denk ik dat er maar weinig mensen echt hele prooidieren voeren, wat jij?
Lizzy, je hebt gelijk.
In de kip zit zo'n (bekend) zakje met lever, hart, maag.
Bij het konijn ontdek ik iets wat volgens mij de lever is.
En bij de eend hetzelfde verhaal (een zakje erbij ingesloten).

Pffff......ik zag helemaal over het hoofd (hoe toepasselijk) dat een prooidier ook een kopje hoort te hebben :P
En dat daarin dus net zo goed 'orgaan' voorkomt.
Precies zoals jij schrijft.

Dus...ik was niet correct.
Het is geen 'heel prooidier'...maar zonder ingewanden en zonder kop, dus schoon gemaakt.

Maar goed....daarom viel het me dus op dat het 'orgaangedeelte' wel wat minnetjes was.
Net niet helemááááál dom ;D
Vandaar de vraag.
Dan vang ik dit dus maar op, door de komende dag iets meer 'orgaanvlees' toe te voegen.

Bedankt voor de antwoorden.
Enneh....nee, geloof niet dat ikzelf geschikt ben om werkelijk héle prooidieren te voeren.
Vind DIT eigenlijk al een hele stap. :P
Door roefus
#549330
sylvia schreef: Met heel prooidier zit je natuurlijk aan de beste percentages die je je kunt bedenken.
Ja, je hebt ook gelijk.
Ik was niet correct, dussss...het waren geen 'hele' prooidieren :(
Door 202Spots
#549332
roefus schreef: ik heb nu één dag een heel konijn gevoerd (rugstukken en poten en volgens mij ook wat lever en zo), één dag een volledige kip (inclusief zakje met maag, lever, hart), en één dag eend.
De kip met inhoud is denk ik het meeste "prooidier".. ;)
Wanneer de konijn en eend geen organen erbij hebben
dan kan er ietsie meer orgaan gegeven worden, maar eerlijk gezegd zou ik me geen zorgen maken wanneer de rest van 't week diet gewoon orgaanvlees erbij heeft.

Oops, ik had effe eerder moeten wezen! ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 14 mei 2006, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#549340
202spots schreef: De kip met inhoud is denk ik het meeste "prooidier".. ;)
Wanneer de konijn en eend geen organen erbij hebben
dan kan er ietsie meer orgaan gegeven worden, maar eerlijk gezegd zou ik me geen zorgen maken wanneer de rest van 't week diet gewoon orgaanvlees erbij heeft.

Oops, ik had effe eerder moeten wezen! ;)
Ach, nu ben ik van ALLE antwoorden voorzien ;D
En weet ik weer een beetje meer :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#549376
Ow, oke nee dat vind ik ook geen hele prooidieren voeren.

Ik vind hele prooidieren gewoon intacte dieren voeren , misschien ontvelt maar verder kompleet.
Door tieneke
#549393
De hele prooidieren die Tinus en Tara krijgen(gans,eend,kip)zijn dus ook niet meer intakt en bevatten het welbekende zakje(s) met lever,nek,hart.
Dit is echter zo weinig dat ik het in principe niet echt meetel ;)
Het zal elkaar niet bijten toch?
Door tieneke
#549410
nikèdog2000 schreef: ik krijg wel eens konijn met de darmen erin
die darmen haal ik er uit
die geef ik niet
vind ik smerig
Ga er ook maar vanuit dat de meeste honden geen konijn met darmen eten ;)
Door Lizzy
#549562
tieneke schreef: De hele prooidieren die Tinus en Tara krijgen(gans,eend,kip)zijn dus ook niet meer intakt en bevatten het welbekende zakje(s) met lever,nek,hart.
Dit is echter zo weinig dat ik het in principe niet echt meetel ;)
Het zal elkaar niet bijten toch?
Wat bedoel je, het orgaanvlees van de 'hele prooidieren' en het orgaanvlees dat je nog erbij geeft? Nee, denk het niet. Ik denk dat je niet verder als 5% komt met 'dat zakje inhoud'.
Door tieneke
#549580
Lizzy schreef: Wat bedoel je, het orgaanvlees van de 'hele prooidieren' en het orgaanvlees dat je nog erbij geeft? Nee, denk het niet. Ik denk dat je niet verder als 5% komt met 'dat zakje inhoud'.
Ja bij elkaar opgeteld ;)
Het zielige hartje/nek/lever=zakje zal inderdaad niet meer dan 5% zijn?
Het is inderdaad te verwaarlozen zonder het te overdrijven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door