Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yorick
#54777
Hoi,


Als ik Duck of Carnibest wens te combineren met af en toe een Barfmaaltijdje in de week (maximum 2 omdat ik niet alles onder de knie heb) is het dan absoluut noodzakelijk dat ik vleesbotten geef of is het even goed dat ik ze door de maaltijd maal? Het spreekt voor zich dat als ik aan 50% duck/carnibest en 50%barf zit de verhoudingen wel moeten kloppen maar tegen die tijd laat ik mijn menutje uitgebreid door jullie keuren ;)

Ik dacht 1 maal per week vis met groentes en een rauwe dooier te geven & 1 maal per week spiervlees met groentes al dan niet een recreatiebotje of eendenekje als toetje (de ene week vuile pens, de andere spier- en orgaanvlees)
Door Lupa
#54784
wat belangrijk voor me is dat ze botten krijgen, niet alleen omdat het voor hun goed is maar ook goed voor de tanden en goed voor het schrapen en ook goed (als je meereder honden hebt) is voor de comunicatie tussen de honden.
Als ik het goed begrijpen heb wilje gemalen botten in het voer doen, ik zou dat niet doen (ze malen ze zelf ;D)
Door tieneke
#54788
Als je iedere dag kompleet geeft mag je 1 a 2 zelfsamengestelde maaltijden per week geven.
Botten hoef je daar niet aan toe te voegen.
Laat je fantasie de vrije loop zou ik zeggen ;) :P
Door Yorick
#54791
Lupa schreef: wat belangrijk voor me is dat ze botten krijgen, niet alleen omdat het voor hun goed is maar ook goed voor de tanden en goed voor het schrapen en ook goed (als je meereder honden hebt) is voor de comunicatie tussen de honden.
Als ik het goed begrijpen heb wilje gemalen botten in het voer doen, ik zou dat niet doen (ze malen ze zelf ;D)
Dat is nou net het probleem ..... Als ik Yorick en Lenka een bot geef dan verdedigd Yorick zijn bench of vetbed nog lang na het bok is weg genomen of opgegeten om ongelukjes te vermijden had ik gedacht om enkel recreatiebotten te geven of ze te malen ....

Tja, je kan je geen betere tandenborstel voorstellen dan een lekker bot natuurlijk maar pens is dat toch ook niet?
Door Lizzy
#54796
Hoi An, ik weet niet of ik jouw vraag nu goed begrijp.... Wil je zelf samenstellen maar dan zonder grote botten of zonder uberhaubt botten?

Je hoeft niet persee grote eetbotten te geven hoor. Je kunt ook nekken en karkassen enzo geven (van kip, eend, parelhoen, etc). Hoe groter de stukken karkas (bijv. van een halve kip, eend of parelhoen) hoe meer ze hun tanden en kiezen moeten gebruiken en hoe groter het tanden en kiezen-reinigende effect. Als je een grote hond dus een kippennek of vleugel geeft, dan is er weinig/geen reinigend effect. Maar geef je een nek aan een Yorshire Terrier, dan moet tie daar weer aardig zijn tandjes in zitten en is het reinigende effect weer groter.

En misschien af en toe een lap pens om aan te rukken en sleuren (bijv. met de een gaan lopen en de ander een lap pens geven en andersom) voor de tanden/kiezsen (hoef ik bij Brutus niet te doen, die slikt een lap in 1 nano-seconde in dus niks tanden en kiezen reinigen... hangt dus van je hond af).

Je moet natuurlijk wel om het calcium gehalte denken en daarom is zelf samenstellen zonder bot niet zo handig, maar ze halen hun calcium dus ook uit botten van kleinere dieren dus.

Je zou wel bijv 1 a 2 maaltijd per week kunnen geven zonder bot en dus ook zonder nek/karkas en dan gemalen eierschaal geven. Volgens mij is het 1 theelepel gemalen eierschaal op 500 gram vlees. Maar OK, hier natuurlijk nul komma nul reinigend effect. Hoewel de tanden en kiezen ook niet vies worden van zo'n maaltijd!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 feb 2004, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yorick
#54816
tieneke schreef: Een niet te hard bot is het enige goede poetsmiddel ;D
En voorbeelden van zo'n botten zijn ????

Dit zijn dan botten die je niet meer moet afnemen, die verdwijnen dan volledig in het maagje niet?
Door Yorick
#54819
Lizzy schreef: Hoi An, ik weet niet of ik jouw vraag nu goed begrijp.... Wil je zelf samenstellen maar dan zonder grote botten of zonder uberhaubt botten?
Ik bedoel het eerste Lizzy, wel samenstellen met botten maar zonder de echt grote en harde exemplaren waar ze bijvoorbeeld maar 10 minuutjes op mogen knagen om ze dan weg te nemen
Lizzy schreef: Je hoeft niet persee grote eetbotten te geven hoor. Je kunt ook nekken en karkassen enzo geven (van kip, eend, parelhoen, etc). Hoe groter de stukken karkas (bijv. van een halve kip, eend of parelhoen) hoe meer ze hun tanden en kiezen moeten gebruiken en hoe groter het tanden en kiezen-reinigende effect. Als je een grote hond dus een kippennek of vleugel geeft, dan is er weinig/geen reinigend effect. Maar geef je een nek aan een Yorshire Terrier, dan moet tie daar weer aardig zijn tandjes in zitten en is het reinigende effect weer groter.

Ondanks het feit dat Yorick een middelmaat van een hond is knabbelt ie wel degelijk op kleine botjes. Een kippenvleugel bijvoorbeeld hoor je echt wel kraken en het duurt een dikke 5 minuuten voor deze op is. Het enige wat ie niet doet is er lekker voor gaan liggen, hij eet praktisch elk soort bot rechtstaand. Kan ik dan toch aannemen dat de 'kleinere' botten hun tandpoetswerk goed doen?


Lizzy schreef:
Je moet natuurlijk wel om het calcium gehalte denken en daarom is zelf samenstellen zonder bot niet zo handig, maar ze halen hun calcium dus ook uit botten van kleinere dieren dus.

Je zou wel bijv 1 a 2 maaltijd per week kunnen geven zonder bot en dus ook zonder nek/karkas en dan gemalen eierschaal geven. Volgens mij is het 1 theelepel gemalen eierschaal op 500 gram vlees. Maar OK, hier natuurlijk nul komma nul reinigend effect. Hoewel de tanden en kiezen ook niet vies worden van zo'n maaltijd!
Wel, dit lijkt me dan een zeer leuk alternatief voor als ik bijvoorbeeld echt geen tijd heb om ze alle 2 constant in het oog te houden, dan hebben ze hun calcium binnen en moet ik niet bang zijn voor een knokpartijtje.

Bedankt hoor!
Door An
#54839
Holmes was vroeger ooke rg verdedigend over zijn botten, maar ja dan kregen ze er iedere 2 weken eentje en ik nam het na een tijd nog af ook, wat doe je dan als zelfrespecterende hond ;) Nu hij bijna dagelijks wel op de een of andere manier bot krijgt maakt hij zich niet meer zo druk , morgen is er toch weer een ander, het is niet superspeciaal meer. Miss is het ook zoiets bij jou honden?
Door Lupa
#54841
als 2 honden zo op een bank kunnen liggen dan zou het toch best mee vallen met knokken?
een beetje menings verschil is niet erg.

hier wordt er ook naar elkaar gegromd, Tika hoeft af en toe haar bot niet, maar ze pakthem en zet tussen haar voor poten en grommen maar!dat geluid komt helemaal uit de kelder ;D ;D
er hoeft maar 1 naar haar te kijken dan begint het.
Laatst gewijzigd door Lupa op di 17 feb 2004, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#54853
Hoi An, ja, blijkbaar verschilt dat per hond. Brutus stopt iedere vleugel of nek in zijn holle kies. Wil ik hem laten kluiven op iets, dan moet het minimaal een halve kip of eend of parelhoen zijn of groter. De meisjes hier daar in tegen zijn heel beschaaft en kluiven alles netjes op.

Ja, af en toe een groot zacht bot is natuurlijk super tand en kies reinigend maar als je dat niet kunt geven: nou dan niet. Dan geef je hem toch kleinere botjes en lapjes vlees? Of kun je dat ook niet geven? Gaat hij dan ook knokken? Nee toch?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 feb 2004, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#54858
Volgens mij gaat het niet om het verdedigen van het bot, maar om de bench/andere plek. Zie deze quote:
Dat is nou net het probleem ..... Als ik Yorick en Lenka een bot geef dan verdedigd Yorick zijn bench of vetbed nog lang na het bok is weg genomen of opgegeten om ongelukjes te vermijden had ik gedacht om enkel recreatiebotten te geven of ze te malen ....
Door Yorick
#54870
Hoi An, laten we het hopen hé! Hij heeft er wel veel plezier van dus wie weet ...... Ik kan het hen toch niet ontnemen ;)


Lupa, ze liggen idd lief hé maar toen was Yorick nog jong hoor! Het is net alsof ie nu in een 2de puberteit zit en omdat hij een am staff is en lenka een echte muts qua karakter laat die zich ook constant doen BEHALVE als er echt geknokt moet worden, zij heeft het vreemde idee dat zij yorick wel ff aankan, zie je het dan al voor je, sorry :-[ , ik wil er geen gedragsforum van maken maar nu kan je wellicht begrijpen dat ik het niet graag zijn gangen laat gaan ....


Idd Janet, als ik zijn bot bijvoorbeeld in de hall geef dan is er niets aan de hand mr zoiets geef ik graag in de bench omdat ik dan een goed zicht kan houden.

Het is wel een heel gedoe om dan dat bot terug af te nemen hoor, alle dieren in een andere kamer, yoricks bench open, hem in de hall zetten met een snoepje, deur toe, bot uit bench en yorick uit de hall.


Nee hoor Lizzy, dan gaat ie niet knokken omdat dat snel op is.... Kan je me trouwens eens een voorbeeld geven van zo'n groot zacht bot? Dit mag dan volledig opgegeten worden of heb ik het mis?
Door Lupa
#54895
de bench of de mand, heeft dat niet met de geur van de bot te maken of nog wat restjes?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door