Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#544412
omdat ik het moeilijk vind om aan voldoende afwisseling te komen zit ik erover te denken om misschien is kuikens of ratten bij ranzijn te kopen.
maar nu mijn vragen:als ik al braadkuikens voer en ik geef dan zo'n eendagskuiken,zit daar qua voedingswaarde nog verschil in of kan ik dat net zo goed weg laten?
en waar ik erg bang voor ben is dat het een ontzettend geklieder wordt en dat ik overal stukjes dier terugvindt. het voeren van botten vind ik niet erg,maar dat zou me dan toch wat te ver gaan.
hoe gaat het bij jullie honden als jullie ze hele diertjes voeren?eten ze netjes alles op of laten ze snaveltjes of pootjes/staartjes liggen??
gadverdamme ik moet er niet aan denken!en vind je dan overal vacht terug?als dat zo is begin ik er niet aan,gaat me net wat te ver als veggie zijnde.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544416
Ééndagskuikens zijn niet te vergelijken met braadkuikens er zit weinig vlees aan hele ragdunne botjes en eigeel.
De honden eten ze hier tegenwoordig ook, de katten eten ze al heel lang. De honden krijgen er van mij zomaar eens eentje en die is hapslik weg de katten maken een zooitje met kuikens dan kun je daarna met een sopdoek erachteraan want waar die hebben gegeten ligt dan allemaal eigeel.
Muizen eten ze hier niet, ik had er daar 1 van die dat deed en dat was Bunny en dat was ook hapslik weg maar dan ook alleen als ze hem zelf had gevangen of minstens toch wel dat hj nog leefde, dode muizen at ze ook niet.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 07 mei 2006, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#544417
Hier probeerden ze het eendagskuikentje te reanimeren ::) Dus het was niet zo geslaagd. Ik vind het zelf niks om dat te geven, dus ik heb het maar weggegeven aan Yari van BP.
Ik heb het idee dat een eendagskuiken niet echt veel voedingswaarde heeft, maar ik weet niet of ik het goed heb, maar ik denk dat als je al kip geeft dat het niet echt nut heeft om als variatie dan een eendagskuiken te geven.
En rat daar heb ik geen ervaring mee, maar ik geef gewoon geen diertjes met de vacht er nog aan, want dat moeten ze hier toch niet. En ik heb ooit een heel lief ratje gehad (splinter) en dat is voor mij gewoon een huisdier, dus dat zou ik niet voeren.
Ik vind het voeren van diertjes met vacht voor mij (ook vegetariër, maar dat heeft er niet zoveel mee te maken, ik ben denk ik gewoon een beetje hypocriet ::)) ook te ver gaan.
Door Laura2004
#544427
sylvia schreef: Kuikens hebben zeker een toegevoegde waarde aan een menu, ik zie het aan mijn katten binnen een twee weken als ze geen kuikens krijgen.
Ik dacht dat het net zoals kalfsvlees niet echt veel voedingswaarde had, maar zoals ik al zei, ik kan het mis hebben ;)
Door Lizzy
#544449
Ik vind 1-dags-kuikens geen toegevoegde waarde hebben als je ook al hele kippen voert. Kuiken is kleine kip. Ik zou zeker voor ratten en cavia's gaan. Dat brengt meer afwisseling in je menu!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544517
Lizzy schreef: Ik vind 1-dags-kuikens geen toegevoegde waarde hebben als je ook al hele kippen voert. Kuiken is kleine kip. Ik zou zeker voor ratten en cavia's gaan. Dat brengt meer afwisseling in je menu!
Een eendagskuiken is niet te vergelijken met een kip
Door Lizzy
#544520
sylvia schreef: Een eendagskuiken is niet te vergelijken met een kip
Nou, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is het volgende: de voedingswaarde van een eendagskuiken zal ongetwijfeld ergens in de buurt liggen tussen een ei en een kip. JR voert hele kippen en eieren en zoekt nu iets om het menu uit te breiden met een ander diersoort. In mijn ogen heeft het dan niet veel zin om te kiezen voor eendagskuiken.

Ik zeg daarmee niet dat eendagskuiken zinloos is en geen goede voedingsstoffen bevat, zeker niet. Maar ik vind wel dat het dus "uitbreidingstechnische van diersoorten" niet erg zinvol is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544521
Lizzy schreef: Nou, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is het volgende: de voedingswaarde van een eendagskuiken zal ongetwijfeld ergens in de buurt liggen tussen een ei en een kip. JR voert hele kippen en eieren en zoekt nu iets om het menu uit te breiden met een ander diersoort. In mijn ogen heeft het dan niet veel zin om te kiezen voor eendagskuiken.

Ik zeg daarmee niet dat eendagskuiken zinloos is en geen goede voedingsstoffen bevat, zeker niet. Maar ik vind wel dat het dus "uitbreidingstechnische van diersoorten" niet erg zinvol is.
Als het doel is om uit te breiden qua diersoort heeft het geen zin ,maar ik las niet dat dit de bedoeling was.
Door Lizzy
#544527
omdat ik het moeilijk vind om aan voldoende afwisseling te komen zit ik erover te denken om misschien is kuikens of ratten bij ranzijn te kopen
Ik las dat hier wel uit. Bovendien heeft JR al een paar keer gevraagd of er voldoende afwisseling in het menu van de JR zit/zat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 mei 2006, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544556
Lizzy schreef: Ik las dat hier wel uit. Bovendien heeft JR al een paar keer gevraagd of er voldoende afwisseling in het menu van de JR zit/zat.
Ik bedoelde dus dat ik het dus daarom niet helemaal begreep ;D
Door Slot
#545575
Een eendagskuiken is vergelijkbaar met een ei er zit alleen meer calcium in.

Eieren - samenstelling per 100 gram volgens Ir. Nic Dhont:
12,9 gram eiwit
0,7 gram koolhydraten
11,2 gram vet

5 mg calcium
216 mg fosfor


Eendagskuikens - samenstelling per 100 gram

15 gram eiwitten
4 gram vet

290 mg calcium
220 mg fosfor
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door