Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazz
#543659
mijn hond zit nu op een eliminatiedieet van gekookte rijst met gekookte kalkoen. ik wil graag het barfen over een aantal weken uitproberen maar hoe moet ik dat doen en kan het geen kwaad als hij altijd gekookt vlees heeft gehad om het nu rauw te geven????? en welke margarine wordt er toegevoegd die voor op brood of die om te braden??????
Door yazz
#543660
yazz schreef: mijn hond zit nu op een eliminatiedieet van gekookte rijst met gekookte kalkoen. ik wil graag het barfen over een aantal weken uitproberen maar hoe moet ik dat doen en kan het geen kwaad als hij altijd gekookt vlees heeft gehad om het nu rauw te geven????? en welke margarine wordt er toegevoegd die voor op brood of die om te braden??????
Laatst gewijzigd door yazz op vr 05 mei 2006, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
#543664
waar heb je margarine voor nodig?
ik denk dat je het beste eerst goed in de bibliotheek kan gaan lezen, dan begrijp je dat er weinig met margarine gedaan wordt. hier krijgen ze alles rauw.....zonder boter of margarine
Door yazz
#543665
voor het dieet dat ik nu geef moet ik margarine toevoegen en glucosamine, maar vraag me af welke margarine????
Door Netty
#543667
ik zou geen margarine gebruiken, maar je kookt ook rijst en kalkoen?
ik denk dat je beter eerst even kan gaan lezen, er staan in de bieb de nodige dingen die je moet weten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#543694
Ik zou dit dieet laten voor wat het is en een rauw dieet gaan geven. Wat voor problemen heeft je hond? De meeste voedingsallergien komen voort uit de granen die in de brok zitten dus dik kans dat als je overgaat op een versmenu zonder granen (dus ook geen rijst) dat de allergie over is.
Je hebt ook grote kans dat je hond eerst verergerd omdat zijn lichaam zich gaat schoonmaken van alle afvalstoffen.
Door ~Joke~
#543709
yazz schreef: mijn hond zit nu op een eliminatiedieet van gekookte rijst met gekookte kalkoen. ik wil graag het barfen over een aantal weken uitproberen maar hoe moet ik dat doen en kan het geen kwaad als hij altijd gekookt vlees heeft gehad om het nu rauw te geven????? en welke margarine wordt er toegevoegd die voor op brood of die om te braden??????
Kalkoen is ook geen geschikt vlees voor een eliminatiedieet. Grote kans dat jouw hond daar door brokken al eens mee in aanraking is geweest. Verder kan rijst ook allergische reacties geven en de ingredienten van de margarine ook.
Eliminatie dieet houdt in dat gedurende 6 weken 1 vleesssoort geeft waar de hond nog nooit mee in aanraking is geweest. Bv geit, veulen oid. Als de hond na die 6 weken klachtenvrij is ga je iedere week een vleesssoort geven die je van plan bent je hond in de toekomst te gaan voeren. Bv een week alleen kip. Zie je een reactie dat stop je onmiddelijk met die vleessoort en ga je terug naar de eiwitbron waar de hond geen reactie op vertoonde tot de klachten weer zijn verdwenen. Dan ga je de volgende vleessoort proberen.
Het je op deze manier uitgevogeld wat je hond niet verdraagt dan ga je met de dingen die hij wel verdraagt zoveel mogelijk varieeren [rotatie dieet] Dit om verdere allergieen te voorkomen.
Ikzelf maak gebruik van zoveel verschillende vleessoorten, pens en vis dat de honden in 10 dagen tijd nooit twee keer hetzelfde eten.
Een stukje uit een artikel dat ik op het internet tegenkwam:

'When a patient has multiple food allergies, the offending foods must be eliminated and all other foods should be eaten at intervals of four to five days or longer. This is know an a "rotation" or "rotary diversified" diet. Rotation diets are necessary for patients with multiple allergies because if you have overt allergies to many foods, it is likely that you have slight, subclinical allergies to many other foods that you consider safe. Eating them on a rotated basis reduces your exposure to them and hopefully will help preserve your tolerance for them'.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 06 mei 2006, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yazz
#544367
mijn hond krijgt geen brokken maar heeft altijd carnibest gehad maar door regelmatig diarree is nu op een dieet gezet. kip, rund,varken,lam, vis heb ik allemaal al geprobeerd en steeds kwam de diarree weer terug dus daarom is het kalkoen geworden omdat hij dat nog nooit gehad heeft, tevens heeft hij tot nu toe nog steeds goede ontlasting. het dieet is niet zelf verzonnen maar komt vanuit de gastro-enteroloog van utrecht vandaan. mijn vraag is hoe ik het barfen na deze 6wkn kan introduceren!!!!!!!!!!!
Door Laura2004
#544392
Het is natuurlijk niet raar dat mensen het idee hebben dat je nooit hebt gebarft, want je zegt in het eerste stukje dat je hond altijd gekookt vlees heeft gehad. :-\
Maar om terug te komen op jouw vraag: Je kan het barfen gewoon introduceren, zoals het altijd moet, alleen zou ik bij jouw hond, het dus per vleessoort (net zoals Joke Miedema zegt) introduceren, zodat je erachter kan komen waar jouw hond allergisch voor is.
Waarom heb je trouwens niet het eliminatie dieet van Carnibest gedaan? Want dit vindt ik wel een heel raar en ongezond dieet: rijst, kalkoen en margarine ???
En je kan zelf ook een rauw eliminatie dieet samenstellen bv. met eend of geitenvlees.
Je weet dus al zeker dat je hond niet tegen rund, varken? (geef je varkensvlees?), lam en vis kan.
Dan kan je dus gaan barfen: met eendenvlees, (misschien dat hij wel tegen bepaalde soorte vis kan), geitenvlees, konijn en kalkoen. Het is niet heel gevarieerd en zeker niet goedkoop, maar het moet lukken op deze manier en misschien kan je er ook nog een groentemixje bij doen.
Ik weet dus niet of ik duidelijk ben geweest, je kan het barfen dus gewoon weer introduceren. Je begint bv met eendennekken, daarna een halve eend oid, konijn, geitenribben, orgaanvlees van deze vleessoorten kan natuurlijk gelijk al, en misschien wat kalkoen (de botten van kalkoen zijn trouwens keihard! dus die kan je het beste malen) en een groentemixje kan je natuurlijk ook altijd geven. ;)
Sterkte in ieder geval, ik hoop dat je er achter komt wat je hondje heeft, want ik ben er nog steeds niet achter na heel veel getob.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 07 mei 2006, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#544393
yazz schreef: voor het dieet dat ik nu geef moet ik margarine toevoegen en glucosamine, maar vraag me af welke margarine????
Als je margarine moet toe voegen, dan zal de DA dat wel weten toch, dat kunnen wij toch niet weten, niemand voegt hier margarine toe aan het eten van zijn hond :-\ Ik ben ook wel heel erg benieuwd waarom jou DA vindt dat je margarine moet geven, ik vind dat echt heel vreemd, ik kan me niet voorstellen dat dit enige voedingswaarde voor een hond heeft.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544406
Laura2004 schreef: Het is natuurlijk niet raar dat mensen het idee hebben dat je nooit hebt gebarft, want je zegt in het eerste stukje dat je hond altijd gekookt vlees heeft gehad. :-\
Dat is ook geen barfen
Door ~Joke~
#544418
yazz schreef: mijn hond krijgt geen brokken maar heeft altijd carnibest gehad maar door regelmatig diarree is nu op een dieet gezet. kip, rund,varken,lam, vis heb ik allemaal al geprobeerd en steeds kwam de diarree weer terug dus daarom is het kalkoen geworden omdat hij dat nog nooit gehad heeft, tevens heeft hij tot nu toe nog steeds goede ontlasting. het dieet is niet zelf verzonnen maar komt vanuit de gastro-enteroloog van utrecht vandaan. mijn vraag is hoe ik het barfen na deze 6wkn kan introduceren!!!!!!!!!!!
Als je een kompleet rauw voer hebt gevoerd kan het ook de rijst en/of de gebruikte olie zijn geweest waar hij op reageerde. Heb je geen ander kant en klaar voer geprobeerd zoals energique nr 4?
Gaf je er nog andere dingen bij zoals brood, knabbels of beloningen?
Kip en rund zijn vleessoorten waar meer honden een allergische reactie op vertonen, varken zou ikzelf nooit aan mijn honden voeren ook niet gekookt.
als het mijn hond was ging ik de kalkoen [waar hij het nu goed op doet] steeds iets korter koken tot alleen de kook erover. Daarna rauw. Als het na bv een week rauw goed gaat een volgende rauwe vleessoort introduceren. Verder probiotica geven let wel op dat deze 100% soya, gist, gluten en lactose vrij zijn.
Door Lizzy
#544455
Prima, dat dit van een gastro-enteroloog van Utrecht komt, maar misschien heeft hij wat lesjes "voeding" tijdens zijn college gemist? Wat je (in mijn ogen) beter kunt doen is je hond hele eenden gaan voeren. Rauw. Dus de botten, het vlees en de orgaantjes (die zitten er eigenlijk altijd nog in, bij eend). Dit zou ik als eliminatie-dieet gebruiken. Je kunt dit ook doen met geit. Je geeft dan geitenvlees, de zachten (niet dragende) botten van geit en de organen van geit. Na 6 tot 9 weken kun je dan kijken hoe het gaat en nieuwe dingen introduceren.

Bij diarree zou ik ook zeker elke dag een goed probiotica product geven.

Als je persee kalkoen + rijst wilt blijven geven: dan kun je na de 6 weken ook beginnen met het geven van delen van hele eend. Of delen van hele kip. Of parelhoen of konijn.
Door yazz
#546233
wat voor probiotica kan ik dan het beste geven en waar kan ik dat halen???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door