Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tinka
#543592
Er is mij verteld dat een 'barfende pup' langzamer groeit dan een pup op brokken ?

Klopt dat ?

Misschien een domme vraag.. :-[
Door herder_lover
#543612
domme vragen bestaan niet ,alleen de vragen die niet gesteld worden en domme antwoorden ;)

maar ja het is wel zo, maar vraag mij nu niet om uitleg, het staat ergens op BP... :P
Door Tinka
#543648
herder_lover schreef: domme vragen bestaan niet ,alleen de vragen die niet gesteld worden en domme antwoorden ;)

maar ja het is wel zo, maar vraag mij nu niet om uitleg, het staat ergens op BP... :P
als je de link hebt, hoor ik het wel ;D
Door chamourel
#543712
inderdaad groeien ze gelijkmatiger op, en ik heb ook zelfs het idee dat ze wat minder snel groeien..........
niet dat de pup kleiner zal blijven, want hoe groot de hond uiteindelijk wordt is genetische bepaald.
ik vind het met name voor reuen van grote rassen echt veel beter voor de groei
Gebruikersavatar
Door sylvia
#543717
macgirlie schreef: Wat volgens mij beter is voor de opbouw van het skelet. Toch?
Ja dat is zeker beter, ik zelf ben bv te snel gegroeid en daardoor zijn mijn kniebanden uitgerekt wat resulteerd in een patella en mijn onderste rugwervels hangen los omdat ook die banden t overrekt zijn geraakt door de te harde groei , dit gebeurd dus ook bij pups die te snel groeien.
Door Lil
#543747
haha, brokkendoos als ik vroeger was, groeide Boris dus veel te snel en had hij dus ontzettende groeipijn. Toen ben ik dus "karige" brokken gaan voeren en groeide hij ontzettend langzaam. Iedereen zei dat hij erg klein zou blijven, echt niet dus ;D. Meneer heeft (pas met anderhalf!) 60 cm bereikt en is daarmee de grootste uit zijn nest en hij heeft de beste bouw en het sterkste skelet. Nu dus trouw barfer en je merkt dus de voordelen. Lekker langzaam laten groeien die pups, alles komt goed. Trouwens de expirimentgroepen van Gunter Bloch (hij heeft verwilderde roedels om te bestuderen) groeien ook erg langzaam als pup. Is dus veel natuurlijker om langzaam te groeien.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#544334
Nou eerlijk gezegd heb ik die ervaring dus niet :(, Fedor is op vers groot gebracht maar is toch heel explosief gegroeid (ondank dat hij op rantsoen stond) en heeft last van groeipijnen gehad.
Kan wel zeggen dat dat een zware teleurstelling was, probeer je alles goed te doen.... :'(.
Maar ja, aan de andere kant, je weet niet hoe hij er aan toe was geweest als hij brokken had gekregen :-\.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544335
Nitus schreef: Nou eerlijk gezegd heb ik die ervaring dus niet :(, Fedor is op vers groot gebracht maar is toch heel explosief gegroeid (ondank dat hij op rantsoen stond) en heeft last van groeipijnen gehad.
Kan wel zeggen dat dat een zware teleurstelling was, probeer je alles goed te doen.... :'(.
Maar ja, aan de andere kant, je weet niet hoe hij er aan toe was geweest als hij brokken had gekregen :-\.
Ik durf wel te stellen dat hij dan helemaal uit de naad was gegroeid .
Door roefus
#544341
Is dit bij mensen niet eigenlijk hetzelfde?
Kan een rare veronderstelling zijn, maar allah....
Mijn kinderen hebben nooit flesvoeding gehad (er is nooit een speen of flesje in huis geweest), ze hebben zelf nooit 'pap' gehad offeh..olvarit.
Ze zijn natuurlijk gevoed en gespeend ;D....en groeiden niet explosief.
Toch heb ik een jochie van zo'n kleine 1.95.
Dus blijkbaar komt het wel goed.
Door Lizzy
#544466
Ik vind het moeilijk te zeggen... Honden kunnen inderdaad ook explosief groeien op verse voeding en groeipijnen krijgen. Het mooiste BARF je, want dan kun je je menu aanpassen. Niet alleen kun je dan minder geven, je kunt ook andere voedingsmiddelen gaan geven. Maar dan nog kan een hond heel snel groeien en weet je uiteindelijk niet hoe hij zou zijn gegroeid op brokken.... Misschien dat jij (Nitus) het beste kunt kijken naar broertjes en zusjes van Fedor, wat zij aten en hoe zij gegroeid zijn.... En dan nog zegt dat niet alles.... Er zit ook een genetisch component in groei...

Toch denk ik dat je over het algemeen kan zeggen dat een barfende pup gelijkmatiger opgroeid. Steviger opgroeid. Minder vatsig opgroeid (en dus minder belastend voor het skelet). En nogmaals, het mooie is dat je wat kunt sturen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#544519
Lizzy schreef: Ik vind het moeilijk te zeggen... Honden kunnen inderdaad ook explosief groeien op verse voeding en groeipijnen krijgen. Het mooiste BARF je, want dan kun je je menu aanpassen. Niet alleen kun je dan minder geven, je kunt ook andere voedingsmiddelen gaan geven. Maar dan nog kan een hond heel snel groeien en weet je uiteindelijk niet hoe hij zou zijn gegroeid op brokken.... Misschien dat jij (Nitus) het beste kunt kijken naar broertjes en zusjes van Fedor, wat zij aten en hoe zij gegroeid zijn.... En dan nog zegt dat niet alles.... Er zit ook een genetisch component in groei...

Toch denk ik dat je over het algemeen kan zeggen dat een barfende pup gelijkmatiger opgroeid. Steviger opgroeid. Minder vatsig opgroeid (en dus minder belastend voor het skelet). En nogmaals, het mooie is dat je wat kunt sturen.
Ik ben het hier niet met je eens in die zin dat als je een snelgroeiende pup heb op vers of barf dat je niet kunt aanpassen met het voer want als hij op barf snel groeit is deze groeiwijze horend bij de hond want als je minder gaat voeren dan krijg je een magere pup en dat is niet de bedoeling. Mijn honden groeien ook best wel snel ze zijn nu 6 maanden en hebben al de hoogte die ze moeten hebben en toch zijn het nog echt puppen om te zien en toch zie je enorm verschil met het ene broertje wat op brokken is groot gebracht die is nog veel explosiever gegroeid.
Door Lizzy
#544525
sylvia schreef: Ik ben het hier niet met je eens in die zin dat als je een snelgroeiende pup heb op vers of barf dat je niet kunt aanpassen met het voer want als hij op barf snel groeit is deze groeiwijze horend bij de hond want als je minder gaat voeren dan krijg je een magere pup en dat is niet de bedoeling. Mijn honden groeien ook best wel snel ze zijn nu 6 maanden en hebben al de hoogte die ze moeten hebben en toch zijn het nog echt puppen om te zien en toch zie je enorm verschil met het ene broertje wat op brokken is groot gebracht die is nog veel explosiever gegroeid.
Ik vind dat je de voeding wel degelijk kunt aanpassen. Je kunt bijv. meer groentes en minder orgaan/vlees/vleesbot gaan voeren. Ook kun je minder vette soorten vlees gaan voeren (vet = energie). Je kunt bijv. ook delen vet van het vlees verwijderen. Dit kan niet met brok, dit kan niet met kvv maar dat kan wel met barf.

Voorbeeldje: 1000 gram gans bevat 2186 kcal. 1000 gram kip bevat 1021 kcal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door