Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door carlala
#540274
Hallo,
Wij gaan eind juni naar Oostenrijk.
Nu wordt er geadviseerd iets te gebruiken tegen hartworm.
Ik heb nog stronghold thuis, maar er staat op dat het houdbaar is tot mei 2006.
Ik heb het idee dat ik het nog wel kan gebruiken.

Mijn andere vraag, wat gebruik ik ernaast voor de teken?? ???
Laatst gewijzigd door carlala op ma 01 mei 2006, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#540282
carlala schreef: Hallo,
Wij gaan eind juni naar Oostenrijk.
Nu wordt er geadviseerd iets te gebruiken tegen hartworm.
Ik heb nog stronghold thuis, maar er staat op dat het houdbaar is tot mei 2006.
Ik heb het idee dat ik het nog wel kan gebruiken.

Mijn andere vraag, wat gebruik ik ernaast voor de teken?? ???

Ik vindt voor teken de scalibor band schitterend, die moeten ze wel een tijdje dragen eer hij "actief" is, maar sinds mijn honden die gebruiken is er geen teek meer in zicht geweest. Hij werkt tegen teken en bloedzujigen door phlebotome zandvliegen (alleen kan ik over de effectiviteit van deze werking weinig vertellen ik gebruik hem als teken bestrijding en daarin vindt ik het een kei goed product) Deze band kan ook gebruikt worden door drachtige en lacterende teven, dus ik mag ervan uitgaan dat het een voor de hond redelijke safe product is. Ze moeten hem wel 2 weken aan hebben voordat hij echt goed bescherming biedt. LET wel OP, deze band mag niet gebruikt worden samen met organofosfate houdende anti parasiet middelen, dus als je dit in combinatie met een ander middel wil gebruiken moet je wel zorgen dat je weet wat de werkzame stof is in de andere middel die je toedient! ;D
Wat betreft de houdbaarheid, daar ben ik geen held in......mede omdat ik van deze middel helemaal niet genoeg kennis van heb. ;)
Door K9Jordan
#540794
carlala schreef: Ik denk dat ik een scaliborband ga halen.
En denk je dan ook nog aan de hartworm preventie? Dat voorkom je niet met de scaliborband....

De houdbaarheidsdatum geeft de datum aan tot wanneer de kwaliteit gegarandeerd is. Als je producten daarna gebruikt loopt de kwaliteit terug. Vaak niet van de een op de andere dag, maar ja hoe snel de kwaltiteit afneemt weet je dus niet.
Ik kijk niet zo heel nauw, behalve als het gaat om de gezondheid van mijn gezin en mijn huisdieren...
Jordan had hartworm toen ik hem uit het asiel haalde en daar ben ik persoonlijk dus heel erg voorzichtig mee want ik heb gezien wat een lijdensweg het is om die worm weg te krijgen...

Groetjes,Aryanne
Door conleeuw
#540970
carlala schreef: kan ik naast die scaliborband die stronghold gebruiken???
Ja volgens mij wel, je mag geen organische fosfaatverbindingen erbij gebruiken, dat is stronghold niet, dus het zou moeten kunnen, volgens mij moet je scalibor bij de dierenarts halen? vraag voor de zekerheid anders nog eens. ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#540985
carlala schreef: kan ik naast die scaliborband die stronghold gebruiken???
Ik gebruik ook altijd de scaliborband in combinatie met stronghold of advocate.
Door carlala
#540995
conleeuw schreef: Ja volgens mij wel, je mag geen organische fosfaatverbindingen erbij gebruiken, dat is stronghold niet, dus het zou moeten kunnen, volgens mij moet je scalibor bij de dierenarts halen? vraag voor de zekerheid anders nog eens. ;)
ja precies.
Ik geloof dat je de scaliborband twee weken voor vertrek moet omdoen.

Bedankt allemaal!
Door Lil
#549348
Ja, de scaliborband helpt, maar hij is wel erg giftig en dat wil ik met mijn huidige kennis niet meer. Hoewel hondje heeft er niets aan overgehouden, dus ja het is een goed middel.
Door carlala
#550452
Gisteren de band gekocht, en toen weer even naar de hartworm gevraagt, kreeg nu als antwoord dat de scaliborband ook tegen de muggen van hartworm effectief is.
Dat wisten ze pas sinds vorige week woensdag, ben ik blij dat ik hem een week later heb gekocht :P
Door herder_lover
#550669
ja maar pas op met wat je nu zegt! HEt is dan effectief tegen de muggen van de hartworm, maar verder? Als een andere hond hartworm heeft en contact heeft met jouw hond... dan krijgt jouw hond het dus ook! Geen mug komt er aan te pas, en goh, toch gaat je hond straks dood.... kan dat nu ??? ::)

Gewoon ook hartworm geven, geen risiso's nemen hoor :-\
Door *Axel*
#550766
Oei hartworm :o Ik wist echt niet dat men daarvoor moest opletten hier in Oostenrijk.

Ik ga morgen naar de dierenarts en ga het hem gelijk vragen.

Maar nu heb ik ook nog een vraag: Ik woon midden in de bossen, ben nochtans al 3 dagen niet gaan wandelen, dus de honden lopen in de tuin en ik vind daarnet een teek bij Darqan ???
Ik heb ze een week geleden behandeld met frontline, want dat had ik nog liggen. Nou dat helpt dus geen r**t >:(
Gebruik ook liever niks tekenpreventie, maar ik had er op beide honden al een paar gevonden dus ...

Ik controleer ze elke dag, maar aangezien ik hier woon is dus het risiko veel groter.

Ik lees nu over die scaliborband en stronghold enz...
Denken jullie dat het idd beter is om voor een scaliborband eventueel in combi met wat anders te gaan???

Ik heb alleen het probleem dat mijn honden veel in mekaars nek en onderhals hangen.
Wat dan met de giftigheid. Is een beetje dilemma voor mij :-\

Ga morgen ook de dierenarts zijn advies vragen maar wat zouden jullie doen?
Door conleeuw
#551134
hier gebruik ik al een paar jaar alleen de scalibor band, die is 6 maanden geldig als teken preventie en werkt ook een tijdje tegen herbesmetting met vlooien. Ik heb als de honden de band om hebben nog geen ene teek op ze gevonden, gebruik verder ook geen combinatie, wel moet ik even duidelijk zijn, het gaat bij mij niet om een reis naar een land waar andere mogelijke parasieten heerst, dus ik heb het alleen over teken preventie, uiteraard als je naar het buitenland gaat met je hond moet je gewoon goede informatie inwinnen over mogelijke andere besmettingen en de nodige preventive middelen daarvoor toepassen, ik zou zeker geen risico nemen vooral niet met iest als hartworm :P
Ik heb beide de werkzame stof in Scalibor en Stronghold even nog uitgezocht omdat het voor mij toch een interesante onderwerp is en vondt het wel interessant dus hierbij meer info.


Scalibor.... de werkzame stof is deltamethrin -C22 H19 Br2 NO3 het valt onder de synthetisch pyrethroïde - deze middel is helaas ( of mischien niet) uitgebreid op dieren getest, en er is ook onderzoek gedaan naar de effect van besmetting bij mensen.
Hier een citaat uit een onderzoek gedaan voor INCHEM door een environmental chemical research institute.

"1.1.8 Effects on human beings

Deltamethrin can induce skin sensations in exposed workers.
Several non-fatal cases of poisoning have been reported through occupational exposure resulting from neglect of safety precautions.
Numbness, itching, tingling, and burning of the skin and vertigo are symptoms that are frequently reported. Occasionally, a transient papular or blotchy erythema has been described. Most of these symptoms are transient and disappear within 5 - 7 days. No long-term adverse effects have been reported. Three non-fatal cases of deltamethrin poisoning have been described following
ingestion of several grams of the product. "
Er staat nog heel veel over de effect op andere zoogdieren, maar de bottom line is eigenlijk dat er weinig of geen langdurig effect is, ook niet bij de nageslacht na een met hoge dosering besmetting.

Stronghold met als werkzame stof selamectine valt onder de groep avermectines, die worden verkregen als fermentatie product van de streptomyces avermitillis bacterie die in de grond voorkomt (denk aan iets als botox) deze groep kan giftig zijn voor zoogdieren mits het in hoge dosering en langdurig wordt "ingenomen" Bij eenmalige inname blijkt dat na 2 dagen de avermectines al via de ontlasting is uitgescheiden, ook intern wordt het middel niet gemakkelijk opgenomen in het lichaam. Avermectines worden nauwelijks door de huid opgenomen (1%) dus ook deze middel kan met relatieve veiligheid voor mens en hond gebruikt worden.
Ook hier staat heelwat extra info over de effect van langdurige besmetting met hoge dosering bij zoogdieren, hier geld wel dat er in de loop der tijd geboorte afwijkingen voorkomen, maar het gaat dan ook om achterlijke hoge en langdurige dosering.

als ik chemische bestrijdingsmiddelen moet gebruiken ter preventie van een of andere besmetting die wordt overgebracht aan mijn hond door een parasiet, dan zou ik niet meer twijfelen of ik deze twee middelen zou gebruiken. Ik weet niet of iemand hier wat aan heb, maar ik zet het toch maar even hier neer.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door