Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
Een echt eliminatie-dieet zal denk ik niet lukken, want hij krijgt regelmatig eendeborstfilet. Eigenlijk alle vleessoorten heeft hij al regelmatig gehad. Aan hele eenden kan ik bij mijn weten hier niet aankomen. Wel bv een geit of lam; maar ook dat vlees heeft hij al regelmatig gehad.

Dus het gaat waarschijnlijk toch iets worden van 6-9 weken 1 vleessoort(of cb-eend/rijst). Verdwijnen de klachten binnen die tijd, dan is de jeuk voedinggerelateerd. Dan weet ik dat in ieder geval. Vervolgens ga ik dan om de 2 weken een andere vleessoort toevoegen.
Hoe, wat, waar; daar ga ik vandaag nog eens goed overna denken en lezen. Vandaag krijgt hij in ieder geval weer de kap op :-\.

Bedankt voor de uitleg & meedenken :).
Door Antonia
tigger schreef:
De soorten vlees wat ik hier in de buurt kan halen heeft hij al regelmatig gehad. De keuze aan varieteit van vlees[adressen] is hier in het Noorden beperkt.
Dat valt best mee hoor. Zeg maar wat je zoekt, dan kijk ik met je mee.
tigger schreef: In cb-actief zit voornamelijk rundvlees en kip; dus dat lijkt me niet de ideale vleessoorten waar ik mee zou kunnen gaan samenstellen. Erg jammer, want daar is juist makkelijk aan te komen.
Ga dit toch maar proberen; baat het niet, schaad het niet. Dit neem ik ook nog in overweging, zal eens gaan zoeken hier in de buurt naar een hom.dierenarts.
Vlakbij Hoogeveen zit een holistisch dierenarts, Mariëtte Kelkens (tel: 0528-321647). Misschien een idee om haar een te raadplegen?
Door tigger
Antonia schreef: Dat valt best mee hoor. Zeg maar wat je zoekt, dan kijk ik met je mee.Vlakbij Hoogeveen zit een holistisch dierenarts, Mariëtte Kelkens (tel: 0528-321647). Misschien een idee om haar een te raadplegen?
Bedankt, wanneer het 'dieet' niet werkt dan ga ik daar zeker langs.
Door tigger
Ben toch nog even bezig geweest gisteren. Aanvankelijk keek ik vooral naar te hoge eiwitfracties, daar schijnen sharpeis huidirritaties van te krijgen. Echter deze zijn nagenoeg gelijk bij actief en lamrijst.

Maar wat me opviel is dat in cb-actief een veel hoger koolhydratenfractie zit, nl 23,65 %. Terwijl bij lamrijst de koolhydratenfractie 13,8% is. Dit is aanzienlijk lager.
Toen Beau voornamelijk lamrijst at, had hij nooit geen last van zijn huid. De afgelopen 4 maanden heeft hij voornamelijk cb-actief gehad.
Misschien dat de hoge koolhydratenfractie in cb-actief toch wel een verklaring voor de huidjeuk?

Zowiezo ga ik 6-9 weken of cb-eendrijst of alleen geit geven, dat zal uitwijzen of het probleem voedinggerelateerd is.
Door Femke
Kan heel goed zijn, koolhydraatrijke voeding veroorzaakt vaak huidklachten.
Nou is 23 % nog niet echt 'rijk' aan koolhydraten maar toch altijd meer dan 13%
Door Lizzy
tigger schreef: Ben toch nog even bezig geweest gisteren. Aanvankelijk keek ik vooral naar te hoge eiwitfracties, daar schijnen sharpeis huidirritaties van te krijgen. Echter deze zijn nagenoeg gelijk bij actief en lamrijst.

Maar wat me opviel is dat in cb-actief een veel hoger koolhydratenfractie zit, nl 23,65 %. Terwijl bij lamrijst de koolhydratenfractie 13,8% is. Dit is aanzienlijk lager.
Toen Beau voornamelijk lamrijst at, had hij nooit geen last van zijn huid. De afgelopen 4 maanden heeft hij voornamelijk cb-actief gehad.
Misschien dat de hoge koolhydratenfractie in cb-actief toch wel een verklaring voor de huidjeuk?

Zowiezo ga ik 6-9 weken of cb-eendrijst of alleen geit geven, dat zal uitwijzen of het probleem voedinggerelateerd is.
Ja inderdaad, er zit behoorlijk wat meer koolhydraat in de actief-versie. Tja, als je een hond hebt die niet erg goed tegen graan kan (rijst is ook graan, ook al bevat het dan geen gluten), dan heb je mogelijk daar problemen van gekregen met Beau! Het is zeker de moeite waard om een ander voer te proberen! Of even terug op lam en rijst. En dan (om hem niet te dun te laten worden) wat extra lamsvlees + lamsbotten erbij voeren!
Door tigger
Dit weekend is de jeuk weer erger geworden. Hij heeft nu ook plekken in zijn nek, die kan hij niet zelf hebben gemaakt met krabben. Het vermoeden rijst dat het toch vlooienbeten zijn, omdat we zwarte korreltjes hebben gevonden (poep?). Op zich vreemd want ik gebruik wel een vlooien/tekenmiddel (frontline).
Morgen gaan we naar een natuurgeneeswijzer, hopelijk kan zij Beau verder helpen.

Een 'verse' plek, hier heeft Beau niet aan kunnen krabben.
Afbeelding

Gezonde huid
Afbeelding
Door Lizzy
tigger schreef: Dit weekend is de jeuk weer erger geworden. Hij heeft nu ook plekken in zijn nek, die kan hij niet zelf hebben gemaakt met krabben. Het vermoeden rijst dat het toch vlooienbeten zijn, omdat we zwarte korreltjes hebben gevonden (poep?). Op zich vreemd want ik gebruik wel een vlooien/tekenmiddel (frontline).
Morgen gaan we naar een natuurgeneeswijzer, hopelijk kan zij Beau verder helpen.

Een 'verse' plek, hier heeft Beau niet aan kunnen krabben.
Afbeelding

Gezonde huid
Afbeelding
Mijn vermoeden bestaat dat Frontline sowieso nauwelijks helpt tegen vlooien + Frontline is de meest beruchte jeuk en huidprobleem veroorzaker van de afgelopen decennia.... Als ik jou was zou ik daar eerst mee stoppen, met Frontline.
Door tigger
Lizzy schreef: Mijn vermoeden bestaat dat Frontline sowieso nauwelijks helpt tegen vlooien + Frontline is de meest beruchte jeuk en huidprobleem veroorzaker van de afgelopen decennia.... Als ik jou was zou ik daar eerst mee stoppen, met Frontline.
Owww echt waar?? :-[ Maar hij krijgt de druppels al jaren en hij heeft er nooit last van gehad. Sinds hij die erge jeuk heeft heb ik het ook niet meer gegeven hoor.
Door Lizzy
tigger schreef: Owww echt waar?? :-[ Maar hij krijgt de druppels al jaren en hij heeft er nooit last van gehad. Sinds hij die erge jeuk heeft heb ik het ook niet meer gegeven hoor.
Ja, echt waar. En blijkbaar werkt het toch slecht tegen vlooien, anders zou Beau geen vlooien hebben gehad.. Als hij werkelijk overgevoelig is voor vlooien, dan is dit middel (misschien in overleg met de arts) een goed idee:

Ctenovetsem van VSM:

Samenstelling:
Per 100 gr: Ctenocephalum D30 25 gr, Ledum palustre D30 25 gr, Cardiospermum D12 25 gr, Galphimia glauca D12 25 gr; alcoholgehalte 51% (v/v).

Indicaties
Bij huidjeuk en vacht- en huidbeschadigingen door overgevoeligheid voor vlooien.
Door Mevroi Kruim
Ik gebruik ook geen Frontline meer, mijn kat met vlooienallergie zat evengoed onder en was dus totaal kaal in de zomer.
Ik druppel, als het echt nodig is, met Advantage, van de da. Dat is iig effectief en bij mij reageren ze er niet met allergische verschijnselen op. En de vlooien zijn weg.
En verder gebruik ik op de honden Lizzy's anti-vlooienrecept, met een scheut neem erin (tis hetzelfde mengsel dat ik bij de pony tegen de vliegen gebruik ;D) en dat helpt een beetje tegen teken en vlooien. Bij de katten heb ik het een keer geprobeerd. Na eerste hulp en kilometers verband om de handen heb ik het maar opgegeven :-X
Door tigger
Vanmiddag ben ik 20 min weggeweest; en ontzettend stom ik vergeet Beau z'n kap op te doen :-[ :( :'(.
Ik kom terug en tref een bloedbad aan; hij had z'n hele dij opengebeten :'(.
Afbeelding

We zijn direct naar de DA gegaan; die schrok behoorlijk. Hij bekeek de wond, pakte al een injectie dexoral. Toen hebben we gezegd dat we dat niet meer wilden, want het helpt geen f*ck. Allemaal heel goed bedoeld natuurlijk, kwam hij ook met de speciale hypoallergene brokken aanzetten. Ook die hebben we beleefd geweigerd. In eerste instantie wilde hij de plek niet scheren, maar daar drongen wij op aan. Vanwege het warme weer en Beau zijn dikke vacht + de vochtige wond leek kaalscheren veel beter. Hij heeft er hydrocortiderm opgesmeerd en ons meegegeven. Verder kon hij niks voor ons doen, hij heeft wel het nummer van een dermatoloog meegegeven. Daar heb ik een afspraak gemaakt voor as vrijdag. Er worden bloedtesten (lever, nieren, schildklier), allergietesten en een afkrabsel genomen.
Ik zou willen dat het morgen al vrijdag was.......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door