Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#539121
als ik zulk soort botten zou geven (lamsrib en kalfsrib met vlees) wat is dan ongeveer de verhouding van vlees en bot?
en de verhouding vlees en bot bij kippennekken is ongeveer 1/3 bot 2/3 vlees,is dit bij eendennekken ook ongeveer zo?

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door JR op zo 30 apr 2006, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#539139
JR schreef: als ik zulk soort botten zou geven (Klafsrib en lamsrib met vlees) wat is dan ongeveer de verhouding van vlees en bot?
Meestal zijn dit sort botten zwaarder dan de kippenbotten, de platte rib is niet zo zwaar,maar de wervel gedeelte is wel zwaarder.. als ik moet schatten,dan denk ik dat het waarschijnlijk 50-50 zal zijn, of mischien wel beetje meer bot dan vlees...
Wanneer ik weer is zo iets heb,dan haal ik me gereedschap wel tevoorschijn om te ontleden! ;)
en de verhouding vlees en bot bij kippennekken is ongeveer 1/3 bot 2/3 vlees,is dit bij eendennekken ook ongeveer zo?
Ja,Ik heb 'n idee dat het bij eend nek ongeveer dezelfde vehouding is als bij kippennek..(kipnek=33% bot en 67% vlees)
Door Lizzy
#539152
Ik denk dat deze kalsbotten zelfs wel eens 70% bot en 20% vlees zouden kunnen zijn. Als ik dit soort botten geef, dan geef ik vooraf iets van vlees of pens. Ik denk inderdaad dat een eendennek meer vlees als bot is (ongeveer 70:30).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 apr 2006, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#539497
dus om mn menu te berekenen kan ik het best maar uit gaan van zo'n 70% bot en 30% vlees en wat vet?
Door Lizzy
#539503
Het hangt er een beetje vanaf wat voor soort botten je nog meer geeft. Als je ook botten geeft waar meer vlees als bot aan zit, dan zit je uiteindelijk zo weer op 50% vlees en 50% bot.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kijk naar hoeveel vlees en hoeveel bot er aan de botten zit. Ik gok dit een beetje. Meestal bevatten de vleesbotten wel meer vlees als bot bij ons, maar ik reken voor het gemak gewoon alleen het percentage vleesbot uit en ga er dan voor het gemak van uit dat het ongeveer 50% vlees en 50% bot is.

Ik ga daarom ook niet aan een onder of bovengrens zitten met mijn totale percentage vleesbot. Wat ik bedoel: ik voer niet minder als 30% vleesbot en niet meer als 50% vleesbot. Zo kom ik nooit aan minder als 15% bot kaal en nooit aan meer als 25% bot kaal.

Oei oei, heb ik het nou gemakkelijker of juist moeilijker gemaakt, met mijn uitleg?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 apr 2006, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#539507
ik zou dan ook eendennekken en hele kippen kunnen geven,dan heb je dus dit:

kippennek ong 35% bot en 65% vlees
eendennekken ong hetzelfde
en dan de lamsribben zo'n 70% bot en 30% vlees

dan zit je even er van uitgaande dat je van iedere soort 1/3 neemt op een gemiddelde van 46% bot en 54% vlees.

ik kan verder niet aan ander spiervlees dan rund of kip komen,dus daarom wilde ik het zo doen omdat hij op deze manier dan ook vlees van lam en eend binnen krijgt.
het is mijn bedoeling om op een percentage van zo'n 20% kaal bot te gaan zitten,dus dan geef ik er nog wat runderspiervlees bij totdat ik op dat percentage zit.
Door Lizzy
#539513
[quote="JR"]
ik zou dan ook eendennekken en hele kippen kunnen geven,dan heb je dus dit:

kippennek ong 35% bot en 65% vlees
eendennekken ong hetzelfde
en dan de lamsribben zo'n 70% bot en 30% vlees

dan zit je even er van uitgaande dat je van iedere soort 1/3 neemt op een gemiddelde van 46% bot en 54% vlees.

ik kan verder niet aan ander spiervlees dan rund of kip komen,dus daarom wilde ik het zo doen omdat hij op deze manier dan ook vlees van lam en eend binnen krijgt.
het is mijn bedoeling om op een percentage van zo'n 20% kaal bot te gaan zitten,dus dan geef ik er nog wat runderspiervlees bij totdat ik op dat percentage zit.
[/quote]

Als ik 20% kaal bot zou willen geven, dan zou ik (als ik jou was dus) gewoon een menu samenstellen waar 40% vleesbot in zit.

Want anders (als je wel met kaal percentage bot wilt rekenen) moet je dus iedere keer gaan zitten bestuderen hoeveel bot er nou in het vleesbot zit dat je geeft. En dat lijkt mij persoonlijk erg onhandig....

Als je dus gewoon een menu maakt waar 40% vleesbot in zit, dan zal je hondje de ene week 20% kaal bot binnen krijgen, de andere week misschien 15% bot en de keer erop misschien eens 25% bot. En dat is allemaal prima. Zo krap komt dat allemaal niet. Gemiddeld zit je dan rond de 20% kaal bot.

Dus als je dan een menu maakt, kun je bijv. stellen:

40% vleesbot (zal ongeveer dus 20% kaal bot zijn)
15% orgaanvlees
10% tafelrestjes+diversen
35% spiervlees

(ik dacht dat je zoiets wilde voeren?)

Je kunt krijgt dan 20% kaal bot binnen en 55% spiervlees (20% spiervlees van de vleesbotten + 35% los spiervlees).

Oh p.s., in een hele kip zit eerder 10% bot en de rest vlees/vel en soms nog orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 apr 2006, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#539516
ja zoiets wilde ik idd aanhouden,in de hele kip zit idd ook nog een zakje met organen.
ik zal met de percentages die je noemt even een menuutje in elkaar flansen.
omdat ik de rest van het spiervlees aanvul met runderspiervlees wil ik dus geen runderorgaan meer gebruiken,maar liever alleen het kiporgaan wat bij die kip zit (zo'n 150 gr) en verder lamshart en lamspens,is dat afwisselend genoeg?
ik zou ipv een hele kip ook kippennekken kunnen geven,maar dan heb ik dus weer geen orgaanvlees van kip,en dan zou ik alleen aan lam en runder orgaan kunnen komen en dan van beiden alleen pens en hart,is wel wat te eenzijdig denk ik zo....
Laatst gewijzigd door JR op zo 30 apr 2006, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#539527
[quote="JR"]
ja zoiets wilde ik idd aanhouden,zat alleen met mn orgaan op 15 %,in de hele kip zit idd ook nog een zakje met organen.
ik zal met de percentages die je noemt even een menuutje in elkaar flansen.
omdat ik de rest van het spiervlees aanvul met runderspiervlees wil ik dus geen runderorgaan meer gebruiken,maar liever alleen het kiporgaan wat bij die kip zit (zo'n 150 gr) en verder lamshart en lamspens,is dat afwisselend genoeg?
ik zou ipv een hele kip ook kippennekken kunnen geven,maar dan heb ik dus weer geen orgaanvlees van kip,en dan zou ik alleen aan lam en runder orgaan kunnen komen en dan van beiden alleen pens en hart,of misschien nog lamshart van rodi bijvoorbeeld.
[/quote]

Je voert dan dus eend, kip, rund en lam? Op zich is dat prima. Maar, aangezien je geen groentes voert : misschien kun je kijken of je nog rauwe vis aan je menu toe kunt voegen? Dat geeft weer wat afwisseling + omega 3 vetzuren.

Qua vleesbot zit je dus op kip, eend en lam.
Qua vlees zit je op rund en kip (en eend en lam van de vleesbotten!)
Qua orgaan zit je op lam en kip en rund (ik zou zelf ook gewoon rund geven hoor! Runderorganen zijn ook waardevol).
Door JR
#539532
aan vis kan ik idd wel komen,maar het ging mij meer om de organen.wat de percentages betreft komt het beter uit om kippennekken te voeren ipv hele kip,maar dan heb ik dus geen kiporganen meer. ::)
vleebot is dan kip,eend en lam
vlees is dan rund,vis,kip(+eend en lam van de botten)
orgaan is dan lam en rund

moet toch goed zijn zo?
maar is alleen pens en hart niet te eenzijdig als orgaan?
want dan kan ik natuurlijk weer beter die hele kip geven want daar zitten ook weer andere organen in.
ik zou trouwens ook nog aan schapenlong kunnen komen,valt dit ook onder orgaan?
pff er blijven vragen naar boven komen.
Door Lizzy
#539536
Oh OK, ik volgde je niet helemaal vrees ik.

Ehh, ik vind pens en hart qua orgaan niet voldoende. Ik vind dat een hond 1 keer per week wat lever nodig heeft, voor de vitamine A. Dus als je wat kippenlever of runderlever of lamslever toe zou kunnen voegen: dan zou dat een goed idee zijn. Kippenlevers zijn ook los erg gemakkelijk te verkrijgen. Ze hebben ze zelfs bij de Albert Heijn.

Schapenlong is ook orgaan. Het is niet erg waardevol, long, maar af en toe een stukje long moet kunnen!

Laat maar boven komen hoor, die vragen :D!
Door JR
#539537
misschien is het toch makkelijker om die hele kip te geven,ook vanwege de organen,maar t zijn maar zulke kleine orgaantjes,is dat dan wel weer genoeg?
en wordt het bot percentage niet te laag als je een kip voert die voor zo'n 10% uit bot bestaat?
sorry hoor,ik ben echt een muts wat dat betreft,wil gewoon zeker weten dat ik goed zit.
oh enne schelvislever,is dat ook wat?is wel in blik,maar volgens mij hebben ze bij de appie hier geen levers in t assortiment namelijk.
Laatst gewijzigd door JR op zo 30 apr 2006, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#539568
[quote="JR"]
misschien is het toch makkelijker om die hele kip te geven,ook vanwege de organen,maar t zijn maar zulke kleine orgaantjes,is dat dan wel weer genoeg?
en wordt het bot percentage niet te laag als je een kip voert die voor zo'n 10% uit bot bestaat?
sorry hoor,ik ben echt een muts wat dat betreft,wil gewoon zeker weten dat ik goed zit.
oh enne schelvislever,is dat ook wat?is wel in blik,maar volgens mij hebben ze bij de appie hier geen levers in t assortiment namelijk.
[/quote]

Je kunt ook hele kip voeren. En als je dat weer niet te vaak geeft, dan hoef je je ook geen zorgen te maken om het bot percentage. Want ach, als je een deel van een hele kip geeft en 1 of 2 dagen later weer een wat kaler bot: dan middelt dat elkaar weer lekker uit.

Of het genoeg orgaan bevat, de kip? Wel naast wat orgaan van lam/rund. Ik zou niet alleen de orgaantjes uit 1 kip geven, per week, want ik denk dat dat wat weinig is.

Kun je niet aan runder of lamslever komen? Al geef je maar 50 gram per week! Schelvislever is gekookte lever van de schelvis. De meeste honden vinden het heerlijk. Maar ja, het is wel gekookt.... Ik zou het zelf niet vaker als bijv. 1 keer in de maand geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door