Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#538412
Berekenen jullie de noten en zaden bij de groente- en fruitmixen, of als zogenoemde "tafelresten"?

Rachel.
Door Jojo
#538418
Het ligt er aan hoe en waarvoor je ze geeft. Ik geef bv. soms wat zonnebloempitte, pompoenpitten en sezamzaad maar dit geef ik als ruwe vezels, om een stevig drolletje te maken bij sommige maaltijden. Hij heeft hier dus niet echt wat aan en als ik het al mee zou rekenen dan gaat dat bij ´overige´
Door Malamoods
#538420
Jojo schreef: Het ligt er aan hoe en waarvoor je ze geeft. Ik geef bv. soms wat zonnebloempitte, pompoenpitten en sezamzaad maar dit geef ik als ruwe vezels, om een stevig drolletje te maken bij sommige maaltijden. Hij heeft hier dus niet echt wat aan en als ik het al mee zou rekenen dan gaat dat bij ´overige´
Ik neem aan dat je er puree van maakt?

Rachel.
Door Jojo
#538429
Malamoods schreef: Ik neem aan dat je er puree van maakt?

Rachel.
Ze gaan even door een oud koffiemolentje, maar die maakt er geen puree van hoor! Hij werkt niet meer zo heel goed, maar ze gaan wel aan stukken. Sesamzaad geef ik gewoon heel hoor, die zijn al zo klein. Ik denk trouwens niet dat hij er echt voedingstoffen uithaalt hoor, ik had bv. ook kunnen kiezen voor zemelen maar ik geef liefst zo weinig mogelijk graanproducten. Daarom koos ik voor deze mix ;)
Door Lizzy
#538548
Ik reken noten/zaden tot tafelrestjes. Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat de hoeveelheden die ik geef maar klein zijn en ik ze eigenlijk helemaal niet bereken.... Ik geef gewoon af en toe (soms 2 keer in de week en soms een paar weken niet) alle honden wat gemalen pompoenzaad, sesamzaad en rauwe noten door hun eten. Ze vinden het heerlijk!
Door 202spots
#538615
Malamoods schreef: Berekenen jullie de noten en zaden bij de groente- en fruitmixen, of als zogenoemde "tafelresten"?
Rachel.
Ik reken het als overige of als extra en roer 'n beetje gemalen notenpittezaadjesmix door de cottage cheese/fruitmix

Jojo
Sesamzaad geef ik gewoon heel hoor, die zijn al zo klein. Ik denk trouwens niet dat hij er echt voedingstoffen uithaalt hoor, ik had bv. ook kunnen kiezen voor zemelen maar ik geef liefst zo weinig mogelijk graanproducten. Daarom koos ik voor deze mix
Wanneer je de hele sesamzaadjes geeft,dan kan je ze net zo goed NIET geven want ze komen er hetzelfde uit als dat ze erin gegaan zijn.
sesamzaadjes bevatten o.a
Calcium,mg 975
Iron, mg 14.55
Magnesium, mg 351 3
Phosphorus, P mg 629
Potassium, K mg 468
Jammer wanneer je dat niet gebruikt omdat je ze ongemalen geeft :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 28 apr 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#538658
Volgens mij geeft JoJo de sesamzaadjes voor de vezels. En 100 gram sesam bevat 11,8 gram fibre/vezel.
Door Jojo
#538761
Lizzy schreef: Volgens mij geeft JoJo de sesamzaadjes voor de vezels. En 100 gram sesam bevat 11,8 gram fibre/vezel.
Ja, dat klopt ;)
Maar ik wist eerlijk gezegd ook niet dat ze nog best waardevol zouden kunnen zijn hoor. Ik ga eens kijken of ze hun functie van ruw vezel nog benutten als ik ze ook wat maal!
Groente voor ruwe vezel eet hij nl. niet, dus ja, je zoekt alternatieven ;)
Door Malamoods
#538778
Lekker verhelderend al die "simpele" vragen. Soms zijn de antwoorden echt verrassend veelzijdig! Leuk!

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door