Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Djinny
#537685
Ik ben er wel achter dat het heel moeilijk is om aan barfspul te komen en daarom blijf ik hoofdzakelijk kvv geven.
Djinny krijgt Carnibest Lam/Rijst en Natuur en sinds gisteren ook AHV compleet, maar ik wil toch meer afwisseling.
Nou heeft AHV ook spiervlees, lamshart, pens, runderkopvlees en kippenvlees.
Is het iets om 3 maaltijden in de week te vervangen en dan iets van bovenstaande dingen te geven?
Daarnaast krijgt ze ook af en toe eend, konijn, kippennekken en zalmkoppen.
Door Lizzy
#537696
Ik heb op de AHV site gekeken en zie dat er in AHV compleet vooral runderorganen zitten. En in AHV spiervlees zit rund en kip. Je kunt hier natuurlijk best wel wat van maken!

Alleen zijn er 2 dingen waarvan ik zoiets heb: OK, niet helemaal ideaal.... Ten eerste is AHV ook gemalen. En gemalen vlees heeft wel nadelen ten opzichte van ongemalen vlees. Het is best jammer wanneer je op je zelf samenstel dagen dan ook weer gemalen vlees geeft, terwijl je hond al 4 dagen per week gemalen spul krijgt...

Ook moet je een beetje uitkijken dat het niet teveel kip, kip, rund en pens wordt. Ik weet niet hoe vaak je lam en rijst geeft?

Ik denk dat ik zelf gewoon geen lamshart zou geven. Dat zit al in Carnibest en er zit ook al veel orgaan in de AHV. Ik zou gaan voor de AHV spiervlees, runderkopvlees en kippenvlees. En ik zou niet vaker als 1 maaltijd in de week pens geven (want dat zit ook al veel in AHV compleet).

Je zou 1 keer per week vette vis kunnen voeren (sardien, zalmkop). Je zou runderkopvlees en kippenvlees en spiervlees kunnen voeren, maar dit zou ik dan wel beslist aanvullen met groenterestjes van je eigen maaltijd of groentemix. En ik zou het aanvullen met de ene keer wat zuivel en de andere keer een eitje. Ik zou dan toch zeker ook proberen om tenminste 1 keer per week een vleesbot te voeren. Ten eerste is dit toch wel essentieel voor het gebit (want met al dat gemalen spul hoeft je hond in feite niet 1 keer z'n gebit te gebruiken). Ten tweede verteerd dit gewoon mooi en is dat 'echt barfmateriaal' (vlees in grote stukken + vleesbotten). Als vleesbot kun je delen van hele eend of konijn gebruiken of dingen als geitenribben.
Door Djinny
#537711
Ik geef zo ongeveer alles gemalen omdat de porties zo klein zijn en omdat Djinny alles in z'n geheel doorslikt.
Heel jammer....ik weet het, maar dit werkt voor haar gewoon beter.

Het zijn trouwens drie maaltijden per week die ik dus wil afwisselen (niet drie dagen). ;)
's Morgens krijgt ze Carnibest Natuur of Lam/Rijst en 's avonds AHV Compleet.
Drie keer per week wordt er dus een avondmaaltijd vervangen door: kippennekken, zalmkoppen, konijn, eend, runderkopvlees, lamshart, spiervlees, pens of kippenvlees.
Groentemix en een eitje stonden er niet bij, maar die krijgt ze ook af en toe.
Door Djinny
#539113
Lizzy, zou je hier misschien nog eens naar willen kijken?
Zo wilde ik het voorlopig gaan doen.
Ik zal kijken of ik aan lamsribbetjes kan komen zodat er ook nog wat te knagen valt. ;)
Lamshart heb ik maar een pondje en dat wordt vervangen voor vis als het op is, zodat ze één keer per week vis krijgt.
Op of aanmerkingen zijn welkom.

maandag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv runderkopvlees - eitje

dinsdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

woensdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

donderdag ochtend: ahv compleet avond: ahv spiervlees - konijn

vrijdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

zaterdag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv kip - eend

zondag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet


maandag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv pens - groentemix

dinsdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

woensdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

donderdag ochtend: ahv compleet avond: ahv lamshart - konijn

vrijdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

zaterdag ochtend: carnibest lam/rijst avond: zalmkoppen

zondag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet
Door maja
#539137
Ik geef zo ongeveer alles gemalen omdat de porties zo klein zijn en omdat Djinny alles in z'n geheel doorslikt.
Heel jammer....ik weet het, maar dit werkt voor haar gewoon beter

nou mijn shih-ztu doet dat ook hap slik weg al vanaf ze pup is erg vervelend vind ik alles in 1x doorslikken
had pas een lapje pens aan 1 stuk hap slik weg
dacht verdikkie ik knip nu ook alles in stukken niet te klein doet ze er tenminste iets langer over.
Door 202spots
#539143
djinny schreef: Ik geef zo ongeveer alles gemalen omdat de porties zo klein zijn en omdat Djinny alles in z'n geheel doorslikt.
Heel jammer....ik weet het, maar dit werkt voor haar gewoon beter.
Dan zou ik liever hele grote stukken geven wat echt niet in 1 keer doorgeslikt kan worden.
Geef 'n halve kip,daar MOET aan gekluift en getrokken worden om er iets van te eten!
Laat er van kluiven totdat je denkt dat er genoeg naar binnen is en haal de rest van de kip weg.
Wanneer er 'n groot stuk over is dan geef je dat zelfde stuk voor de volgende maaltijd, of je kan het malen.
Gewoon proberen!
Door Lizzy
#539154
djinny schreef: Lizzy, zou je hier misschien nog eens naar willen kijken?
Zo wilde ik het voorlopig gaan doen.
Ik zal kijken of ik aan lamsribbetjes kan komen zodat er ook nog wat te knagen valt. ;)
Lamshart heb ik maar een pondje en dat wordt vervangen voor vis als het op is, zodat ze één keer per week vis krijgt.
Op of aanmerkingen zijn welkom.

maandag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv runderkopvlees - eitje

dinsdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

woensdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

donderdag ochtend: ahv compleet avond: ahv spiervlees - konijn

vrijdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

zaterdag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv kip - eend

zondag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet


maandag ochtend: carnibest lam/rijst avond: ahv pens - groentemix

dinsdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

woensdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

donderdag ochtend: ahv compleet avond: ahv lamshart - konijn

vrijdag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet

zaterdag ochtend: carnibest lam/rijst avond: zalmkoppen

zondag ochtend: carnibest natuur avond: ahv compleet
Nou, dit ziet er echt super uit hoor! Zo kun je echt met een gerust hart gaan voeren!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door