Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogje2
#537121
ik heb hier al heel wat gelezen,en ik hoop hier iemand te vinden die mij wat meer informatie kan geven.
Onze bordeaux dog reu,is 14 maanden,weegt rond de 65 kg en is 68 cm groot,wij zijn al een tijd aan het zoeken met welke voeding we hem wat meer massa kunnen geven,want dit komt hij wel wat te kort zijn buikje is niet echt dik,we hebben al brok met pens gegeven,dan eens veranderd naar een brok voor actieve honden samen met pens,nu krijgt hij brok met kippennekken,maar omdat kip mager vlees is denk ik niet dat hij daarvan massa krijgt,daarom dacht ik toch beter weer pens te geven (koeienmaag),graag willen we hem ook meer vers vlees geven maar vond nooit een slachthuis of beenhouder die me ermee kon helpen,ondertussen heb ik via iemand vernomen dat ik in anderlecht wel aan vlees kan geraken,nu mijn vraag was ook ik heb iets gelezen van schapenvet en olie,zou dit helpen om hem ietsje dikker te krijgen,kan iemand mij hiermee wat tips geven,zoals je ziet op foto hij is wat aan de slanke kant aan zijn buikje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#537555
Kun je bij jou in de buurt niet aan kvv komen? Ik zou daar eens mee beginnen want brokken aangevuld met pens is ook niet je-van-het.
Door Nelly
#537556
Voor een jonge hond van 14 mnd vind ik hem eigenlijk niks te dun. Ben je niet een beetje ongeduldig? Zo'n groot ras heeft tijd nodig om uit te zwaren en dan kun je rustig rekenen tot een jaar of 3. Overigens zou ik maar gauw stoppen met brokken geven en helemaal over stappen op kvv en/of barf.
Veel succes.
Door Lizzy
#537570
Ik denk dat hij nog erg jong is en nu pas moet beginnen met uitzwaren. Als ik jou was zou ik de brokken niet meer geven en overschakelen op zelf samengestelde voeding. Maar, je moet dat wel op een verantwoorde wijze doen. Alleen pens is zeker niet voldoende. Misschien dat deze link de moeite waard is om te bestuderen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448
Door Antonia
#537573
Op een foto is het natuurlijk lastiger te zien dan in het echt, maar ook mijn eerste indruk is dat ik hem niet echt mager vind. Ik weet weinig van jouw ras, maar ik heb wel ervaring met mijn eigen ras wat ook heel groot en zwaar is. In mijn ras zie ik bij jonge, in de groei zijnde honden (en dat duurt inderdaad wat langer dan bij kleine rassen) liever schrale honden. Een teveel aan gewicht is alleen maar een extra belasting voor vooral het skelet.
Ik heb al heel lang Ierse Wolfshonden en ook ik voerde tot voor kort brokken. Als mijn honden zijn opgegroeid op brokken en ik heb nu voor het eerst een pup (bijna 6 maanden) die opgroeit op vers (de eerste weken op Rodi compleet omdat ik nog moest inlezen in het BARF verhaal en daarna volledig op BARF. Ik zie een verschil van dag en nacht. Het verschil in opgroeien is zo groot, dat het voor mij geen enkele twijfel meer is dat brokken ongeschikt voer voor honden (en zeer zeker pups) zijn. Mijn advies is dan ook: laat dat schapenvet en olie en vooral de brokken achterwege en schakel over op deugdelijk eten voor je hond. Dus of een kompleet vers vlees, of ga lekker zelf samenstellen.
Door dogje2
#537578
ik denk ook wel dat ik dat van plan ben om op volledig vers voeding te gaan,ik heb al zo veel verschillende brok voedingen geprobeerd en ben er niet zo blij mee ook de honden zelf laten het staan als ik er niets tussen doe,maar ik zou eerst aan adressen moeten geraken waar ik het kan halen,ondetrussen heb ik al één in anderlecht en één in antwerpen.
maar zoals paardenvlees enzo verder dat moet toch duur zijn in aankoop,ik zal ook wat meer moeten lezen hier hoe ik eraan moet beginnen ze eten nu wel al een goede 8 maand kipen nekken,maar zoals die menu's maken zodat ze zeker elke dag de voeding hebben dat ze moeten hebben,zo veel percent eiwit en zo veel percent van dit en dat ???,dat zal wel eventjes veel lezen worden :-[

maar de brok die ik geef is enkel s'morgens 500 gram voor ik naar mijn werk vertrek,s'avonds wil ik ze dan vers vlees geven,is dat erg of geeft dat complicatie's enkel die 500 gram smorgens brok???
Door dogje2
#537588
het is wel zo dat dit ras tot hun 3 jaar uitzet,maar ik heb met onze reu een schow gedaan en heb andere reu's gezien en daar is wel echt een verschil in,ook heeft hij de eerste plaats niet gewonnen door te weinig massa,ik weet ik moet er niet op verder gaan wat de keurder zegt want de éne vind ze zo beter en de andere zo,ook de fokker van onze reu heeft me verteld beter nog een jaar te wachten voor de show tot hij zijn massa heeft hij zal een laatbloeier zijn,misschien heb ik wel wat weinig geduld,maar ik zit ook wel met de vraag dat er kans is dat hij zijn massa niet zal krijgen,en nu kan ik er nog wat aan doen (hoop ik)
maar het belangrijkste is nog altijd dat je hond gezond is,dat is wel zo.
Door Elvira
#537591
Er is een verschil tussen een hond met massa en een dikke hond. Ik zie ook liever een schrale jonge hond, zeker met het risico op HD/ED. Ik zou inderdaad geduld hebben en wachten tot hij uitgezwaard is. En de mening van 1 keurmeester zegt ook niet zo veel. Voor het zelfde geld, heb je de volgende keer een keurmeester die er door heen kijkt dat hij nog niet af is (wat je ook niet kan verwachten op deze leeftijd met een groot/zwaar ras). En anders, geduld, is een schone zaak. ;)
Door Antonia
#537593
dogje2 schreef: Ook de fokker van onze reu heeft me verteld beter nog een jaar te wachten voor de show tot hij zijn massa heeft hij zal een laatbloeier zijn,misschien heb ik wel wat weinig geduld,maar ik zit ook wel met de vraag dat er kans is dat hij zijn massa niet zal krijgen,en nu kan ik er nog wat aan doen (hoop ik)
maar het belangrijkste is nog altijd dat je hond gezond is,dat is wel zo.
Massa is niet hetzelfde als gewicht en vet.
Ken je het gezegde: "Goed bereid kost even tijd" ? Dat gezegde slaat eigenlijk op het bereiden van een goede maaltijd, maar wat mij betreft is het dikwijls ook van toepassing op het opfokken van honden. Heb geduld en gun je hond de tijd om rustig op te groeien en uit te zwaren (massa te krijgen). En als de aanleg (om massa te krijgen) er in zit dan komt het er met een goede voeding en gezonde leefomgeving gegarandeerd uit.
Door Laura2004
#537654
En het is ook zo dat sommige honden gewoon niet dik te krijgen zijn, zoals mijn amstaff teefje. Zij is naar mijn mening te dun en ze had ook wel wat flinker mogen zijn qua bouw, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Ik zou in ieder geval overgaan op BARF, want je zal zien dat hij wel steviger in zijn vel zal zitten. ;)
En ik ga ook mee met wat de andere zeggen, het duurt bij zulke grote rassen heel lang voordat ze uitgezwaard zijn. Als ze 3 jaar zijn zijn ze lichamelijk pas volwassen, dus je hebt nog tijd zat! ;)
Door dogje2
#538087
ik weet zeker dat ik geduld moet hebben en zal ook wel geduld moeten hebben :(,ook mijn plan is zeker niet om hem echt heel dik te krijgen zodat hij problemen heeft,ik heb ook liever een hond waar je een uur mee kan wandelen dan één waar je 5 minuten maar mee kan wandelen,we hebben zo ons dory zij doet 10m en haar tong hangt tegen de grond :-[,ook niet zo leuk maar we werken aan haar conditie :)

ik hoop gewoon dat hij toch ietsje buik krijgt,wat hij ook wel heeft denken we is last van stres,hij loopt een hele dag op ons teras van 80 vierkante meter aan de achterkant komen mensen met honden voorbij want daar is het bos,en aan de zijkant komen er mensen voorbij,als hij iets ziet voorbij gaan begingt hij te blaffen en kwaad te worden en heen en weer te lopen,hij is wel echt dominant voor zijn terein,vanaf we ermee buiten wandelen is dit over,pas op hij is zeker niet agresief hé hij is een allemansvriend :D,maar zijn teras en zijn teefjes lijkt belangrijk te zijn voor hem,ik denk daarom misschien ook wel dat hij stres heeft en daardoor wat aan de slankere kant staat,zoals bij mensen de éne verdikt ervan de andere vermagerd ervan,maar ik kan hem moeilijk gaan opsluiten dat vind ik dan weer een straf voor hem.
Door dogje2
#538102
oh ja en bednakt voor de links heb het allemaal eens gelezen,die Satinballs ga ik toch eens proberen ;)
Door 202spots
#538166
dogje2 schreef: waar je een uur mee kan wandelen dan één waar je 5 minuten maar mee kan wandelen,we hebben zo ons dory zij doet 10m en haar tong hangt tegen de grond ,ook niet zo leuk maar we werken aan haar conditie :)
Ahhhh ik zie nou net pas dat ik 'n naamgenoot heb!! ;D
En ik zit me hier rot te prakizeren ....
hoe of of ze dat weet ...of waar of ze dat vandaan haald ???

Groetjes van 'n andere Dory die ook aan d'r conditie probeerd te werken :-\ 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door