Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#536854
jaja, hier ben ik weer met de pens... en neen, deze keer is het deftige vuile pens... ;D

Maar toch heb ik weer wat vragen! Ik heb er dus weer foto's bij gezet. :)

Op't eerste zicht ziet deze pens er wel perfect uit zeker??

Afbeelding


Maar daar zit zo'n bol in. Vraag me niet wat het is, maar misschien hebben jullie hier een antwoord op?? En zou ik deze dan ook gewoon kunnen geven aan Filou?

Afbeelding


En wat moet ik met die groene smurie?? Het komt uit die "leiding"... sorry, vind er nu geen ander woord op, kben nog nie goed wakker ;D

Afbeelding


Zou ik de pens dan apart kunnen geven 1x per week, dus niet meegerekend met het orgaanvlees? En hoeveel per week dan??

Alvast bedankt op voorhand voor jullie hulp :)
Door Lizzy
#536859
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die "bal" is. Maar nou voer ik niet vaak schapenpens.... Misschien dat anderen dat vaker hebben gezien (ik dus nog nooit). Die groene smurrie is poep. Ik zou dat zelf toch een beetje afspoelen... Misschien nergens voor nodig hoor, maar echt smakelijk ziet het er niet uit :-X.

Waarom zou je pens niet meerekenen tot orgaanvlees? Het IS orgaanvlees. Je kunt heel prima 1 maaltijd per week (of zelfs 2) alleen pens geven. Maar pens is niet compleet. Het is niet volledig. En het is orgaan. Dus waarom de noodzaak het persee niet mee te willen rekenen tot orgaan?

Misschien is deze discussie interessant voor je om te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=21485
Door Filou
#536877
Ja, ik wist het gewoon niet goed, omdat sommigen een pensdag inlassen... daarmee mijn twijfels hé... Dat het orgaan is, weet ik wel, maar nog niet echt succes gehad met pens hier (weet je wel hé) daarmee dat ik er me nog niet echt in verdiept had. Eerst moest ik deftige vuile pens zien te vinden. :D

Het probleem met Filou is, dat als ik hem 100g pens zou geven, hij het in 1 keer zal doorslikken. Dus ben ik verplicht naar grotere stukken over te gaan, en dan heeft hij in de week niet zoveel afwisseling.

Filou zn weekmenu bestaat uit:

Vleesbot : 800g - 32%
Vlees/vis : 900g - 36%
Orgaan : 300g - 12%
Groente: 400g - 16%
Supplementen : 100g - 4 %

misschien zou ik hem dan om de twee weken een stuk pens van 300g kunnen geven??


Ik ga nu alvast die discussie lezen ;)
Door Filou
#536886
ok, heb die discussie gelezen.

Even ter verduidelijking, ik was niet van plan het andere orgaanvlees te laten vallen, dus filou zou lever, hersenen, nier, etcetera blijven krijgen, en ik zou die pens gewoon als extra geven.

Bijvoorbeeld : 800gr bot, 900gr vlees, 300gr orgaan, 400gr groente, 100gr supplementen, en dan als extra 300gr pens, of 400gr ofzo of weet ik veel hoeveel gram hij per week van die pens zou moeten binnen hebben.

Dit was mijn bedoeling dus. Dus niet dat ik al het andere ging laten vallen. :D
Door Lizzy
#536903
Ja, je kunt hem zeker ook om de 2 weken een groter stuk geven. En dat steekt niet op een paar ons hoor.

Overigens slikken mijn honden een lap pens van 1 kilo zelfs nog heel in. Zonder er 1 keer aan te sleuren. En dan sta ik hier met een half kotsend/stikkend hondje, dus dat doen we niet meer. Ik snijd/knip een lap pens aan stukken die ze in 1 keer in kunnen slikken. Als ik een hele schapenpens aan Brutus gaf, slikte hij 'm in 1 keer in. Tenminste, dat probeerd hij. En dan staat hij het weer uit te braken, in te slikken (stikken), uit te braken, in te slikken (stikken), enzovoorts. Nou, dat vind ik geen manier om mijn honden te voeren dus gaat de schaar erin!

En als ik een keer een stuk hele grote pens heb die ook heel dik is (en dat is nooit schaap want die penzen zijn altijd dun - dit is dan rund): dan geef ik gerust 1 lap van meer als een kilo (die hij dan niet echt in 1 keer in kan slikken - ze proberen het wel hoor....) en dat bereken ik ook niet mee. Want nogmaals, zo krap komt het allemaal niet! Je kunt best een keer (af en toe - het wordt wat anders als je structuur iets vaak gaat geven) meer van iets geven zonder daar gelijk je percentages op los te laten.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#536911
Die bal geef ik altijd gewoon. Weet niet wat het is, maar het wordt wel gegeten. De poep wordt hier werkelijk waar verslonden! :o :o :-X :-X Dat is toch ook de reden waarom je vuile pens koopt? ;D ;D ;D

Nou zonder dollen, ik koop meestal vuile pens die toch wel een beetje gespoeld is. Maar soms komt het echt voor dat er nog behoorlijk wat inhoud inzit en dat vinden de jongens echt verrukkelijk!

Ook hier het hap-slik-pens-weg-probleem. Joep slikt ook megastukken ineens door en als ik het ophang (tip van Karin) dan gaat hij er met zijn volle gewicht aanhangen en scheurt de pens doormidden..... ::) ::) ::)
Door Filou
#536917
Ja, hier net hetzelfde. Meneer slikte het in, en 5 min later braakte hij het in zn mand weer uit om dan lekker dat stukje pens met toespijs weer op te eten... ;D

Dus, als ik het goed begrijp, kan ik gerust om de 2 weken een stuk pens van een halve kilo geven als extraatje :)

Ik zal zien hoe hij het deze keer opeet. Is het weer in hap slik weg, dan knip ik het in't vervolg in stukken, of hou het even vast voor hem, want pens is toch goed voor de tanden hé? Ideale tandenborstel heb ik hier al gelezen. ;D
Door Filou
#536919
Pauline schreef: Ook hier het hap-slik-pens-weg-probleem. Joep slikt ook megastukken ineens door en als ik het ophang (tip van Karin) dan gaat hij er met zijn volle gewicht aanhangen en scheurt de pens doormidden..... ::) ::) ::)

Dan eet ie het toch al in twee stukken, en niet in één hé... lol
Door Lizzy
#536921
Ja, als je hond er aan rukt en sleurt is het een ideale tandenborstel! Ik heb het ook geprobeerd, om de pens vast te houden. Ze geven er hier gewoon 1 flinke ruk aan, zodat het uit mijn handen schiet, en dan vreten ze het als nog in 1 keer op ;D. Weinig tandenborstel voor mijn honden ;D. Maar ja hoor, je kunt gerust 1 keer per week of 1 keer per 2 weken een lap pens extra geven. Ik merk ook dat mijn honden totaal niet dik worden van pens (hetgeen mij ook wel iets zegt over de kwaliteit van het eiwit - in mijn ogen wordt dit een beetje te positief geschetst). En als ik echt veel pens geef (flinke lap), dan hebben ze de volgende dag ook dunne ontlasting (en ik zit daar dus niet mee).
Door Filou
#536925
owkee... die ontlasting ga ik dus ook in't oog houden, want die wil ik ook niet... ;D

En wat betreft het dier waar het vandaan komt, is dus steenbok hé... Ik was al blij dak eindelijk vuile pens gevonden had, dus het zal wel niet zo nauw steken zeker?? :D
Door Jojo
#537131
Lizzy schreef: Ja, als je hond er aan rukt en sleurt is het een ideale tandenborstel! Ik heb het ook geprobeerd, om de pens vast te houden. Ze geven er hier gewoon 1 flinke ruk aan, zodat het uit mijn handen schiet, en dan vreten ze het als nog in 1 keer op ;D. Weinig tandenborstel voor mijn honden ;D.
Ik heb wat anders er op gevonden: Naar buiten op het terras, tuinklompen aan en er met je volle gewicht met een voet op gaan staan. Dan wil ´ie wel scheuren en trekken hoor ;D
Door judith1967
#537184
Jojo schreef: Ik heb wat anders er op gevonden: Naar buiten op het terras, tuinklompen aan en er met je volle gewicht met een voet op gaan staan. Dan wil ´ie wel scheuren en trekken hoor ;D
Zou dat ook werken bij een hond van 30 kilo ::) ::)

Ga mijn hond dus voor het eerst weer een een lap pens geven het weekend,maar ben van plan om hem vast te houden(hij is zo schrokkerig nml)Ben veels te bang voor herhaling van de maagtorsie.
Door workingmalinois
#537193
@judith:

Heeft je hond dan een maagtorsie gekregen van pens?
En heeft de DA dan de maag niet vastgelegd?

Onze Gast heeft ook een torsie gehad, door het te gulzig eten van brokken, maar ik geef ze nu dikwijls een lap runderpens van ongeveer 1kg.
Daar liggen ze dan rustig aan te knagen (nou ja, "rustig" is veel gezegd wat Gast betreft, maar met zo'n grote lap kan hij gewoon niet schrokken).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door