Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#53682
???

Hoi beste barfers,ik als nog niet echt barfster wil graag weten hoe ik het beste kan overwennen naar barf en waarmee etc etc.

Hoewel mijn honden volwassen zijn wil ik ook weten vanaf wanneer je kan barfen,vanaf welke leeftijd dus.

IK vind het best eng hoor dat Barfen.Wil eerst veel meer weten hoe en wat.Kan je hond bijv ziek worden door de overgang etc.

Maar dat Barfen goed is is eigenlijk wel heel logisch voelend...

Ze krijgen wel door hun brokken gemengd: pens,vers vlees,hart etc(de ene keer dit de andere keer dat)Ze smullen er graag van, fruit en groente gaat er ook in hoor.

Vooral het botten gedoe vind ik doodeng(sorry hoor)
Wat is nu een dieet wat goed te verdragen en te geven is?En geef ik ze dat een maal per dag?
Hoe zit dat met de verstrekking van vitamines en mineralen etc?

liefs Luisa en Michel en pootje van Cyrus en Tika
#53687
Hoi Luisa,
Je kan al zodra de pup van de moedermelk afgaat, beginnen met barfen.

Ik zou liever geen vlees e.d. met de brokken mengen, als je toch al brokken en vers geeft, houd dan ± 8 uur tussen een brok en een vers maaltijd.

Je kan gewoon van de ene op de andere dag overstappen als je een gezonde hond hebt en van versvlees geef je gerust 2 maaltijden per dag.

Het makkelijkst is om te beginnen met kant-en-klaar versvlees maaltijden, dan weet je zeker dat je hond geen tekorten oploopt en kan je je rustig inlezen in zelfsamenstellen.
Vervolgens kan je dan een paar dagen per week beginnen met zelfsamenstellen als je wilt en dat evt. uitbouwen tot je volledig zelfsamenstelt.
Of je houd het bij de kant-en-klaar maaltijden, dat kan ook natuurlijk.
Merken kant-en-klaar versvlees zijn: Bibi, Carnibest, Energique, Duck, Rodi, AHV.

Mocht je toch liever langzaam overstappen kijk dan hier even:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790

Lees ook even het bottendocument:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Al deze info en meer vind je terug in de BP bieb.
Laatst gewijzigd door sharpie op za 14 feb 2004, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#53829
Bij mij kregen de puppen ook al snel vers vlees, barf durfde ik niet omdat ik op dat gebied net kwam kijken. Nu zou ik gerust een keer zelf wat maken. De pupjes waren geloof ik 4 weekjes oud toen ze bibi kregen. Nu bijna een jaar later hebben er nog maar twee pups een combinatie van brok en rodi en mijn woekes hebben al hoofdzakelijk versvlees tenminste 1 barfdag en nog 2 brokken dagen.

botten vond ik in het begin ook eng, maar langzaam maar zeker wen je daar aan en binnenkort krijgen ze hun eerste kip
Laatst gewijzigd door avalon op za 14 feb 2004, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#53936
IK vind het best eng hoor dat Barfen.Wil eerst veel meer weten hoe en wat.Kan je hond bijv ziek worden door de overgang etc.
Nee hoor, je hond kan er niet ziek van worden. ;)
Ze kunnen wel soms gaan ontgiften, maar dat gaat vanzelf weer over.
Dan krijgen ze bijv. dunne poep soms met wit slijm eromheen of gaan in de rui etc. maar niks ernstigs en de meeste honden krijgen helemaal geen bijverschijnselen, behalve dat ze er beter uit gaan zien en gezonder worden dan ;D
#54020
En als ik die versvlees complete maaltijden zou geven komen ze niets te kort en dat kan ik later opbouwen naar barfen of combineren met barfen?

Dus als ik begin met die vers vlees voeding dan geef ik dat en dan is het in feite ok?En dan kan ik geleidelijk aan barfen (haha barfen klinkt zo gek he)

Ben wel huiverig hoor dat ik iets verkeerd doe enzo...

liefs Luisa :D
#54035
Mijn hondjes heb ik in een keer op vers vlees gezet en wat je wel eens met verschillende brokken had.......de diaree.....was nu helemaal niet het geval.
Ze hebben nu hele kleine drolletjes en de vacht glimt, ze ruiken lekkerder en erg aktief.
Kortom...veel gezonder hoor.
Doe maar gerust ;)
Nu lees ik nog veel over zelf samen stellen en doe dat 1 of 2 keer in de week.
Helemaal durf ik ook nog niet en daarom lees ik hier veel.
Komt nog wel ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door