Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leonard
#535086
Goedendag allemaal. Ik ben nu sinds 3 maanden met mijn Australian Cattle Dog aan het barfen en moet concluderen dat hij minder energie heeft en echt snel moe is en geen zin meer heeft om te spelen met andere honden. 20 % groenten ( mix van 5 soorten) en verder krijgt hij carnibest vollledig voer, geitenribben, pens, lever, long, kipkarkas, kippenpoten, schapenpens, vissenkoppen.
Ik voer hem eigenljk om de dag. Dit houd in dat ik hem de ene dag bv 700 gram rib en 300 gram lever en 500 gram carnibest geef en dan de volgende dag de groenten (dit is ongeveer 200 gram en een beetje yogurt om het lekker te maken. ) en dan de volgende dag weer 1000 gram kippenkarkas en 500 gram pens.
Uiteindelijk komt het neer op ,
20% groenten
20% kippenkarkas
20% geitenrib
20% carnibest
20% pens/long/vissenkop
WIE HEEFT ER ADVIES??
Door conleeuw
#535091
mijn deerhound had ook een gebrek aan energie toen wij begonnen met volledig barf, maar zij at slecht, dus kwam niet aan de benodigde hoeveelheid. Ik heb een tijdje Satinballs gevoerd en toen ging het iets beter, nu krijgt ze in plaats van de satin balls wat extra vet, en ze is de oude weer, volgens mij heeft ze het gewoon nodig om aan haar energiebehoefte te voldoen, daarbij moet ik zeggen dat het een bijzondere magere tante is, dus kan ze wat extra gebruiken, en ik geef niet enorm veel, dus bij iedre maaltijd een klein beetje extra, of een kippenvelletje, of stukje lams/geite/runder vet erbij. Gaat prima. Waar ze echt een aantal maanden alleen maar achter mij aansjokten, is ze nu gewoon weer de hollende vliegende vrolijke hond ;) Ik voer wel iedere dag, doe ik het niet wil ze ook niet meer eten, lijkt wel of ze dan ziek/depressief is als ze niet gegeten heb.
Ik vraag me af hoe jou hond is qua gewicht, is hij mager of niet?
Door Lizzy
#535092
Oei, ik denk dat er van alles aan de hand kan zijn! Zoals Lupa al aangeeft, wordt het misschien door iets anders veroorzaakt. Misschien is een check-up bij de dierenarts niet verkeerd.

Het kan ook zijn dat hij aan het ontgiften is. Dit wil nog wel eens met sloomheid gepaard gaan. Wat je zou kunnen doen is hem te helpen bij het ontgiften door hem chlorella te gaan geven.

Wat misschien ook mogelijk is is dat het jouw hond niet goed bekomt dat je hem om de dag voert. Je zou eens een ander schema kunnen gebruiken om te kijken hoe hij zich daarbij voelt.

Eventueel zou je ook wat voer aanpassingen kunnen doen. Ik vind 20% groente behoorlijk veel. Als je dat nou eens halveert en in de plaats daarvan een spiervlees geeft. Denk bijv. aan runderkopvlees. Long bevat niet veel voedingswaarde. Ik zou in plaats van long ook spiervlees geven.

Ik weet niet hoeveel jouw hond weegt? Hoeveel % van zijn lichaamsgewicht krijgt hij aan eten? Is het genoeg? Hoe is hij qua postuur? Dun, dik, normaal?
Door Lizzy
#535111
Lupa schreef: ik mis trouwens bij het menu spiervlees

tenminste wel watin carnibest zit maar als je erbij gaat voegen dan zijn de verhoudingen nu een beetje zoek
Ja, ik ook. Daarom schreef ik ook 10% minder groente en meer spiervlees en 10% minder orgaanvlees (zoals long) en meer spiervlees. Kom je op 20% spiervlees en dat lijkt me inderdaad minimaal redelijk.
Door Cathelijn
#535118
als je je hond zoveel in een keer voert, heeft hij dan niet wat meer tijd nodig voor de vertering? Kan daar een deel van de sloomheid niet in zitten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door