Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door FB
#533445
Gisterenavond zette mijn hond zich plotseling, en kwam er een plas bloederig vocht plus nog een beetje vaste mest uit. (Sorry voor de plastische voorstelling...) Heel kort nadien kwam er weer (minder) bloederig vocht.
Nadien had hij ook nog braakneigingen, maar daar kwam niets uit.
Bij het nagaan wat hij deze week gegeten heeft, kwam ik uit bij een stuk lamsnek dat hij op maandag heeft gegeten.
Het zou dus volgens mij kunnen zijn van de wervels die niet goed zijn verteerd. Hij heeft daar trouwens nog al op overgegeven.
Ik had die nek nochtans gegeven "volgens de regels van de kunst", ttz eerst wat stukken spiervlees en pens, en nadien de nek.
Gisterenavond heb ik hem dan alleen nog een beetje pens en GFmix gegeven, en dat heeft hij opgegeten.
Deze morgen ziet hij er eigenlijk wel goed uit.
Bij het uitlaten heeft hij een heel klein beetje slappe (geen dunne) mest gemaakt, zonder bloed.
Ik heb nu natuurlijk een heleboel vragen.
De slecht verteerde wervels komen er schijnbaar noch vooraan, noch achteraan uit.
Zullen ze verder verteren en is daarmee de kous af?
Of moet ik foto's laten maken?
Kan ik iets geven wat de botresten "meeneemt"?
Er stonden gisteren ook nog kipkarkassen op het menu.
Geef ik die, of doe ik voorlopig maar een botloos dieet?
Door tieneke
#533468
Nekken zijn meestal van een jong lam maar er zitten ook wel eens oudere dieren tussen.
Wat je schreef over stukjes opkotsen klinkt bekend,dat deden ze hier ook wel eens na het eten van een nek,zal ook te hard zijn geweest.
Vooral het laatste stuk van het oudere dier is meestal knoerthard,zou het op tijd weg halen en in de vuilnisbak gooien.
De nek zal heus wel verder verteren maar ik zou een paar dagen rustig aandoen en wat lichter verteerbaars geven voor zijn waarschijnlijk toch wat geirriteerde maag/darmen.
En hierna gewoon weer lekker botten geven hoor ;)
Zou alleen die lamsnek overslaan.
Door Lizzy
#533478
Als je hond ziek is en ziek blijft, dan lijkt me dat je naar de dierenarts moet. Het kan natuurlijk altijd van bot zijn. Bij peforatie's moet je denken aan een zieke hond die overduidelijk buikpijn heeft en misselijk is en braakneigingen heeft of doorlopend blijft braken. Op rontgenfoto's is bot er goed te zien trouwens. Maar ja, het kan ook gewoon toeval zijn... het kan ook dat je hond een virusje heeft. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen voor je... Hoe gaat het op dit moment met je hond? Als hij ziek is zou ik even geen bot geven.
Door Remke
#533481
Overgeven en diaree kan maar als er ook bloed bij zit zou ik me wel zorgen maken... Maar nu kan je het wel even aankijken aangezien er geen bloed meer komt. Als hij weer gewon vrolijk enz is zal het wel ok zijn. Maar als hij buikpijn blijft houden of weer gbloed gaat poepen en zich echt ziek voelt zou ik bij de dierenarts langsgaan.
Door FB
#533487
Momenteel gaat het vrij goed, hij is misschien alleen nog een beetje pips.
Het beeld zoals jij dat schetst Lizzy heb ik hier nog niet gezien, dus dat zal wel snor zitten.
Kunnen ze van een virusje trouwens ook waterig bloed bij de mest hebben?

Algemeen genomen vind ik het dus wel vrij moeilijk om aan een voldoende afwisseling van botten te komen.
Dragende delen mogen niet, kalkoen is te scherp, nek verteert hier duidelijk niet, enz.
Ik vraag mij eigenlijk af of je kan volstaan met bv. lamsribben en kip als bot, of dat daar ook afwisseling van belang is.
Door Lizzy
#533491
FB schreef: Momenteel gaat het vrij goed, hij is misschien alleen nog een beetje pips.
Het beeld zoals jij dat schetst Lizzy heb ik hier nog niet gezien, dus dat zal wel snor zitten.
Kunnen ze van een virusje trouwens ook waterig bloed bij de mest hebben?

Algemeen genomen vind ik het dus wel vrij moeilijk om aan een voldoende afwisseling van botten te komen.
Dragende delen mogen niet, kalkoen is te scherp, nek verteert hier duidelijk niet, enz.
Ik vraag mij eigenlijk af of je kan volstaan met bv. lamsribben en kip als bot, of dat daar ook afwisseling van belang is.

Ik zou hem heel goed in de gaten houden! Beter een keer teveel naar de dierenarts als te weinig...

Van virusjes kunnen ze zeker ook waterige bloederige diarree hebben. Is hij toevallig de afgelopen tijd gevaccineerd?

Als je kunt varieren in bot: dan is dat mooi meegenomen natuurlijk. Maar op zich moet het met kip en lam lukken. Als je dan met vlees en orgaanvlees ook maar weer wat afwisseld en ook niet alleen kip en lam geeft, anders wordt het te eenzijdig.
Door FB
#533500
Wees gerust, ik hou hem angstvallig in de gaten.
Het is een hond waaraan je helemaal niet gemakkelijk ziet of er iets scheelt.
Hij is kort geleden niet gevaccineerd.

Wat mij verontrust is dat die botjes er niet uitkomen.
Normaal eet hij één keer per dag, s'avonds.
Zou het een goed idee zijn om hem nu verschillende keren per dag een beetje gemalen kopvlees te geven?
(In de hoop dat ze dan meekomen bedoel ik)

Ik kijk het nog even aan voor ik naar de DA ga. Ik heb nu geen zin in een preek over botten eten, en hoe compleet Hill's wel is...
Door Lizzy
#533561
Maandag gegeten en nu donderdag... Dat bot moet dan al verteerd zijn hoor, als het verteerd is. Het zou zelfs dinsdagavond al uitgepoept kunnen zijn. Echt heel veel bot is dat nek niet hoor. Het is hard, dat wel. Maar heeft hij dinsdag en woensdagochtend nog gewone ontlasting gehad?
Door FB
#533628
Ja, dinsdag en woensdag was alles normaal.
Ik heb ook nog eens naar het deel vaste ontlasting gekeken dat er gisteren samen met het vocht is uitgekomen, en dat ziet helemaal wit.
Dus moet dat toch bijna van de botten komen?
Maar dat zou ook betekenen dat ze eruit zijn.
Intussen heb ik hem ook uitgelaten, en er kwam weer wat slappe ontlasting, maar toch maar één keer, en van een "betere kwaliteit" dan deze morgen..
Nu, hij heeft gisteren ook alleen maar pens met groenten gegeten, dus denk ik niet dat dat zo abnormaal is.
Hij is ook weer springlevend, en heeft daarnet de eenden opgejaagd als van tevoren.
Het zal waarschijnlijk allemaal nogal meevallen.
Misschien vanavond wat yoghurt geven om zijn maag wat te laten recupereren?
Door Lizzy
#533768
FB schreef: Ja, dinsdag en woensdag was alles normaal.
Ik heb ook nog eens naar het deel vaste ontlasting gekeken dat er gisteren samen met het vocht is uitgekomen, en dat ziet helemaal wit.
Dus moet dat toch bijna van de botten komen?
Maar dat zou ook betekenen dat ze eruit zijn.
Intussen heb ik hem ook uitgelaten, en er kwam weer wat slappe ontlasting, maar toch maar één keer, en van een "betere kwaliteit" dan deze morgen..
Nu, hij heeft gisteren ook alleen maar pens met groenten gegeten, dus denk ik niet dat dat zo abnormaal is.
Hij is ook weer springlevend, en heeft daarnet de eenden opgejaagd als van tevoren.
Het zal waarschijnlijk allemaal nogal meevallen.
Misschien vanavond wat yoghurt geven om zijn maag wat te laten recupereren?
Ik zou hem lekker z'n gewone eten geven, behalve bot.
Door FB
#536035
Ik wilde jullie toch op de hoogte houden van het vervolg van het verhaal.
Nadat het vorige week toch wat beter ging, was het gisteren weer prijs: bloederige ontlasting en braakneigingen.
Vandaag dan naar de Da geweest en haar diagnose is : "darmontsteking".
Zou met wat ontstekingsremmers zo gedaan moeten zijn.
Dus de lamsnek was helemaal niet de schuldige!
Door 202spots
#536039
Niet leuk natuurlijk,maar toch wel fijn om te weten wat he is!
En ook fijn dat je 't ons even verteld hebt! ;)
Door FB
#536091
Ik wou alle "mutsen"(dat woord kende ik niet, maar ik vind het schitterend!) even gerust stellen.
Door Lizzy
#536092
FB schreef: Ik wou alle "mutsen"(dat woord kende ik niet, maar ik vind het schitterend!) even gerust stellen.
;D ;D ;D ;D ;D

Whahaha, nou, dat is gelukt dan ;D ;D ;D ;D!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door