Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#533034
hallo,

morgenavond krijgen we gezinsuitbreiding ;D
een amerikaanse/engelse bulldog van 18 weken oud.
komt bij een onwijs leuk gezin vandaan, mensen hadden zelf een dove franse bull van 7 jaar en omdat hij de pup steeds aanvalt moet hij weg.
wij waren op slag verliefd en zijn vanmiddag wezen kijken en gaan hem morgen halen.

hij eet daar gelukkig al BiBi, helaas ook met brokken :-X
daar stoppen we dus meteen mee ;D
nu hebben ze ons alleen al gewaarschuwd dat hij dus vre-se-lijk schrokt met eten!
ZO erg dat ze al een aantal keren het voer achter uit zijn keeltje hebben moeten halen :(
ze geven hem nu steeds heel kleine beetjes en blijven erbij zitten.

ik wil hem natuurlijk sowieso geen brokken gaan geven en overgaan van de BiBi naar barf.
maar hoe ga ik dat het beste aanpakken?
er ligt hier al BiBi klaar zodat hij dat kan eten en dan geen brokken erbij. wat kan ik doen tegen het schrokken? steen in zijn bak leggen? hij schijnt helemaal niet te kauwen maar alles meteen hup hap door te slikken. ook heeft hij een mega overbijt, is dat niet extra lastig als ik straks zou willen barfen? misschien een hele domme vraag maar ik heb nooit honden met overbijtjes gehad en weet er dus weinig van. en ben nog net nieuw in barf world dus ben ook wel een beetje onzeker of ik het goed doe en ben een beetje geschrokken van het verhaal dat hij al paar keer bijna stikte.
#533057
Ik heb ook geen verstand van overbijt maar ik weet wel dat honden niet kauwen. Nooit. Ze kunnen ook niet echt kauwen omdat ze hun kaken alleen recht op en neer kunnen bewegen (en niet zoals wij of varkens onze kaken ook van links naar recht bewegen waarbij we het voedsel tussen onze kiezen vermalen). De tanden en kiezen van honden zijn erop gebouwd om vlees af te scheuren, het in stukken te knippen en door te slikken.... Honden slikken dus gewoon (de meeste) grote stukken door...

Toch denk ik dat je niet zo bang hoeft te zijn met Bibi. Zelf zou ik het uitspreiden op een platte schaal of grote voerbak en hem van de grond af laten eten (zorgen dat de boel niet kan schuiven). Ik vind zelf die voerbakken met een rubbere rand eronder erg fijn.

En ja, dan overschakelen naar barf. Gelukkig is dat heel makkelijk met schrokkerd! Je geeft gewoon vleesbotten die hij niet in 1 keer door kan slikken en waar hij wel op moet kluiven! Ik zou zeggen : begin met een groot stuk van een hele kip (of eend of parelhoen of konijn). Zo groot dat hij er op moet werken. Leg hem lekker rustig (apart) op een kleedje en laat hem maar lekker zijn gang gaan. Ik heb hier ook 3 schrokkoppen waarvan de een nog erger is als de ander. En ik kan alleen maar zeggen : geef vooral vleesbotten waar ze op moeten werken. Geef vleeslappen die zoooo groot zijn dat ze er op MOETEN kluiven. Of maak er zelf stukken van die ze in 1 keer in kunnen slikken. Maar niet iets daar tussen in, als je begrijpt wat ik bedoel.

En verder is het altijd handig als je de Heimlich greep kent.... Ja nee, zonder dollen! Ik vind dat hondeneigenaren deze sowieso moeten kennen (nog eerder met brokken als met verse voeding want in brokken en vieze buffelhuidjes stikken veel honden). Ik weet niet hoe je Engels is? Ik ken namelijk geen Nederlandse site waarop het uitgelegd staat: http://members.aol.com/henryhbk/acpr.html
#533067
ik weet ook eigenlijk niet of hij in BiBi ook zo erg ,,stikt'' of dat het erger met de brokken was.
onze Bull krijgt ook alleen grote stukken zodat hij moet scheuren en knagen en het niet in één keer doorslikt. hoewel hij het soms wel doet met een stuk vlees dat ik denk O MIJN GOD ;D
gaat gelukkig altijd goed. ga het met ons nieuwe bulletje gewoon ook proberen met grote stukken, houd ik het zelf ook nog wel vast en blijf er gewoon bij.
we gaan ook maar even de bench uit de berging halen zodat hij daarin rustig kan eten.

heb die site van de heimlich methode even bekeken en dat is wel een hele goeie tip! thanx!!
#533157
Ik weet niet HOE dat bulletje z'n eten kreeg, maar ik geloof dat als hij zich erg opgejaagd voelde door de andere hond, en bang was om z'n voedsel kwijt te raken, dat je hem dan beter wat apart kunt zetten.

Als je het eten vast houd is hij misschien ook wel schrokkeriger omdat ie bang is het ook aan jou kwijt te raken.

Dus misschien schrokt ie bij jou wel helemaal niet als er geen dreiging is dat hij het voer weer kwijtraakt.

Ik zou het eerst even afkijken, zoals Lizzy ook al zegt, in bibi zal ie niet zo snel stikken.
#533246
pixie schreef: hallo,

morgenavond krijgen we gezinsuitbreiding ;D
een amerikaanse/engelse bulldog van 18 weken oud.
komt bij een onwijs leuk gezin vandaan, mensen hadden zelf een dove franse bull van 7 jaar en omdat hij de pup steeds aanvalt moet hij weg.
wij waren op slag verliefd en zijn vanmiddag wezen kijken en gaan hem morgen halen.

hij eet daar gelukkig al BiBi, helaas ook met brokken :-X
daar stoppen we dus meteen mee ;D
nu hebben ze ons alleen al gewaarschuwd dat hij dus vre-se-lijk schrokt met eten!
ZO erg dat ze al een aantal keren het voer achter uit zijn keeltje hebben moeten halen :(
ze geven hem nu steeds heel kleine beetjes en blijven erbij zitten.

ik wil hem natuurlijk sowieso geen brokken gaan geven en overgaan van de BiBi naar barf.
maar hoe ga ik dat het beste aanpakken?
er ligt hier al BiBi klaar zodat hij dat kan eten en dan geen brokken erbij. wat kan ik doen tegen het schrokken? steen in zijn bak leggen? hij schijnt helemaal niet te kauwen maar alles meteen hup hap door te slikken. ook heeft hij een mega overbijt, is dat niet extra lastig als ik straks zou willen barfen? misschien een hele domme vraag maar ik heb nooit honden met overbijtjes gehad en weet er dus weinig van. en ben nog net nieuw in barf world dus ben ook wel een beetje onzeker of ik het goed doe en ben een beetje geschrokken van het verhaal dat hij al paar keer bijna stikte.

Een Engelse buldog met een overbeet ??? Bedoel je niet een onderbeet ?

Maar dat schrokken komt vaker voor bij pups omdat ze gewend zijnmet hun nest genoten te eten en als je dan niet snel bent dan is het op sommige honden blijven dat een tijd (soms wel altijd) houden. Wat je kunt doen is hele grote vleesbotten geven die hij niet weg kan schrokken. Voor de rest aan vlees dat maakt niet zo heel veel uit als hij niet kauwt, mijn honden kauwen nooit hun vlees.
#533251
Ik denk dat je onderbijt bedoeld?
Scully heeft ook een flinke onderbijt en soms heb ik toch wel de indruk dat ze problemen heeft met botten, maar ze is een hele rustige eter dus ik ben er ook weer niet echt zeker van, Jewel is een echte schrokkop maar toch kauwt ze alle botten en karkassen netjes voor zij ze inslikt maar ze werkt er wel flink aan door.
Volgens mij komt het wel goed met je Bull als je hem op de juiste manier leert kauwen en apart zet van je andere hond(en) tijdens het eten
#533330
ik denk ook dat ik onderbijt bedoelde :-[
zoals ik al zei ben ik niet zo heel erg thuis in die benamingen ;D maar gelukkig begrijpen jullie wat ik bedoel.

ik ga ze ook zeker apart eten geven, onze nieuwe Bull in de gang apart en die andere twee samen in de woonkamer zoals ze gewend zijn.

de mensen waar het bulletje nu nog is (ik zeg bulletje want we zijn het nog niet eens over zijn naam ;D)
bleven er bij en gaven hem steeds een paar brokjes. misschien dat hij juist daardoor zo schrokt idd. ik ga het even voorzichtig bekijken zodra hij hier is.
#533369
Timo is ook een schrokkerd en het maakt niet uit of je hem alleen zet of niet. Grote stukken vlees en vleesbotten gaat beter. Hij schrokt nog wel maar moet er veel meer moeite voor doen.
Ik zou dus grotere stukken gaan geven.
#533426
pixie schreef:
de mensen waar het bulletje nu nog is (ik zeg bulletje want we zijn het nog niet eens over zijn naam ;D)
bleven er bij en gaven hem steeds een paar brokjes. misschien dat hij juist daardoor zo schrokt idd. ik ga het even voorzichtig bekijken zodra hij hier is.
Nou dat is wel de manier om het aan het schrokken te houden ja
#533493
vanmiddag om 4 uur gaan we ons nieuwe hondenkind halen.
hebben nog even gebeld en bij hun krijgt hij dus ook niets om te kluiven ???
er ligt hier een super groot bot klaar zodat hij dat eens kan gaan uitproberen wat dat nou is, kluiven ;D
blijf er gewoon steeds bij en ga hem eerst in alle rust BiBi laten eten en dan langzaamaan met andere dingetjes proberen.
#533494
pixie schreef: vanmiddag om 4 uur gaan we ons nieuwe hondenkind halen.
hebben nog even gebeld en bij hun krijgt hij dus ook niets om te kluiven ???
er ligt hier een super groot bot klaar zodat hij dat eens kan gaan uitproberen wat dat nou is, kluiven ;D
blijf er gewoon steeds bij en ga hem eerst in alle rust BiBi laten eten en dan langzaamaan met andere dingetjes proberen.
Wat leuk zeg! Ik ben benieuwd hoe het het vindt! Veel plezier vandaag! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door