Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maaikiehhh
#532448
een kennis van me met een husky

heeft veel problemen met de hond hij heeft namelijk een aantal allergieen

huismijt,nog een andere mijt, kruiden allergie en voedsel allergie...

heeft iemand tips wat voor kvv zei het beste kan geven..

momenteel zit hij op brokken van hills
hypoallergeen...maar dat is niet te betalen,maar ze weet niet wat ze anders moet proberen

barf gaat haar niet lukken,maar kvv misschien wel...
Door Twiz
#532498
Ik ben bang dat honden die dit soort allergieen hebben niet zo snel goedkoop kunnen eten, tenzij je zelf samenstelt. Ik weet niet voor welke eiwitten deze hond ook allergisch is, of voor graan, want door de overgevoeligheid van bepaalde eiwitten kan Twizzle geen lam, rund (dus ook kalf) en kip verdragen. En dan wordt het geven van kvv ook al een stuk lastiger. Twizzle heeft een poosje eend/rijst van Carnibest gegeten. Ze deed het er best wel goed op, behalve dat ze mager werd bij het voeden van ongeveer 650 gram per dag. Ze woog toen 34 kilo en is gesteriliseerd, dus op zich een redelijke hoeveelheid, maar ze viel ermee af.
En in aanmerking genomen dat het 4,40 euro per kilo kost, en ze misschien wel een klein kilo'tje per dag zou mogen hebben, werd het voor mij eigenlijk onbetaalbaar.
En omdat ik liever eten geef waar ook geen rijst meer in zit, ben ik steeds meer gaan barfen, en dat kost me nu gemiddeld denk ik een euro of 2,- per kilo.
Sommige dingen zijn wat duurder en andere dingen krijg ik voor niets, dat maakt het door elkaar genomen wel een stuk goedkoper dan kvv. Al kost het wel wat moeite, het is het mij dubbel en dwars waard.
Door Maaikiehhh
#532514
ok, helaas lukt het haar niet om te barfen daar ze gewoon de tijd er niet voor heeft...

maar ja is er niet een kvv die ze kan proberen behalve eend en rijst?
Door Twiz
#532534
Het ligt er aan voor welke voedingsmiddelen de hond allergisch is.
Sommige honden kunnen niet tegen kip, en helaas zit dat heel vaak in kvv's, met uitzondering van de eend/rijst van cb en de lam/rijst van energique, (dat weet ik zeker) hoe het met bv bibi zit durf ik niet te zeggen.
Je zou even kunnen kijken bij versvlees, daar staan ook de website's vermeld van de meeste fabrikanten, dan kun je zelf even naar de samenstelling per produkt kijken.
Je zou eigenlijk moeten weten voor welk voedingsmiddel de hond allergisch blijkt, anders is het iedere keer gissen of een hond het goed doet op een bepaald voer.
Stel deze hond eet nu hypoallergene brokken, vaak zijn dat produkten van lam/rijst (het lam is er denk ik langs gehaald) dus zou een kvv met lam geprobeerd kunnen worden.
Anders kom je al snel aan een eliminatie dieet, dus één eiwitbron aanbieden die de hond nog niet eerder heeft gegeten en kijken (zeker een week of acht) hoe dat gaat. Maar dat lijkt wel wat meer op barfen, dus ik weet niet of dat wel mogelijk is. Succes.
Door Antonia
#532565
huskylover schreef: ok, helaas lukt het haar niet om te barfen daar ze gewoon de tijd er niet voor heeft...

maar ja is er niet een kvv die ze kan proberen behalve eend en rijst?
Helaas is "voedsel allergie" een containerbegrip waar van alles in/onder wordt gegooid. Geen enkel mens en geen enkel dier is allergisch voor alle voedsel, maar voor bepaalde onderdelen of bestanddelen. De kunst is dus uit te vissen welke bron de allergie veroorzaakt. Bij honden is dat in een groot aantal gevallen niet de (vlees)eiwit bron, maar zijn dat de granen die in de brokken in veel te grote hoeveelheden vertegenwoordigd zin. Daar is het spijsverteringskanaal van een hond domweg niet op ingesteld. Ik denk dat in 9 van de 10 gevallen overschakelen van brokken naar kvv (waarin granen niet of in veel mindere mate verwerkt zijn) al veel verbetering oplevert, en dat hoeven niet per definitie de duurdere varianten van kvv te zijn.
Het kan natuurlijk zo zijn dat niet alleen de granen, maar ook één of meerdere vleeseiwitbronnen de boosdoener zijn. In dat geval biedt een eliminatiedieet duidelijkheid.
Door Twiz
#532617
Mijn eerste gedachten gaan ook vaak uit naar een graan allergie. Alleen begreep ik bij het stellen van de vraag dat de hond in kwestie "goed" reageert op de hypoallergene brok, maar dat die brok schreeuwend duur is. En als een hond uit de voeten kan met brokken, (die bol staan van de granen) valt het waarschijnlijk met de graan allergie wel mee. En als kvv wel betaalbaar is, dan spreken we toch over een win-win situatie. En veel minder graan en een goede eiwitbron, wat wil een mens/hond nog meer?
Een lekker vleesbot waarschijnlijk. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door