Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#532105
Eind mei is het dan zo ver..... Puppytime!!!! Ter voorbereiding wil ik natuurlijk ook op het gebied van voeding alles weten. Daarom ben ik vooral benieuwd naar jullie ervaringen en visies...

Eind mei komt het pupje dus. Hij is dan 9 en halve week oud. Bij de fokker krijgt hij brokken, maar ik wil hem dus vers gaan geven... Hoe pak ik dat het beste aan? Gewoon cold turkey in één keer overzetten op vers? Eerst met kvv (of orgaanvlees/spiervlees, etc.) de ph waarde in de maag laten zakken en dan langzaam aan botjes laten wennen? Hoeveel % van het lichaamsgewicht krijgen pups ook alweer? Kan ik dan meteen beginnen met vers, of moet de pup eerst ander voedsel (zoals Mogens Eliasen dat beschrijft)? Ook drie maaltijden per dag? Kan ik kvv en barf bij een pup afwisselen?

Hoe is bij jullie de overstap gegaan? Hebben pups ook last van ontgiften?

Rachel.
Door Lizzy
#532115
YES! LEUK!

Als het mijn puppy was, dan ging ik direct over op BARF. Cold Turkey.

Ik zie eerlijk gezegd zelf weinig nut van het eerst overschakelen op KVV alvorens je zelf gaat samenstellen... Tenzij je dat zelf prettig/makkelijk vindt natuurlijk. Je kunt kvv en BARF ook zeker afwisselen.

Maar ik zou dus gewoon direct beginnen met rauw vlees. De eerste dag gewoon een beetje simpel rauw vlees. Mogens Eliasen heeft overigens het puppy-voer-gedeelte in de nieuwste versie van zijn boek herschreven. Tenminste, dat begreep ik van Kruimel. Al dat gekookte-pap-werk is eruit. Volgens mij.

Mijn pup Linga heeft overigens nog nooit dat soort dingen gegeten (gekookte handel, pap, etc) en is wel uitgroeid tot een prachtige, stevige meid :D! Niet doen dus. Veel te ingewikkeld ook.

Ik zou zelf beginnen met rauw, fijngesneden vlees. Kopvlees bijv. En de dag erop zou ik al beginnen met rauwe kippennekjes. Even met een hamertje plat slaan en lekker geven. Kijken wat je pupsel er mee doet. Eigenlijk at Linga hier vanaf 8 weken direct met de volwassen honden mee. Dus als Brutus en Pinkel runderkopvlees met groente en ei kregen: kreeg Linga dat ook. Als ze parelhoen kregen, kreeg Linga dat ook. Als ze zalmkoppen kregen, kreeg Linga dat ook. Kregen ze kippenvleugels, kreeg Linga dat ook. Ik plette in het begin wel de botjes van kippenvleugels. Later knipte ik ze 1 keer in en nu natuurlijk niet meer. Ik zou zelf een paar dagen met kippenvleugels wachten, eerst nekken. En verder kan ik alleen maar zeggen: begin met zachte botjes (kip, eend, parelhoen, konijn) en dan naar de wat hardere botten, zoals bijv. geitenribben. En dan moet je even kijken hoe je pupsel dat doet. Geef nooit enkele ribben! (lees het 'avontuur' van Linga die in 1 keer 1 rib van 20 cm inslikte terwijl ze zelf net 40 cm lang was :o). Maar goed, de eerste weken at Linga het vlees van de botten af, maar at ze de botten zelf nog niet. Daar moet je dan met je percentages een beetje rekening mee houden (dat je daar het bot niet van mee telt, zolang je pup het bot niet eet).

Pups hebben eigenlijk geen last van ontgiften. Ze hebben namelijk niet lang genoeg die troep binnen gekregen... Is het overigens misschien bespreekbaar met de fokker dat jouw pup al vers krijgt? Met vers afgespeend wordt? Onze Linga is op vers afgespeend dus toen ze hier kwam gingen we gewoon door waar Erna en Huub gestopt waren. Wel direct 100% op de BARF trouwens (ze kreeg bij Erna ook Bibi).
Door Malamoods
#532117
Mag ik hem ook al gelijk groenten en vis e.d. geven?

Is het mogelijk dat hij een beetje diarree kan krijgen van de overstap op vers? Of valt dat ook wel mee?

Rachel.
Door Lizzy
#532118
Oh, ik vergeet de hoeveelheden! Gemiddeld eet een pup 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht. De rekenhulp van The Dude is daar erg handig bij! (staat op BarfClub). Gemiddeld eet een pup van een groot ras minder als een pup van een klein ras. Linga at vanaf 8 weken ongeveer 7% a 7,5% van haar lichaamsgewicht. En de hoeveelheid groeide dus met haar mee, naarmate zij zwaarder werd. Maar, naarmate ze groeide/ouder werd, stabiliseerde de hoeveelheid voer wel hoor. "Groeide" dat niet meer echt met haar mee. Ze kreeg dus geen 7% meer van haar lichaamsgewicht, maar eerder 6%, 5%, 4% tot waar ze nu zit (2,5% en ze is nu 11 maanden). Dit moet je gewoon een beetje doen op zicht en gevoel.

Overigens kreeg Linga zo'n 40% a 50% vleesbot. Een deel daarvan bestond uit hele prooidieren (kwartel, hele haantjes, delen van hele eend, parelhoen, konijn), dus ik denk dat het aandeel bot kaal zo rond de 20% heeft gelegen.

Verder moet ik zeggen dat ik weinig tot geen supplementen heb gegeven. Ik vond dat eigenlijk eerder eng als dat het me geruststelde. Wat ze in het begin nog wel heeft gehad was tarwekiem-olie, voor de vitamine E. Maar toen ik zag dat de visolie capsules van de HEMA veel vitamine E bevatten, ben ik daar rap weer mee gestopt. Ze kreeg in de winter af en toe levertraanolie (nu dus al niet meer) en ze kreeg dus af en toe visolie en verder niks. Ik heb haar gewoon lekker afwisselend gevoerd en ook groente gegeven.

Dus hoge doseringen vitamine C (om HD te voorkomen): ik ben er niet aan begonnen. Glucosamine of andere supplementen: nee, ik ben er niet aan begonnen. Ik vertrouw dit soort dingen niet. Dit soort middelen zijn niet uitgetest op kinderen, laat staan op pups. Je weet nooit wat voor uitwerking het allemaal heeft... Ik geloof meer in het principe dat de goede voeding de lading moet dekken en dat het skelet prima uit groeit op goede voeding.

Linga kreeg dus wel natuurlijke voedingsmiddelen die rijk zijn aan allerlei soorten vitamines en mineralen: vlees, vette vis (vitamine D!), bot, orgaanvlees (ook lever voor de vitamine A), eieren, groentemix, beetje zuivel, gemalen rauwe nootjes en zaden, etc.
Door Lizzy
#532119
Happyhusky schreef: Mag ik hem ook al gelijk groenten en vis e.d. geven?

Is het mogelijk dat hij een beetje diarree kan krijgen van de overstap op vers? Of valt dat ook wel mee?

Rachel.
Ik zou hem de eerste dag alleen vlees geven. De dag erop vlees met geplette kippennekken. En als hij goede ontlasting heeft: lekker direct uitbreiden met groentes, vis, eieren, zuivel, fruit, etc. etc.! Of hij diarree krijgt: dat valt te bezien. Je kunt hem ter ondersteuning bij de overschakeling wat probiotica geven, maar ik denk dat het allemaal wel los zal lopen!
Door Malamoods
#532124
Kun je kippennekken ook pletten met een "gewone" hamer? En geef je die geplette delen dan los (op de grond), of beter in een voerbak?

Rachel.
Door Lizzy
#532129
Happyhusky schreef: Kun je kippennekken ook pletten met een "gewone" hamer? En geef je die geplette delen dan los (op de grond), of beter in een voerbak?

Rachel.
Ja hoor, dat lukt ook wel met een gewone hamer. Ik heb dit overigens maar een paar keer gedaan bij Linga, dat pletten. Daarna heb ik het haar met die nekken fijn uit laten zoeken. Ze slikte ze al vrij snel in 1 keer in, zonder er 1 keer op te kraken. Dat is prima. Maar dan wordt het tijd voor een groter modelletje vleesbot ;D.

Vleugels heb ik langer geplet. Maar, dat heeft ook te maken met het feit dat Linga een verschrikkelijk vreetmonster is... Ze schrokt echt heel erg. Ze is sneller klaar met eten als Brutus en die eet al snel ::).

Overigens raad ik je aan: nek of vleugel in stevige plastic zak (de diepvrieszakken van de Lidl voldoen uitstekend!), op een hakplank leggen en dan pas meppen. Mep je namelijk direct op de vleesbotjes: zit je hele keuken onder de kippennek :-X ;D (weet ik uit ervaring). Die plastic zak houdt de spetters tegen...

Ik wilde Linga direct leren dat er op een matje gegeten wordt. Zij kreeg (en krijgt) dus al haar eten op haar kleedje in de gang, vanuit haar voerbak. Ik geef alles in een voerbak, maar zet deze dus op de grond, op haar matje. Ze halen dit soort eten dus wel UIT de voerbak om het dan rustig op te peuzelen.

Krijg je dus dit soort taferelen:

Afbeelding

Vandaar dat rubber matje ;D
Door Lizzy
#532130
Happyhusky schreef: Oja.... Hoeveel maaltijden kan ik een pup het beste geven op een dag? Drie? Of werkt dat bij barf anders?

Rachel.
Ik gaf Linga 3 maaltijden per dag. Tot volgens mij een maand of 6 a 7. Dus dat werkt gewoon hetzelfde.
Door nikèdog2000
#532264
hoi rachel
ik had ook aan de fokker gevraagt of de pup op vers mocht
maar dat deed ze niet
ik had van te voren kip en konijn gemalen
en toen die thuis kwam direct over geschakeld
niets geen last
hij eet nu alles
veel plezier met de voor pret
Door Malamoods
#532296
nikèdog2000 schreef: hoi rachel
ik had ook aan de fokker gevraagt of de pup op vers mocht
maar dat deed ze niet
ik had van te voren kip en konijn gemalen
en toen die thuis kwam direct over geschakeld
niets geen last
hij eet nu alles
veel plezier met de voor pret
Die voorpret lukt heel goed! :)

Deze fokker speent ook niet vers af, pup krijgt brokken... Ga hem zelf overzetten op vers...

Rachel.
Door Mevroi Kruim
#532300
De fokker van Kátur deed ook niet aan vers dus ik kreeg braaf een zakje brokjes mee voor de kleine pluis. En ik was ook van plan om geleidelijk over te schakelen (had toen Mogens nog niet gelezen). Tja. En toen kreeg Tara dus haar gebruikelijke maaltijd van lekker kippenpoten met lever en hart en een groentemixje ... en die kleine uk maar hebberig kijken ... en toen dacht ik 'weg met die gore brokken! Ik ga m'n kostbare pupsel toch niet die meuk voeren!' Dus kreeg hij vanaf dag 1 lekker barfhappen, en hij heeft dus bij mij ook nooit iets anders gegeten. Geen enkel probleem!
Door Malamoods
#538313
Verschillen de percentages wat je aan een pup geeft ook nog in vergelijking met een volwassen hond? Hoeveelheid bot bijvoorbeeld... Hebben pups daar meer (of minder) van nodig?

Ik zit een beetje met het percentage vleesbot (60% is wellicht wat veel)... Als ik dat verlaag naar 40% voor een puppy, hoe kan ik dan onderling de verhouding vlees en bot het beste verdelen? En dan hou ik natuurlijk ook nog 20% over van die 60%, waar vul ik dat dan mee op? Meer groente? Meer orgaanvlees?

Kan iemand mij concrete voorbeelden geven van spiervlees?

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op vr 28 apr 2006, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door