Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#530052
ik de honden volledig over wil zetten op BARF ipv Bibi. Wat kom ik dan nog tekort aan ingrediënten?

Op dit moment liggen in de vriezer:

- geitenribben
- lamsribben
- kippevleugels
- kippenekken
- kopvlees
- (runder)hart
- zalmkoppen

Verder krijgen ze 2 keer in de week een rauw eitje (op het moment 3 keer ivm het abnormaal verharen van Benthe), af en toe wat kwark of biogarde en 1 tot 2 keer in de week een appel. Groentemix heb ik tot nu toe 1 keer gemaakt, maar daar moet ik eerst een geschikter apparaat voor vinden.

Mijn schoonvader gaat hele kipkarkassen voor me regelen, maar dat voegt qua variatie natuurlijk niets aan het bovenstaande lijstje toe (toch?).

Naar mijn idee gaat het vooral om orgaanvlees wat ik nog zou moeten toevoegen, en als ik daadwerkelijk over zou stappen, moet ik natuurlijk even gaan rekenen.

Iemand nog suggesties of aanvullende tips?

De honden krijgen 3 keer per dag eten hier. Kan ik dat handhaven als ik volledig zelf ga samenstellen of is het verstandiger om dan 2 keer per dag te voeren?
Door 202spots
#530061
Natasja1974 schreef: Op dit moment liggen in de vriezer:

- geitenribben
- lamsribben
- kippevleugels
- kippenekken
- kopvlees
- (runder)hart
- zalmkoppen
Pens, hele vis, levertjes of ander orgaan, lamhart,lamnek,konijn,eend,ander gevogelte dan kip....

Ik zou gewoon 2 keer per dag voeren..
Door *Natasja*
#530149
202Spots schreef: Pens, hele vis, levertjes of ander orgaan, lamhart,lamnek,konijn,eend,ander gevogelte dan kip....
Dat is echt wat minimaal nodig is voor een gevarieerd genoeg menu?
Door Lizzy
#530295
Dit zijn vleesbotten:
- geitenribben
- lamsribben
- kippevleugels
- kippenekken
- zalmkoppen

Dit is spiervlees:
- kopvlees

Dit is orgaanvlees:
- (runder)hart

Je variatie vleesbotten is super!! Niks meer aan doen ;D. Als de karkassen meer vlees bevatten als bijv. de kippennekken: dan zou je karkassen kunnen gaan geven of beide kunnen geven. Echt iets toevoegen doet het niet. Maar goede karkassen zijn vaak waardevoller als nekken, vind ik (het is nogal lastig, met die karkassen. Wat de een karkas noemt, noemt de ander rug en andersom.... Je hebt karkassen die wat dunnig bot bevatten, zonder dat er veel vlees aan zit. Dit vind ik waardeloze dingen en dan zou ik liever nekken geven of afwisselen met nekken. Als je de karkassen hebt die ik heb: dan geef je die liever als nekken ;D. Deze bevatten echt een prachtig stuk stevig bot, flink wat vlees en er zitten altijd nog wat orgaanstukjes aan als lever en vaak de niertjes).

Je variatie spiervlees kan iets uitgebreid worden. Denk bijv. aan lams of geiten of paardenvlees en dan de snijlingen/snijdsels daarvan (dus niet het dure gedeelte van het vlees).

Je orgaanvlees kan ook wat uitgebreid worden. Ik mis vuile pens en ik mis lever. Ik vind dat je 1 keer per week toch wel een stukje lever moet geven.
Door Erna
#530301
Even als aanvulling:

De reden dat Natasja geen orgaanvlees heeft meegekregen ligt in het feit dat ze nog KVV voert. Daar zit natuurlijk genoeg orgaan in.

Als je overstapt heb je wel orgaan nodig.

Hoe bevalt het Arno eigenlijk ? ;D
Laatst gewijzigd door Erna op vr 14 apr 2006, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#530368
Erna schreef: Even als aanvulling:

De reden dat Natasja geen orgaanvlees heeft meegekregen ligt in het feit dat ze nog KVV voert. Daar zit natuurlijk genoeg orgaan in.

Als je overstapt heb je wel orgaan nodig.

Hoe bevalt het Arno eigenlijk ? ;D
Dat klopt Erna. Daarnaast vind ik orgaanvlees weer een stapje verdergaan voor mezelf zeg maar :-X. Maar het hart ging ook prima, zelfs bij het snijden geen kokhalsneigingen.

En Arno? Die heeft braaf het kopvlees en het hart mee staan inpakken in porties :D

Ik weet ook nog niet of ik uberhaupt volledig wil overstappen op BARF, ben me een beetje aan het oriënteren.
Door *Natasja*
#530369
Lizzy schreef: Je orgaanvlees kan ook wat uitgebreid worden. Ik mis vuile pens en ik mis lever. Ik vind dat je 1 keer per week toch wel een stukje lever moet geven.
Is vuile pens echt noodzakelijk? :-X :-X :-X
Door Lizzy
#530371
Natasja1974 schreef: Is vuile pens echt noodzakelijk? :-X :-X :-X
Als je geen versvlees geeft? Ja. Ik vind van wel. En verse pens: die stinkt echt niet hoor! Nou OK, het ruikt naar boerderij. Naar koeienmest. Maar als pens goed behandeld is, valt de meur echt wel mee. Weet je wanneer pens gaat meuren? Als het niet goed behandeld is... De bacterieen in de pens vermenigvuldigen zich gewoon heel rap, dus het moet gauw ingevroren worden. Doen ze dat niet : dan is het inderdaad om te kotsen. Maar gewoon verse/goedbehandelde pens is niet erger als boerderij-lucht. Enne: nog meer goed nieuws: het went vanzelf ;D

Joh, toen ik begon! Ik ben vegetarier. Bij het zien van een kippenvleugel werd ik al helemaal niet goed. Het aanraken???? Naaah, dacht het niet! Ik stond hier met van die grote Sorbo-huishoudhandschoenen kippenvleugeltjes te verpakken. En ik zal het je nog erger vertellen... Ik schaam me er bijna voor maar ik had zelfs een theedoek voor mijn neus geknoopt omdat ik het zo vond stinken... Een kippenvleugel!

Nu sta ik hele, nog warme, runderharten te versnijden en snijd ik met blote handen pens en hak ik hele parelhoenen in mootjes en (dit is nog steeds het goorste) verpak ik konijnenkoppen en snijd ik geitenklootjes :-X ;D
Door *Natasja*
#530374
Lizzy schreef: Als je geen versvlees geeft? Ja. Ik vind van wel.
En als ze 1 dag in de week nog Bibi krijgen, dan nog steeds? Op dinsdag zijn de honden bij mijn ouders, en die wil ik het sowieso maar niet aandoen om ze BARF-producten te laten voeren.

Het zal met pens inderdaad zo zijn als met de rest, dat het went. Maar ik heb hier een man die ik langzaamaan moet laten wennen... Als ik het woord pens hier laat vallen, slaan meteen al zijn stoppen door! ;D
Door Erna
#530383
Wij geven schapenpens omdat ik ook de lucht van runderpens niet te harden vind. Schapenpens stinkt niet zo.
Door Lizzy
#530386
Pens bevat zeer goede bacterieen en enzymen. Die houden het spijsverteringssysteem van de hond hartstikke gezond!
Door mutsie
#530401
Ik had laatst idd ook pens van een andere leverancier.
(maat tafellaken zeg maar) en ik vond het helemaal niet stinken.

Ik had me er al helemaal mentaal op voorbereid :-X

Pens is 1 van die zaken die ze zalig vinden.

Karin
Door Lizzy
#530504
Erna schreef: Wij geven schapenpens omdat ik ook de lucht van runderpens niet te harden vind. Schapenpens stinkt niet zo.
Grappig zeg, want ik vind schapenpens veel erger stinken als koeienpens!! Ik zal wel eens een stukje bio-pens voor je meenemen Erna, dat ruikt bijna lekker ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door