Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#528151
Vraagje over de hele eenden die ik bij het Islam Centrum in R'dam heb gehaald: moeten deze ook tien dagen ingevroren worden? Denk dat dit geen wilde eenden zijn dus dacht zelf eigenlijk van niet.

Ben gister bij de biologische Slagerij Groene Weg in R'dam geweest, omdat ik mijn honden toch liever beestjes geef die een enigszins normaal leven hebben gehad ;) en dus niet uit de bio-industrie :P komen. Deze wist gelijk dat ik het over barf had :) en dat hij een stuk of tien vaste klanten heeft. Maar hij zegt dat kipkarkassen niet echt heel geschikt zijn, omdat ze hele scherpe botjes bevatten. Zij gebruiken hier dan ook speciale handschoenen voor. Nu geef ik mijn honden kippennekken/vleugels en kipfilet en wel karkassen van parelhoen en eend en heb hier geen problemen mee. Heeft het er misschien ook mee te maken dat de (soep)kippen van biologische afkomst langer (ik geloof 4 x) leven? En nog een vraagje aan de klanten van de Groene Weg: wat halen jullie daar precies? Ze hebben geen kopvlees (ivm BSE zei hij), wel hart en een lamsbotje maar volgens mij geen lams/geitenribben e.d.
#528153
Ik voer mijn honden al sinds jaar en dag scharrel en biologische kippenkarkassen. Volgens mij is hij niet helemaal up-to-date. Geeft niks, tenslotte is het een slager een geen barf-expert. Want ook kopvlees mag gewoon verkocht worden in NL. BSE of niet. Er zijn zelfs speciale fabrieken in NL waar de koppen naar toe gaan en het vlees eruit gehaald wordt. Hier een mooi overzicht van wat sommige biologische slagers allemaal kunnen leveren: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2950
#528194
Ook mijn hond George eet vaak vlees van De Groene Weg. Ze is begonnen met kippenek en later een half karkas, dat ging en gaat nog steeds prima. Natuurlijk wel een gewoon stukje vlees erbij.
Ik bestel alijd alles van tevoren en dan ligt het allemaal keurig voor me klaar. De slager waarschuwde mij inderdaad ook voor de scherpe botjes, maar ik heb me niet laten afschrikken.
#528733
Twee jaar geleden kreeg ik ook geen kippenkarkassen mee bij de Groene weg slagerij in Hilversum. Zij durfden dat ook niet aan. EEn paar weken geleden had ik het er nog eens over en toen bleek dat ik kippenekken kon bestellen en dat ze karkassen altijd in de diepvries hebben liggen. Tijden veranderen dus.

Maar ik haal er alleen de nekken en de karkassen. Verder hebben ze hier ook niets aan botten. Wel krijg altijd wat lamsvet mee.
Je moet gewoon op zoek gaan naar adresjes. Als je echt het liefst biologisch vlees hebt kan je gewoon biologische boerderijen af gaan bellen en vragen waar ze hun beesten laten slachten. Zo ben ik in ieder geval een stuk verder gekomen.
Hilde
#529433
Fantastisch! Eend door de midden gehakt en gelijk een lesje anatomie gehad! Kop heb ik er wel afgehakt en weggegooid, denk dat ze ze wel mogen hebben maar denk dat ik dit dan ook meer voor mezelf :-X deed...
Heerlijk om ze zo te zien scheuren, knagen en trekken! ;D Weet alleen niet zo goed hoe ik dit in het menu moet verwerken, qua percentages. Hoeveel aan zo'n hele eend is bot, orgaan etc? ???
#530235
2,95 euro per kilo volgens mij. Ik had twee hele eenden van bijna 2 kilo per stuk dus voor rond de 11,50 euro. Geitenribben zijn daar 1,25 euro de kilo. Bij de eenden hebben ze alleen de poten eraf gehaald en de veren eraf gebrand (daarom zien ze er een beetje "zwartgeblakerd" uit, ze zijn echter nog wel helemaal rauw) met organen en al dus. En ze vinden het heerlijk! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door