Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lieve 14
#529226
Ja sedert we hier zijn overgeschakeld op volledig barf hebben we een beetje een dikkere hond gekregen.
Voor een volwassen Shih-tzu reu woog onze Benjo duidelijk te weinig toen hij bij ons kwam zo'n 5,6 kg.

Met KVV (Duck) ging hij vervolgens naar de 6,3 à 6,5 kg. En omdat het zo leuk was, wij dus beginnen barfen en wat zei de weegschaal deze week Oeps 6,9kg :o Nou die is flink bijgekomen na slechts een paar weken volledig barf.

De basis van het dieet voor Benjo is afgekeken van de kleinere hondjesmenu's hier op barfplaats en hij krijgt 100g/maaltijd 2x per dag : s'morgens krijgt hij spiervlees of orgaan (1x per week 100g en 1x mix orgaan spiervlees),2 tot 3 maal per week groentenmix bij zijn ontbijt) en s'avonds het knabbelwerk met botjes (kip,konijn,kalkoen,kwartel,ribbetjes enz).+een eitje of een sardientje elk eens in de week

Hij is actiever dan ooit en speelt wat af en kan beduidend beter volgen bij het wandelen en dat is nu net wat ik niet snap : wordt hij dikker maar hij is precies beter!! ???

In het begin van de week kwamen we een mevr tegen met een andere Shih-tzu en Daniel zegt "amaai dieje hond was toch maar mager vond ik".Ik zeg nee volgens mij is die van ons dik aan het worden...
Wat te doen? want ik wil geen worst op pootjes krijgen natuurlijk ;D

groetjes Lieve
Door Mevroi Kruim
#529271
Zijn het geen spieren? Je schrijft dat hij een stuk actiever is, dus kan het best zijn dat hij spieren aan het kweken is, en die zijn relatief zwaar, zwaarder dan vet bv. Voelt hij lekker stevig aan of een beetje papperig?
Door Lizzy
#529301
Kun je z'n ribbetjes nog wel goed voelen? Overigens een niet bepaald onbekend fenomeen hoor, dat honden dikker worden op BARF.... Erna had er met haar Dalmaten 'last' van, Angelique had er met haar Oesjes 'last' van en ik had er met mijn Dalmaten ook 'last' van. En da's maar een greepje uit de mensen die er 'last' van hadden. Ik wijd het (deels?) aan een betere vertering van de voeding (grotere stukken). Mogelijk dat de bespiering inderdaad ook van invloed is. Anway, voelt hij vet? Ziet hij er vet uit? Is hij vet? Of is ie gewoon mooi, strak in het pak? Want gewicht op de weegschaal uitgedrukt zegt niet alles....
Gebruikersavatar
Door Pauline
#529336
Als je hem echt te dik vindt, zou ik hem 2x daags 80 gram gaan voeren. Of indien mogelijk 1x per dag een grote maaltijd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#529457
Geef je twee keer per dag 100 gr dus 200 gram per dag?

Als dat zo is dan voer je veel te veel, mijn cockers van 10 kilo eten 200 gram per dag.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#529602
sylvia schreef: Geef je twee keer per dag 100 gr dus 200 gram per dag?

Als dat zo is dan voer je veel te veel, mijn cockers van 10 kilo eten 200 gram per dag.
Lieve 14 schreef: hij krijgt 100g/maaltijd 2x per daggroetjes Lieve
Dat had ik hier wel uit opgemaakt en ik vond het ook rijkelijk veel, vandaar mijn opmerking.
Door Qwertu
#529623
Ik heb daar bij mijn hond ook last van. Ik heb al flink geminderd met het eten, maar ze blijft toch...ehr...steviger.

Gevolg: wat dikker, hele tijd hongerig. Ik vind het niet prettig en heb er ook nog geen oplossing voor :(

Ik wil een voldaan (en als het even kan een iets slanker) hondje ;)

Ik moet zeggen dat ze wel er stukken beter uitziet op vers, dus stoppen is echt geen optie ;D
Door Lieve 14
#529988
Heb alle antwoorden eens doorgenomen (dank jullie wel hiervoor!!!) en dan direct aan de hond voelen en tasten natuurlijk ;D, hij content...

Voor de duidelijkheid ik had al wel een beetje indruk dat hij te veel kreeg.Ik heb eigenlijk gewoon de hoeveelheid Duck gecopieerd bij de overschakeling en dat moet ik misschien een beetje aanpassen.

De tastoefening geeft een bevredigend resultaat: ik voel ribben- niet echt heel uitgesproken maar toch-geen papperig vet of buikje,alles mooi strak maar ik heb wel de indruk dat het ne bodybuilder aan het worden is...wat een borstkas zeg...die is goed uit aan het zetten!! :o...hij krijgt "karuur" zeggen ze thuis dan.
dat dat kan na een paar weken rauw...niet te geloven.Het is waar dat ik dacht dat het allemaal "gewoon bijkomen" was maar als je goed voelt dan is het geen vet...

Bon ik zet hem even op 70 a 80 gr 2X daags en dan even zien wat het de volgende weken geeft...het is allemaal een beetje zoeken in het begin hé ;) ...even uitproberen...

De overige resultaten zijn echt steengoed : glanzende vacht, weinig en stevige poep, blinkende vinnige oogjes,veel energie,geen afscheiding meer in de oren enz...ik ben tevreden!!en Benjo ook!

Groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door