Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chichi
#528768
Zaterdag ging ik de katten roepen om te eten, en toen kwam Bartje (een van de 2) niet, en als er één kat er altijd is voor etensijd, dan is het Bart wel. Gelukkig had ik'm erder die middag bij de pardenwei zien liggen. Ik ga hem dus daar halen, maar toen ik'm oppakte, was'ie helemaal slap. Ik zet'm dus weer op z'n potjes, en na een beetje wankelen, blijft'ie gewoon staan. Ik dacht dus dat'ie gewoon slaperig was, dus ik neem'm mee naar binnen, maar daar gaat'ie gelijk liggen, buiten adem en kwijlend. Ik roep dus gelijk m'n moeder en we gaan naar de DA. Die nam dus wat bloed af, en zei dat'ie het meest waarschijnelijk rattengif had ingenomen, maar dat'ie ook mogelijk kattenaids had, aangezien hij, voor de castratie vaak weg was en nogal gehavend terugkwam. Ik weet niet of iedereen de werking van rattenif kend, maar het stopt het stollen van het bloed, en geeft dus anemie en kleine inwendige bloedingen, en dus pijn en uiteindelijk dood. Het bloed deed er meer dan 20 min over om te stollen, in de plaats van 4 min. Daardoor en wegens de symptomen zei de DA dat'ie inderdaad rattengif had ingenomen maar dat'ie toch een kattenaids test zou doen. Hij legde ook uit dat een kat niet vergiftigdt kan woorden door het eten van een vergiftigde rat, maar dat'ie het zelf moet eten. Dat is alleen niet moeilijk als ze het spul vinden, want er zit iets in (sorry, ben de naam vergeten) waar katten dol op zijn, hoe meer ze eten, hoe meer ze willen eten. Afijn, hij zei dat Bartje daar moest blijven tot maandag en dat'ie ons zou bellen om de diagnosis te bevestigen. En inderdaad, die avond belt'ie, blijkt dat Bart én rattengif had gegeten, én dat'ie seropositief is, en dat Siam (de andere kat) dat dus warschijnelijk ook had... dat moesten we er nog bij hebben... 2 katten met aids waaronder een die rattengif heeft gegeten, een hond die kreupel loopt zonder dat iemand kan vertellen waarom, m'n moeder met lyme, en een paard met pyroplasmose... wat kan er nog bij?
Maar mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring met kattenaids, want wij hebben wel wat homeopatishe middelen gevonden (zoals samento), die trouwens dezelfde zijn als degenen die m'n moeder moet inemen tegen lyme, maar mischien hebben julie nog iets?
Door *Robin*
#528785
jeetje alles komt wel tegelijk bij jou zeg!! :o wat vervelend. ik kan je helaas geen advies geven maar ik weet wel dat katten met aids niet gevaarlijk zijn voor mensen. en dat de ene het heeft wil nog niet gelijk zeggen dat de ander het ook heeft. als ze elkaar niet bijten ofzo dat hoef de ander het echt niet te hebben.
iig veel sterkte met al dat ongeluk :-*
Gebruikersavatar
Door sylvia
#528803
Jeetje jullie zitten niet in de goeie hoek daar :-\

Wij hebben vroeger thuis in de cattery kattenaids gehad, dat was toen net een nieuwe ziekte. Wij hebben 14 katten laten inslapen het gevaar dat ze anderen zouden besmetten was te groot. Zelfs de dierenarts in Utrecht stond met de tranen in zijn ogen toen hij als aan de lopende band onze katten liet inslapen. Dat was een erg donkere dag :-\
Door Chichi
#528880
Robin86 schreef: jeetje alles komt wel tegelijk bij jou zeg!! :o wat vervelend. ik kan je helaas geen advies geven maar ik weet wel dat katten met aids niet gevaarlijk zijn voor mensen. en dat de ene het heeft wil nog niet gelijk zeggen dat de ander het ook heeft. als ze elkaar niet bijten ofzo dat hoef de ander het echt niet te hebben.
iig veel sterkte met al dat ongeluk :-*
Het punt is alleen dat ze vaak samen spelen, en dat ze dan meestal toch kleine wondjes ervan krijgen. Soms is dat al genoeg :-\
Door Chichi
#528883
sylvia schreef: Jeetje jullie zitten niet in de goeie hoek daar :-\

Wij hebben vroeger thuis in de cattery kattenaids gehad, dat was toen net een nieuwe ziekte. Wij hebben 14 katten laten inslapen het gevaar dat ze anderen zouden besmetten was te groot. Zelfs de dierenarts in Utrecht stond met de tranen in zijn ogen toen hij als aan de lopende band onze katten liet inslapen. Dat was een erg donkere dag :-\
:'( :'( :'( :-*
Door *Robin*
#529156
ik dacht het niet. ik heb een email verstuurd naar een dierenkliniek die bellen mij hierover terug dus als ik een bevestiging heb laat ik het je weten
Door Chichi
#529261
Robin86 schreef: ik dacht het niet. ik heb een email verstuurd naar een dierenkliniek die bellen mij hierover terug dus als ik een bevestiging heb laat ik het je weten
Bedankt!
Door *Robin*
#529392
Chichi schreef: Gelukkig... bedankt voor het kijken!
het is idd niet besmettelijk FIV is echt alleen besmettelijk voor katten. je andere kat hoeft het ook van kleine wondjes niet te krijgen. alleen als er tot bloedens toe word gebeten. ook via geslachtsgemeenschap tussen 2 katten hoeft het ook niet overdraagbaar te zijn maar die kans is er wel. de kittens hebben ook niet zo'n heel groot risico het te krijgen. maar de mogelijkheid is er wel
Door Chichi
#529537
Robin86 schreef: het is idd niet besmettelijk FIV is echt alleen besmettelijk voor katten. je andere kat hoeft het ook van kleine wondjes niet te krijgen. alleen als er tot bloedens toe word gebeten. ook via geslachtsgemeenschap tussen 2 katten hoeft het ook niet overdraagbaar te zijn maar die kans is er wel. de kittens hebben ook niet zo'n heel groot risico het te krijgen. maar de mogelijkheid is er wel
Vreeselijk bedankt! En wat betreft de geslachtgemeenschap hoef ik me geen zorgen te maken, het zijn namelijk alebij manetjes.

Het gaat met Bartje al beter, hij ligt nu te slapen op de stoel naast me. Hij is al iets actiever en ook al is'ie wel wat afgevallen, hij ziet er toch goed uit. We houden hem alleen nog wel een tijdje binnen en proberen te kijken wie hier in de buurt rattengif gebruikt. Ik ben alleen bang dat we het nooit zullen weten...
Gebruikersavatar
Door chooky
#529542
Jeetje mina zeg :'( :'( :'( :'( :'(
Arme Bart :-* :'( :'( :'(
Ik zal zometeen ook nog even de boeken en het internet induiken.
(en ik ga nu je pb-tje lezen)
Geef Bart een dikke knuf van me :-*
(en natuurlijk ook een voor jou!!!! :-* :-* :-* :-* :-*)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#529578
Ik zou Bartje over een paar maanden nog een keer testen, als hij weer helemaal opgeknapt is. Zo'n testkan best vals positiefzijn. En je weet niet hoe het zit met de combinatie test en rattengif.

En wat de andere kat betreft, die zou ik ook eerst laten testen voordat je er vanuit gaat dat hij het ook heeft.
Zo vreselijk besmettelijk is het nu ook weer niet.

En als ze het hebben is het enige wat je kunt doen, hun weerstand zo goed mogelijk houden. Door voeding, supplementen en zo min mogelijk stress.
Door Chichi
#530118
Hitam schreef: Ik zou Bartje over een paar maanden nog een keer testen, als hij weer helemaal opgeknapt is. Zo'n testkan best vals positiefzijn. En je weet niet hoe het zit met de combinatie test en rattengif.

En wat de andere kat betreft, die zou ik ook eerst laten testen voordat je er vanuit gaat dat hij het ook heeft.
Zo vreselijk besmettelijk is het nu ook weer niet.

En als ze het hebben is het enige wat je kunt doen, hun weerstand zo goed mogelijk houden. Door voeding, supplementen en zo min mogelijk stress.
Ja dat zei de DA ook al. Binnekort gaan we met Siam (die wordt ziedend als'ie in de kattemand inde auto moet...). Over 2 maanden moeten we Bartje weer brengen voor een nieuwe giftest en dan kijkt'ie gelijk de aids na.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door