Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#528819
Drie dagen geleden heeft Jazz een ontzettende scherpe stuk bot in haar ontlasting gehad. Leek wel een priem. Het was ongeveer 3 cm lang en bijna zo dik als een potlood. Ze hadden ribbetjes gegeten. Nu durf ik sinds dien de honden geen bot meer te geven! Ik ontdooi de vlees en dan vindt ik alle botten te groot/lang/hard !!! Dus sta ik alle vlees van de botten te verwijderen, ik ben als de dood zo bang dat er een perforatie door een soortgelijke bot rest komt.
Wie kan mij helpen om over deze vrees heen te stappen? Hebben jullie het ook wel eens gehad, waarom eigenlijk is dit ineens gebeurt? Het ging zo goed, geen last van darmen of diaree of misselijkheid. Ze was er ook niet echt ziek van hoor. Brand maar los ::)
Door tieneke
#528822
Kan me voorstellen dat je een verzakking krijgt als je zoiets in de ontlasting ziet ;)
Waren de ribben te kaal?
Heb je enkele gegeven of aan 1 stuk?
Of heeft de hond ze gewoon naar binnen gerost?
Door Lizzy
#528823
Ohhwww, Pinkel heeft dit een paar weken geleden ook gehad. Na het eten van een kalfsbot. Ik merk toch iedere keer dat die kalfsbotten bij haar niet echt goed vallen. Ze spuugt harde stukjes uit of ze poept harde stukjes uit en vooral als ze niet helemaal in d'r hummetje lijkt. Tja, de ene hond is ook wat gevoeliger als de andere! Ik heb Pinkel gewoon weer botten gegeven hoor. Kom op, tis een heus wolfje! Misschien moet je tijdelijk anders even wat zachtere botten geven (gevogelte), totdat je je weer wat zekerder voelt?! En misschien dat sommige ribbetjes voor haar te hard zijn. Ik vind persoonlijk dat lamsribben vaak hard zijn. En soms twijfel ik zeer of het wel echt lam betreft. En ik vind geitenribben over het algemeen dus zachter.

Helpt dit? ;D
Door tieneke
#528828
Afgelopen week kregen de twinnies een lamsbout met ribben en de volgende dag hebben ze echt kanonskogels geperst :P
Tinus heeft ook vaak stukjes bot in zijn ontlasting maar die rost dan ook alles in no-time naar binnen...hier blijf ik gewoon bot geven(behalve hardere ribben )en heb er het volste vertrouwen in dat hun betonnen maagjes alles aankunnen.
Laatst gewijzigd door tieneke op wo 12 apr 2006, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#528901
tieneke schreef: Kan me voorstellen dat je een verzakking krijgt als je zoiets in de ontlasting ziet ;)
Waren de ribben te kaal?
Heb je enkele gegeven of aan 1 stuk?
Of heeft de hond ze gewoon naar binnen gerost?
kaal was het zeker niet, het waren gewoon vet bevleesde ribben, mischien ligt het eraan dat ze nu in enkele ribben gesneden zijn, in het verleden waren het altijd een stuk of 4 aaneen, maar juist Jazz is een goede kauwer, ik geef en sta er altijd bij en luister naar de gekraak, dus ik had niet echt het idee dat er zelfs zo'n grote stuk naar binnen is gegaan, maar ik zat er dus goed naast. Heb ik nog gelachen met Kruimel en Esther omdat Jazz zo jankten als ze moest poepen, ik dacht dat zij zich een beetje aanstelden omdat ze ietwat harde ontlasting had...... meanwhile back at the ranch .... had het arme dier gewoon een Priem in haar endeldarm :o. Ik denk dat ik maar inderdaad even aan de kippenbotjes moet gaan, ga meteen in de vriezer graaien voor kip vandaag. Ze heeft gisteravond gigantisch staan janken om de botjes (die ik vakkundig van vlees had ontdaan om de vlees aan hun te geven) Ik vondt ze ook wel redelijk hard moet ik zeggen, en ik moet eerlijk zijn, ik weet niet eens of het nu lam of geit was, ik heb in mijn eindeloze wijsheid beiden bij elkaar in de vriezer gekukkeld ;D Ik ga gewoon kip geven vandaag, dan krijgen ze in iedere geval weer wat bot naar binnen want alleen vlees vindt ik dus geen goed idee ;)
Door conleeuw
#528904
Ja Lizzy jij heb natuurlijk gelijk, hoe weten wij of het echt lam is..... ik kan aardig aan de vlees zien hoor of het lam is of niet, heel veel ervaring met schapen en lamsvlees, dus ik denk wel dat het lam is, maar er is natuurlijk ook wel een verschil tussen een lam van 11 maanden en een lam van 7 maanden. En geit .... tja kan ook een jong of oude geiten lam zijn, weet je ook natuurlijk niet. Moeilijk, moeilijk, ik heb in iedere geval de schrik even goed te pakken, maar ik ben blij (klinkt een beetje raar) dat jullie het ook wel eens meemaken. :-\ en ja het is wel een wolfje, maar ik wil gewoon geen dood wolfje :-X voorlopig effe kippenbotjes ;) denk ik maar, zal wel weer slijten, hoop ik ???
Door Lizzy
#528950
Ja nee, je hebt inderdaad ook oude geiten die knoertharde botten leveren. Maar de ribben die ik koop van geit zijn van jonge geitjes en die zijn zachter als de ribben die ik over het algemeen heb van lammeren... Geen idee of het leeftijdsverschil groot is of dat het door het diersoort komt....

Maar ik snap het hoor, dat je de schrik goed te pakken hebt. En ik snap ook dat je blij bent dat je de enige niet bent. En weet je? Het is toch goed afgelopen? Ze heeft een stuk bot niet verteerd en dit weer netjes uitgepoept! Zonder perforatie!

Ik denk zelf dat het mogelijk veroorzaakt zou kunnen worden door of te harde botten of door bijv. een virusje waardoor het spijsverteringssysteem niet optimaal werkt. Ik zat me namelijk net te bedenken dat, toen ik die botsplinter in Pink d'r ontlasting zag, ze ook die dagen wat heeft lopen spugen. En zelfs runderstrotstukjes (die zijn toch echt niet hard) uit heeft lopen kotsen....
Door Hilde
#528958
Dat is echt schrikken. Ik heb het ook wel eens gehad. En als ik er dan aan dacht dat dat stukje de hele weg door de darmen was gegaan..... en wat het daar allemaal aan schade had kunnen aanrichten.....
Maar uiteindelijk heb ik ook gewoon weer botten gegeven. Ik weet dat Mogens ooit eens zo'n verhaal had over "risico managment" of zo iets. In ieder geval kwam het er op neer dat er een risico verbonden is aan alle een acties die je doet. Het gaat erom een beslissing te nemen, een beslissing die jij de juiste acht op grond van wat jij weet. Ik weet dat ik dat toen wel verhelderend vond. Er is natuurlijk altijd een kans dat er ooit iets fout gaat met de botten. Maar dat is een kans die er in de natuur ook is. Het risico dat je hond iets aan zijn ingewanden krijgt als je weer "veilig" naar de brokken gaat is volgens mij veel groter.

Geen idee of je wat aan het verhaal hebt. Praktisch gezien is het wel zo dat Donna deze tijd van het jaar de middelste stukjes van lamsribben laat liggen. Die vind ze te hard. Maar de eerste kleine lammetjes komen er weer aan. Ik kan vandaag de eerste ribbetjes halen van lammetjes die dit jaar geboren zijn (ik vind het ieder jaar ook weer een beetje zielig). Misschien is het voor je veiligheidsgevoel goed om eerst weer deze te geven ze zijn heel zacht. Geen idee waar je woont, maar je kan ze zo bij me komen halen. Ik woon in Baarn. Maar ze moeten nu overal zolangzamerhand te krijgen zijn denk ik.

Hilde
Door tieneke
#528964
Koop volgende keer(indien mogelijk)superzachte ribben die je misschien ter plekke mag testen?
Als je ze met een gewone schaar kunt knippen zijn ze superzacht en kan er echt niets misgaan.
Door conleeuw
#528968
tieneke schreef: Koop volgende keer(indien mogelijk)superzachte ribben die je misschien ter plekke mag testen?
Als je ze met een gewone schaar kunt knippen zijn ze superzacht en kan er echt niets misgaan.
ik denk dat ik maar even op zoek moet naar jonge geit of lam.... 't was gewoon zielig zoals Jazz stond te smeken om de botten ::) maar ik durfden het echt even niet. Vanavond eerst maar even KIP ;)
Door tieneke
#528986
conleeuw schreef: ik denk dat ik maar even op zoek moet naar jonge geit of lam.... 't was gewoon zielig zoals Jazz stond te smeken om de botten ::) maar ik durfden het echt even niet. Vanavond eerst maar even KIP ;)
Zeer verstandig ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door