Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elmo
#528144
Hoi, ik heb Elmo nu lamsnek en een rib gegeven, gewoon als extra want ze zit op KVV... Ze vond het volgens mij super lekker.
Eerst gaf ik de nek en daar zat ze goed aan te kluiven. Het bot vond ik zelf erg hard en heb het hier en daar plat geslagen (of lijkt het voor ons mensen hard??)
Maar ze at alles op en ik zag nix terug in de ontlasting, dus echt verteerd.
Hoe kun je nu beoordelen of een bot niet te hard is???

De volgende dag gaf ik haar een lamsrib en ik dacht die gaat wel ff kluiven, maar voordat ik er erg in had was die weg, helemaal doorgeslikt. Dacht eerst 'als dat maar goed gaat?"
Of kan ik die beter vasthouden eerst? Of bijv 3 ribben aan 1 stuk geven?

Ze is nu tanden aan het wisselen en vraag me dus ook af of haar tanden dit wel aan kunnen. Breken ze nu niet te snel? Zo'n lamsnek leek me erg hard maar ja, voor een hond is dat misschien wel een eitje?

Maar ik vond het wel leuk voor haar dat ze het lekker vond en met plezier zat te smikkelen. Dus nu krijgt ze zo nu en dan als extra een echt stuk vers vlees met bot.
Kom ik meteen op mijn volgende vraag; hoe zit het nu met de calcium, zal ze niet teveel krijgen (vanwege kans op groeipijnen)?
Door Lizzy
#528161
Het in 1 keer doorslikken van ribben is inderdaad 1 van die dingen waar ik voor waarschuw. Het is mij ook een keer gebeurd, dat mijn pup een rib in 1 keer inslikte. Dit is dus NIET de bedoeling. En het is inderdaad de vraag of zoiets goed afloopt... Bij mijn hond is het goed afgelopen. Zij heeft de rib de volgende dag in 1 keer uitgebraakt. Het bot was 21 cm lang.... Maar we hebben ook meegemaakt dat een hond opengemaakt moest worden en de botten eruit gehaald moesten worden. Deze hond heeft het op een haar na niet gered. Ik zou je hond erg goed in de gaten houden, als ik jou was. Mocht je het niet vertrouwen (bijv. wanneer je hond onophoudelijk probeert te braken): schakel dan onmiddellijk je DA in. Overigens kun je bot goed zien op rontgenfoto's. Maar, met een beetje mazzel verteerd het gewoon of kotst je hond het uit.

Misschien moet je toch het document "honden en het eten van botten" doornemen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801. In dit document staat ook dat je inderdaad geen enkele ribben moet geven. Altijd meerdere ribben aan elkaar. Bij deze ribbotten halen wij bij Linga (onze degenslikker) nog altijd de lengte van de botten af.

Lamsnek is inderdaad vaak vrij hard. Ik neem het laatste/hardste stuk weg. Hoe je zoiets bepaald is moeilijk te zeggen. Je begint allereerst met het geven van botten van jonge dieren. Dan alleen botten die geen gewicht hebben gedragen. En dan kijk je aan hoe je hond het doet. Als het bot te hard is, kun je het wegnemen. Harde botten kunnen slijtage of zelfs gebroken tanden/kiezen veroorzaken. Maar dan praat je wel over echte harde botten. En af en toe een hard bot is nou ook zo'n ramp niet voor het gebit. Tenzij het echt te hard is... Mijn hond heeft 1 kies finaal gebroken door 1 keer te bijten op een runderbot... (we hadden kalfsbot besteld... foutje slager....).

Wanneer je kvv geeft, dan is het niet raadzaam om daar heel erg veel grote botten bij te voeren. Grote botten bevatten veel calcium en ook veel fosfor trouwens. Maar goed, ik zou zoiets niet vaker als 2 keer per week naast de kvv geven. Overigens is het ook niet verkeerd om zo'n kvv maaltijd te vervangen voor een vleesbot (moet er wel goed vlees aan zitten en desnoods geef je eerst wat vlees en daarna zo'n vleesbot). Maar dan nog, een keer of 2 per week voor zo'n groot bot van een groot dier: lijkt me echt wel genoeg.
Door Laura2004
#528166
Wat betreft het teveel aan calcium, als het goed is poepen honden het teveel aan calcium uit (wel natuurlijk calcium dus geen supplementen). Als mijn honden bv een bot hebben gegeten en ze poepen dan is de volgende dag die drol spierwit.
Was jouw hond al gewend aan het eten van botten?
Want de botten die jij je hond hebt gegeven zijn niet echt beginnersbotten. Je kan beter beginnen met het geven van kippennekken of vleugels en dan kippenpoten en dan misschien een hele kip. En als dat allemaal goed gaat kan je lamsribben gaan geven en voor zo'n grote hond als Elmo is het beter als je geen enkele rib geeft. Hier krijgen ze altijd per 3 ribben ongeveer. Ik ga er vanuit dat er niks gebeurd hoor met Elmo en dat ze die ribben goed verteerd, maar de volgende keer zou ik in ieder geval geen enkele rib meer geven.
En wat betreft het tanden wisselen, daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb geen idee of het slecht is voor die tandjes.
Maar ze heeft wel genoten toch! ;D Dat is wel wat leuker dan een bak brokken :-X
Door Elmo
#528228
Alvast bedankt voor de adviezen!
Elmo wil ik eerst gewoon 1 x in de week extra's geven in de vorm van echt vers vlees+bot. Ik ging al vrij snel van de brokken af toen ik haar in huis kreeg. En nu wil ik haar af en toe verwennen met een lekker extraatje dus in de week.
En toen ik lamsvlees ging halen zag ik de nek en de ribben (waar ik nu dus maar spare ribs van ga maken voor mezelf) en dacht ik Elmo maar eens te verwennen. Leuke gedachte maar niet helemaal doordacht.

Kippenekken heb ik nog niet bij mij in de buurt gevonden, wel zag ik kippenribben. Maar de slager zei dat daar nogal scherpe botjes in zitten???
Of zal ik maar gewoon de vleugels nemen? Zitten in kipkarkassen dan ook geen ribben?

Ze krijgt dus AHV waar dus een calcium supplement in zit, maar ze krijgt maar 1 x per week vlees+bot en dan alleen als extraatje. Dus niet meer dan ik schat 100 gram of zo. Er zit voldoende vlees aan (vet en vel haal ik eraf).

Ik zal later waarschijnlijk ook wel meer barfen, zo is het ook met kvv gegaan. Bedoeling was 2-3 x per week, nu al helemaal... En ze vindt het helemaal lekker.

Kan ik haar trouwens ook gewoon een vuile pens geven als extraatje? Moet ik dan een kvv dag overslaan en hoeveel kan ik haar dan geven? Ze is 17 weken en iets meer dan 18 kg.
Door Laura2004
#528287
Je kan haar gewoon alles van de kip geven, maar ik zou beginnen met nekken of vleugels.
En ik denk dat je wel af en toe een pensdag kan inlassen. Dat je haar gewoon een flinke lap pens geeft en geen kvv die dag. ;)
Door Lizzy
#528307
Elmo schreef: Kippenekken heb ik nog niet bij mij in de buurt gevonden, wel zag ik kippenribben. Maar de slager zei dat daar nogal scherpe botjes in zitten???
Slagers zijn geen expert op gebied van hondenvoeding dus volgens mij doe je er vooral goed aan om zelf kennis op te doen en vooral niet te luisteren naar wat een slager te zeggen heeft. Kippennekken zijn prima geschikt als beginnersmateriaal en bevatten geen scherpe botjes.
Door Elmo
#528352
Keej dan, gaan we daar weer mee aan de slag.
Vind het zelf nu ook eigenlijk wel leuk worden ;D Op zoek naar lekkere extra's voor Elmo...
Heerlijk zo'n forum waar je zoveel antwoorden kan vinden en krijgen!

Hoelang duurt het normaal voor ze over mag gaan op (grotere) vleesbotten?

Groetjes, Errald
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door