Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#528199
???
Voor mijn hond (herder x malamute) ben ik sinds kort overgestapt op Carnibest. Daar zit hij nu ongeveer een maand volledig op. Ik wil dit graag af gaan wisselen met BARF, maar ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen.
Ik heb het boek van Mogens Elliasson gelezen en begrijp het principe. Maar ik ben 'bang' dat ik het niet goed verdeel en dat hij te weinig binnen krijgt. Ik blijf er wel Carnibest naast voeren (mede om dat risico te vermijden), maar toch wil ik dat hij alles binnenkrijgt.
Balou weegt 23 kg. en is een reu van 3 jaar oud. Hoe kan ik het beste een klein begin maken. Ook het voeren van botten vind ik 'eng' omdat hij nogal schrokt en ook van zijn kauwbotten de laatste stukken van 10 cm. zo in een keer naar binnen werkt. Ik weet dat ik ze vast kan houden maar het zou ook zo lekker zijn als hij er zelf op kan kauwen en er mee bezig is.

Kortom: Help!!
Door mutsie
#528320
Kijk eerst eens in de bieb wat je kan geven naast Carnibest.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=15406

En ook het bottendocument even goed doorlezen.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Wat zijn kauwbotten? van die gedroogde runderhuid?
Die van mij (nu geef ik het niet meer) slikte in 1 keer ook het laatste stuk door en kotste het weer op. Doodeng vond ik het.
Ik heb hier 3 schrokkers, je moet vooral niet te kleine stukken geven, zodat hij het niet in 1 keer in kan slikken.
Zelfs de grootste schrokker gaat hier nu rustig aan z'n bot kauwen. (de ene wat sneller dan de ander).

Ik ben ook begonnen met carnibest en in het begin sneed ik alles klein, alles afmeten, ik wilde het gewoon te goed doen.

Je kan naast carnibest ook eens vis geven. zalmkop(op de markt)
Of grote penslappen (en echt geloof me, soms denk ik wel eens waarom het allemaal zo snel naar binnengewerkt moet worden)

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Ik ben begonnen om eerst in het weekend eens barfmaaltijden te maken, aangezien ik beperkte vriezerruimte had.
Toen alleen 's avonds barfmaaltijden en 's ochtends Carnibest.
En nu helemaal Barf.

Ik maak een lijstje met wat ik allemaal kan krijgen en of dit voldoende is.
Door dit zelf te doen (en dit forum uit te spitten) leer je gewoon wat waar bij hoort.
En dan maak je dus een menu en zet het hier op het forum ter controle.

Karin
Door Lizzy
#528335
Daphne schreef: ???
Voor mijn hond (herder x malamute) ben ik sinds kort overgestapt op Carnibest. Daar zit hij nu ongeveer een maand volledig op. Ik wil dit graag af gaan wisselen met BARF, maar ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen.
Ik heb het boek van Mogens Elliasson gelezen en begrijp het principe. Maar ik ben 'bang' dat ik het niet goed verdeel en dat hij te weinig binnen krijgt. Ik blijf er wel Carnibest naast voeren (mede om dat risico te vermijden), maar toch wil ik dat hij alles binnenkrijgt.
Balou weegt 23 kg. en is een reu van 3 jaar oud. Hoe kan ik het beste een klein begin maken. Ook het voeren van botten vind ik 'eng' omdat hij nogal schrokt en ook van zijn kauwbotten de laatste stukken van 10 cm. zo in een keer naar binnen werkt. Ik weet dat ik ze vast kan houden maar het zou ook zo lekker zijn als hij er zelf op kan kauwen en er mee bezig is.

Kortom: Help!!
Als je ook Carnibest blijft voeren, zou ik me al helemaal niet druk maken. Ik weet niet hoe vaak je in de week zelf wilt samenstellen? Overigens is het niet zo dat je Carnibest nodig hebt hoor. Heel veel van ons stellen 100% zelf samen, onze honden krijgen nooit versvlees en komen echt niks te kort! In tegendeel, zou ik haast willen zeggen. Dus, laat dat "oei oei, mijn hond komt te kort" maar een beetje varen hoor ;). Wedden dat je je om je eigen eten niet zo druk maakt? ;D

Wat gewoon handig is, is om je hond eerst te laten wennen aan het verteren van botten. Op zich kun je hiervoor prima kippen en eendennekken gebruiken. Maar, de kans dat hij deze dus inderdaad in 1 keer inslikt: groot! Dit kan overigens geen kwaad. Hij 'leert' zo wel botten verteren, maar hij leert zo geen botten eten. Ik zou zelf als stap 2 dus zeker aan hele 'prooidieren' gaan denken! Dus, geef hem bijv. 1 keer per week een deel van een hele kip. En dan zo'n groot stuk dat hij wel MOET kluiven, sleuren en trekken! En geef hem bijv. 1 keer per week een deel van een hele parelhoen. Of eend. Of konijn. Mocht je aan kip, parelhoen, eend en konijn kunnen komen: heb je al vier maaltijden waarbij je perfect barft, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om percentages of "doe ik het wel goed"! Maar, dit is meestal erg duur barfen...

Je kunt ook 1 keer per week een vette vis maaltijd geven. Heel eenvoudig, je koopt hele sardientjes en deze geef je rauw/heel aan je hond. Sommige honden moeten even aan de smaak wennen en die hebben liever dat je de sardientjes in stukjes knipt en mengt met bijv. wat groente en huttekase. Voor de lekkerbekken onder ons ;D. In plaats van sardientjes, kun je ook een zalmkop geven. Lekker kluifwerk en heeeel goedkoop. Veel viswinkels geven ze zelfs gratis weg 8)!

Je kunt ook af en toe een maaltijd met alleen spiervlees geven. Met bijv. restjes groente van je eigen maaltijd. Eitje erbij en de lol is compleet ;D! Eventueel kun je ook wat spiervlees geven en daarna een vleesbot. Of alleen een vleesbot. Mits deze echt voldoende vlees bevat. Denk dan bijv. aan geitenribben of lamsribben. Geef alleen nooit 1 enkele rib. Er zijn honden die zo'n rib in 1 keer inslikken en dat is niet de bedoeling...

Het mooiste is dus nog als je ook wat geeft dat niet in je versvlees zit. Vis is daar een mooi voorbeeld van. Twee eitjes per week: prima. Geitenribben/lamsribben: prima. En mocht je aan eend ofzo kunnen komen: perfect! Maar, zo af en toe een hele/deel van een hele kip (kip zit we in CB) is ook prima! Of af en toe een maaltijdje met vuile pens en groente (zit ook in CB): prima. Maar het is dus niet handig om naast de Carnibest alleen maar runderkopvlees, kippennekken en pens te geven. Dat zit ook al in Carnibest (tenminste, hangt er vanaf welke smaak je geeft natuurlijk). Dat wordt zo eentonig, dus vandaar het 'geef ook eens iets anders'.

Overigens zou ik zelf ook niet teveel orgaanvlees geven. Dat zit ook al genoeg in versvlees. Ik zou zelf echt niet meer als 5% a 10% (echt max!) orgaanvlees geven in de zelfsamengestelde maaltijden. Volgens mij bevat het gemiddelde versvleesmerk zo'n 30% a 35% orgaanvlees (er zijn merken die voor 100% uit orgaan bestaan, maar CB valt daar niet onder hoor). Als je 50% versvlees geeft en 50% zelf samengesteld, kom je per week nog uit op zo'n 15% orgaanvlees (in totaal). En dat is wat de gemiddelde barfer ongeveer aan z'n hond voert, qua orgaan. Vandaar dat ik zeg: niet teveel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door