Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#527531
Vorige week heb ik verse lamspens opgehaalt, ik heb het in porties verdeelt en in de vriezer gedaan, en een klein stukje heb ik Tara en Jamie laten proeven.
Nou zit ik gisteren m'n aantekeningen eens door te lezen (ja, heb een barfschrift waar ik van alles in op schrijf van wat ik lees, vooral dingen wat extra aandacht verdient) en daar las ik dat je lamspens eerst 20 dagen moet invriezen in verband met leverbot??

Ik heb de honden dus al wel een klein stukje verse lamspens gegeven, zal dit kwaad kunnen?
En vriezen jullie het eigenlijk ook altijd eerst in? (heb er namelijk nog weinig over gehoort)
Door Lizzy
#527556
Karin & Pyrs schreef: Ik vries het wel eerst 3 weken in .........
Ik neem het zekere voor het onzekere en laat ze liever eerst in de vriezer doodgaan i.p.v. in de maag van mijn hond ... ::)
Volgens mij moet je dat onderwerp nog een keer lezen. Je mag het natuurlijk eerst invriezen, maar het hoeft dus niet. Er is geen enkel gevaar. Gevaarlijker is het wanneer jouw honden buiten gras staan te eten.
Door K@rin
#527567
Lizzy schreef: Volgens mij moet je dat onderwerp nog een keer lezen. Je mag het natuurlijk eerst invriezen, maar het hoeft dus niet. Er is geen enkel gevaar. Gevaarlijker is het wanneer jouw honden buiten gras staan te eten.
Ja, ik heb het wel goed gelezen ;)
en ........... er lopen hier alleen maar koeien in de wei ;)
Maar voor mijn eigen gevoel vries ik het toch eerst in, gebruik dan mijn "oude" voorraad en tegen die tijd dat het op is, ligt de nieuwe voorraad er al weer 3 weken in ....

Er zijn ook deskundigen, die zeggen dat brokken beter zijn dan vers ........... ::)
Door Lizzy
#527570
Karin & Pyrs schreef: Ja, ik heb het wel goed gelezen ;)
en ........... er lopen hier alleen maar koeien in de wei ;)
Maar voor mijn eigen gevoel vries ik het toch eerst in, gebruik dan mijn "oude" voorraad en tegen die tijd dat het op is, ligt de nieuwe voorraad er al weer 3 weken in ....

Er zijn ook deskundigen, die zeggen dat brokken beter zijn dan vers ........... ::)
Wat een raar vergelijk.... Maar vries jij je pens gerust 3 weken in hoor, als je dat prettig vindt.
Door K@rin
#527633
Lizzy schreef: Wat een raar vergelijk.... Maar vries jij je pens gerust 3 weken in hoor, als je dat prettig vindt.
Ja, dat zal ik zeker doen !
Voor MIJN eigen idee; het feit dat er dus levende leverbotjes bij mijn hond naar binnen gaan, wil ik het risico zo klein mogelijk maken, door alleen ingevroren schapenpens te voeren ......
Door Lizzy
#527735
Karin & Pyrs schreef: Ja, dat zal ik zeker doen !
Voor MIJN eigen idee; het feit dat er dus levende leverbotjes bij mijn hond naar binnen gaan, wil ik het risico zo klein mogelijk maken, door alleen ingevroren schapenpens te voeren ......
Er komen dus geen levende leverbotjes bij jouw hond naar binnen bij het eten van pens... Dit is de cyclus van de leverbot:

"De volwassen leverbot die zich in de galgangen van de lever bevindt, produceert talrijke eieren, 140µ op 80 µ, die via de gal in het darmkanaal en met de uitwerpselen in de buitenwereld terecht komen. Afhankelijk van de temperatuur en de aanwezigheid van water, ontwikkelt zich binnen de 2 à 4 weken een miracidium larve, die in het water rond zwemt en actief op zoek gaat naar de tussengastheer zijnde een waterslakje (Limnea Truncatula). De miracidiumlarve dringt de slak binnen. In de slak gebeurt een ongeslachtelijke vermenigvuldiging door de vorming van een sporocyst, (1 mm) die 5 à 8 rediae vormt soms met dochterrediae en vervolgens ontwikkeling tot het cercaria-stadium. Na deze ontwikkeling die ongeveer twee maanden duurt verlaten de cercariae de slak. De cercariae (1 mm groot, waarvan 2/3 staart) zwemmen rond en zetten zich vast op de aanwezige planten vlak onder het wateroppervlak en kapselen zich in. Deze meta-cercariae kunnen verschillende maanden infectieus blijven. Na opname van de besmette planten door de gastheer (voornamelijk rund of schaap), komen de jonge larvaire leverbotjes vrij in de darm. Ze doorboren de darmwand, komen in de buikholte en penetreren in de lever. Ze migreren verschillende weken door het leverweefsel, waarbij ze groeien en leverweefsel vernietigen, om uiteindelijk in een galgang te belanden, waar ze volwassen worden en eieren leggen. Bij schapen kunnen deze platwormen meerdere jaren (tot 10 jaar) in de galgangen overleven. Bij runderen zouden ze minder lang aanwezig blijven. De prepatente periode bedraagt 10 à 12 weken. De volledige cyclus duurt minimum 17 à 18 weken".

Ik denk dat een besmet schaap/rund niet eens de keuring doorkomt overigens. De meeste zullen trouwens echt ziek zijn, als ze niet goed ontwormt zijn en vol zitten met leverbot. Ook dan komen ze de keuring niet door. Maar van het eten van pens krijgt je hond dus geen leverbotbesmetting. Gevaarlijker is het wanneer je hond planten/grassen eet waar besmette slakjes zitten. Dan krijgen ze dus levende slakjes binnen (brrr, wat een goor iets he, die larfjes van die botjes :-X). Bij een mens kan hetzelfde gebeuren als wat er bij een schaap/rund gebeurd. En zo kan een mens dus ook ernstig ziek worden. Ik weet niet of dat met de hond ook het geval is trouwens. Ik heb op Internet helemaal niets kunnen vinden over honden die besmet raken met leverbot, via het eten van gras/planten.

Neemt niet weg dat als jij het prettig vindt om pens (die van de rund kun je dan ook beter eerst invriezen) eerst in te vriezen: dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Pens verliest niks aan waarde door het eerst in te vriezen dus als je gevoel voor veiligheid daarmee verhoogd wordt: zeker doen ja!
Door K@rin
#527751
Lizzy schreef: Neemt niet weg dat als jij het prettig vindt om pens (die van de rund kun je dan ook beter eerst invriezen) eerst in te vriezen: dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Pens verliest niks aan waarde door het eerst in te vriezen dus als je gevoel voor veiligheid daarmee verhoogd wordt: zeker doen ja!
OK, bedankt !!! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door