Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#526631
hallo iedereen,

ik voer mijn Olde English Bulldog en mijn Chihuahua nu al een poosje BiBi.
ze vinden het heerlijk, en zien er sinds die tijd beiden super uit.
kortom ik ben helemaal om, van jaren brok naar vers voer :D

nu lees ik hier veel op barfplaats en vind het leuk om nu ook een dag of twee te gaan barfen.
maar wat kan ik nu het beste geven om mee te beginnen?

ze eten al runderstrotten, mergpijpen en knokkels.
ik kan ze niet zulke kleine dingen geven want onze bull slikt het anders in één keer door.
ik weet dat dat vaak geen kwaad kan maar hij slikt ook doodleuk een aardig stukkie bot in :o

mijn zwager werkt in een slagerij waar ze nog zelf slachten dus ik denk dat ik misschien daar ook één en ander vandaan kan gaan halen.

kan iemand mij vertellen wat het beste is om mee te gaan beginnen? las ook iets over vis? dagje vis misschien een dieetje voor hier dan ook???
#526634
Het beste is om met kippennekken te beginnen die je flink plat mept,na wat maaltijden van de nekken geef je eens een kippenvleugel die je goed bij de scharnierende delen inknipt en eventueel platmept en vasthoud met een schrokker(pas op de vingers!)gaat dit goed dan geef je een volledige maaltijd vleugels,hierna eens een lamsrib(geen enkele en kale ribben) of halve eend,verse vis etc.
Zaak is om de maaltijden lekker varierend te houden dus als je honden hoofdzakelijk kvv met kip of bijv rund eten geef je liefst een ander dier.
#526636
kippenekken zijn prima om mee te beginnen; met mijn laatste aanwinst ben ik momenteel op kippenek-niveau.
Kippenekken kun je meestal wel op de markt bij de poelier krijgen en als ie ze niet heeft kan ie ze meestal wel bestellen en een week later meenemen. Een prettige niet al te grote overstap vond ik van nek naar kipkarkas en hele sardientjes. daarna heb ik zalmkoppen toegevoegd en toen dat goed ging met zweet in mn handen lams- en geiteribben. nou en dan ben je wel zon beetje rond (qua bot) ;D
succes
Laatst gewijzigd door Bianca1 op za 08 apr 2006, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#526640
Wat je zou kunnen geven is bijv. 1 keer per week een rauwe vis maaltijd van bijv. rauwe/hele sardientjes met wat groentemix en een scheutje yoghurt of kwark (dat laatste helpt vaak om honden aan de smaak van rauwe vis te wennen). Of een deel van/hele zalmkop.

Dan kun je bijv. 1 keer per week een deel van een heel konijn, parelhoen, eend, fazant of iets dergelijks geven. Daar kunnen ze lekker op kluiven en die botten zijn niet te hard (je geeft gewoon een zodanig groot stuk dat dit niet in 1 keer doorgeslikt kan worden).

Je kunt dan ook nog spiervleesmaaltijdjes geven met bijv. wat groentemix of restjes groente van je eigen maaltijd (geen prei of ui en niet al teveel kool).

En als de delen van 'hele prooidieren' goed gaan, dan zou je je ook kunnen wagen aan grotere vleesbotten zoals geitenribben of lamsribben! (geef GEEN enkele ribben!! Die kunnen ze in 1 keer inslikken).

Ik zou zelf tenminste 1 van de 2 maaltijden iets geven dat niet in Bibi zit. Dus niet 2 dagen kip of rund of pens of orgaan gaan geven, want dat zit nou al genoeg in versvlees.

Verder hoef je echt niet zo krap te kijken, als je maar 2 dagen zelf samenstelt. Dat moet je pas gaan doen (iets) als je nog vaker zelf iets wilt samenstellen.
#526669
ik denk dat ik ga beginnen met een vis dagje :)

ook om zelf nog een beetje te wennen aan versvoer waarin ik nog een diertje kan herkennen ;D
ging bij de eerste keer runderstrot bijna out hihihi!
maar het went best wel, de honden zijn er nu eenmaal helemaal happy mee dus ik wen er wel aan.

@tineke: de knokkels en mergpijpen die ik geef zijn wel vers dus niet gekookt/gerookt ik weet niet of dat iets uitmaakt? zal eens aan mijn zwager vragen of die niet wat andere botten kan regelen.

ik kan dus bv ook een hele kip geven? daar kan ik namelijk vrij makkelijk aan komen.

ik geef de honden nu BiBi en dan wissel ik de 4 smaken af dus ze hebben gelukkig al wat afwisseling :)
#526870
Goed idee om met een visdagje te beginnen. Knokkels en mergpijpen zijn zelfs ongekookt erg hard. Heb je het volgende document al gelezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801 ? Zo niet, doe dat eerst maar even ;).
Een hele kip is ook een goed idee, moeten ze lekker kauwen.

Ik ben ook een beetje een Barfwatje hoor ;), maar vind een heleboel dingen al een stuk minder eng als in het begin. Dus het went wel op een gegeven moment.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door