Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#526005
Mogens Eliasen zegt:

Alle rauwe vlees is een voedselbron voor honden.
Maar 'vuile pens' is het allerbeste wat er is. Geen enkele andere eiwitbron heeft zo'n grote verscheidenheid aan verteerbare eiwitten. Als je vuile pens voert, hoef je eigenlijk geen andere vleessoorten te voeren, behalve voor de afwisseling zo nu en dan.

Wat vinden jullie hiervan?!?!
Laatst gewijzigd door Jojo op vr 07 apr 2006, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jojo
#526017
maw, met een paar dagen pens in de week kom je er ook wel, wat doe ik dan moeilijk om rund, kip, geit, lam, eend vlees te kopen ::)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#526019
Ik kan aan mijn eigen honden merken dat pens erg goed is en zeker een meerwaarde heeft boven andere organen,maar mij lijkt voldoende afwisseling toch erg belangrijk,maar misschien is dat ook alleen maar omdat mensen met de paplepel krijgen ingegoten dat je gevarieerd moet eten... ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#526099
Jojo schreef: maw, met een paar dagen pens in de week kom je er ook wel, wat doe ik dan moeilijk om rund, kip, geit, lam, eend vlees te kopen ::)
Probeer het eens 3 maanden en vertel ons je bevindingen :D
Door Lizzy
#526456
Deze discussie is al vaker op Barfplaats geweest. En hoewel ik helemaal met Eliasen eens ben dat pens erg gezond en nuttig is, vind ik dat je het niet moet overdrijven.

Ik ben het met zijn stelling dan ook niet eens. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik een relatief lage hoeveelheid pens voer: een rund weegt ongeveer 550 kilo als ie geslacht wordt (tenminste, de runderen die ik voer). De pens van zo'n rund weegt ongeveer 15 kilo. Met andere woorden: een rund bestaat voor ongeveer voor 3% uit pens. Mijn "logische" verstand zegt dus dat je niet 50% pens aan je hond moet gaan geven want dat gaat alle natuurwetten te buiten. Net als dat je geen 50% kaal bot aan je hond moet geven en je geen 50% groente aan je hond moet geven en je geen 50% orgaanvlees aan je hond moet geven (gewoon, omdat geen enkele prooi ook maar in de verste verste uit zulke percentages bestaat), moet je ook geen 50% pens aan je hond voeren.

Ik trek deze bovenstaande "regel" zelf niet 100% door en al zeker niet tot het absurde (zo voer ik 20% kaal bot, gewoon, om dat mijn honden dat beter bevalt. En zo voer ik ongeveer 7% pens), maar het is wel een beetje een leidraad, denk ik, om niet al te veel van een bepaald iets te geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#526462
Angelique schreef: Probeer het eens 3 maanden en vertel ons je bevindingen :D

Er is een bouvier fokker die dit al dertig jaar voert geloof ik, pens met oud bruin brood en een calciumsupplement.


In principe heb ik dat ook gevoerd door Rodi compleet op pensbasis te voeren , dat is in principe ook alleen pens met een calciumpreparaat en wat olie geloof ik. (nu weet ik het niet want ze hebben geloof ik de laatste jaren van alles veranderd)

Ik ben er dus van overtuigd dat pens wel als basis kan dienen om als hoofdmoot te geven met hart lukt dat bv niet. Of het iets is wat je zou willen is wat anders.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#526488
sylvia schreef: Er is een bouvier fokker die dit al dertig jaar voert geloof ik, pens met oud bruin brood en een calciumsupplement.


In principe heb ik dat ook gevoerd door Rodi compleet op pensbasis te voeren , dat is in principe ook alleen pens met een calciumpreparaat en wat olie geloof ik. (nu weet ik het niet want ze hebben geloof ik de laatste jaren van alles veranderd)

Ik ben er dus van overtuigd dat pens wel als basis kan dienen om als hoofdmoot te geven met hart lukt dat bv niet. Of het iets is wat je zou willen is wat anders.
Ik bedoelde het niet l*llig ofzo :-[ Maar het is gewoon een heel ander principe als wanneer je voor zoveel mogelijk afwisseling kiest. Er zullen veel honden zijn die het er prima op doen, als ik het hier teveel geef dan zie ik jeuk en erg slappe ontlasting optreden, dus voor hier is het niks.
Als het idee je aanstaat is uitproberen de enige manier om erachter te komen of dit ook voor jouw hond het juiste principe is.

Mijn bouvers werden ook gevoerd met runderstrot, runderpens en gemalen kip, snee brood, schep rijst en een beker diner. De oudste is op een week na 16 geworden. Maar toch heb ik het idee dat ik het nu beter doe.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#526490
Angelique schreef: Ik bedoelde het niet l*llig ofzo :-[ Maar het is gewoon een heel ander principe als wanneer je voor zoveel mogelijk afwisseling kiest. Er zullen veel honden zijn die het er prima op doen, als ik het hier teveel geef dan zie ik jeuk en erg slappe ontlasting optreden, dus voor hier is het niks.
Als het idee je aanstaat is uitproberen de enige manier om erachter te komen of dit ook voor jouw hond het juiste principe is.

Mijn bouvers werden ook gevoerd met runderstrot, runderpens en gemalen kip, snee brood, schep rijst en een beker diner. De oudste is op een week na 16 geworden. Maar toch heb ik het idee dat ik het nu beter doe.

Ja precies, ik heb ook zwaar het idee dat ze nu veel beter eten dan met de rodi, en ook ik zou er geen voorstander van zijn om pens met oud brood en een schep gistocal (ik wilde calgoniet zetten hahaha) als een goeie dagelijkse voeding neer te zetten. Ik denk wel dat het beter is dan welke brok dan ook, maar wat ik maar wilde aangeven is dat pens wel zoveel bevat dat een hond daar (met een supplementje erbij) wel op pens gezond oud kan worden dat kan weer niet als je alleen spier vlees, of alleen orgaan als niertjes voert met een supplementje erbij)

Ik denk dus ook dat mijn honden beter eten door gevarieerd te eten , anders zaten ze zo op dagenlijks pens, is een stuk goedkoper ;D
Door mutsie
#526494
Pens op zich is toch ook een goede calciumbron.
(heb ik mij laten vertellen)
Waarom moet er dan een calciumpreparaat bij?

Karin
Door Lizzy
#526507
mutsie schreef: Pens op zich is toch ook een goede calciumbron.
(heb ik mij laten vertellen)
Waarom moet er dan een calciumpreparaat bij?

Karin
Moisture 71.37%
Crude Fat 11.70%
Protein 15.82%
Ash 1.23%
Phosphorous 0.14%
Calcium 0.12%

Calories 756.35 cal/lb.
pH 6.12
Lactic Acid Bacteria 12,000 CFU/G
Linoleic Acid (EFA) 2.72%
Linolenic Acid (EFA) 0.37%

Pens bevat meer calcium, in verhouding tot fosfor, als de meeste andere vleessoorten. Maar pens bevat nou niet zodanig veel calcium dat je dag in dag uit je hond pens kunt voeren zonder daarbij extra calcium te geven. Kijk maar naar bovenstaande analyse. Toch nog steeds wat meer fosfor als calcium.
Door dogsunlimited
#526521
http://www.lowchensaustralia.com/health/tripe.htm

Er zijn rauw voerders die zeker 4 dagen pens geven als hele maaltijd, zonder problemen. De overige dagen geven ze grote RMB's zelfs zonder groentes. ??? Pens ter vervanging van 2 hele prooimaaltijden vind ik goed te doen. Zou ik meer pens geven, dan zijn ze geheid aan de schijterij. Ik vind het wel belangrijk zoveel mogelijk te variëren.
Door 202spots
#526604
barfje schreef: Er zijn rauw voerders die zeker 4 dagen pens geven als hele maaltijd, zonder problemen. De overige dagen geven ze grote RMB's zelfs zonder groentes.
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat er 4 dagen pens word gevoerd... :-\
Waar heb je dit vandaan dan ???
Door dogsunlimited
#526614
Nee, als je 'volgens de regels' voert komt dat hier eigenlijk ook niet voor. Ik zou het zelf ook niet doen, hoor. Maar deze honden doen het er goed op. Buffalopens en schapenpens van een ras waarvan ik de naam niet ken. Is makkelijk als je op zo'n ranch woont. Was in South-Dakota. Altijd voorradig. ;D
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 08 apr 2006, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#526616
Ik voer 2 maaltijden pens per week van de 14 maaltijden.
Maar nu ik dit zo lees zou ik natuurlijk ook heel de week pens kunnen geven ;D ;Dlekker goedkoop zeg :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door