Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door astridh
#523655
Nou ja, klein... We hebben gisteren een lap van ongeveer 10 kg in stukken staan zagen, en vandaag komt er nog 1. Is er naast het zagen misschien een handiger manier. Knippen heb ik ook al geprobeerd, maar dat vond ik niet echt een succes. Wie heeft er een tip?
Overigens vonden mijn honden het helemaal niet nodig dat de 10 kg lap in stukken ging, die hadden het best wel gelijk op willen eten ;D
Door Lizzy
#523662
Het is en blijft altijd een vervelend gedoe, vrees ik. Het gemakkelijkste vind ik nog om pens te verwerken: als het een beetje ingevroren is. Dus niet geheel ontdooit en ook niet geheel keihard bevroren. Dan kom je er wel doorheen met een goed en stevig mes of huishoudschaar.
Door Lil
#523665
Een scherp vleesmes gaat goed. Wel oppassen voor de vingers, ik ben er niet zo goed in ::).
Knippen gaat hier goed met een goede stevige keukenschaar. Heb zelf een van de brabantia en dat gaat super, deze is scherp (nou ja, als ik hem weer eens geslepen heb weer) en heeft een soort hefboom handvaten.
Door Hilde
#524099
Ik heb via iemand van een andere lijst een heel handige manier geleerd. De pens ophangen aan een vleeshaak. Ik doe dat in de douche .......(de enige plek in huis die helemaal betegeld is en na afloop goed schoon te spoelen is). Er zit een soort capuchon aan de pens. Daaraan hang je hem op. Tot de capuchon snijdt je de pens open en dan keer je hem zo dat de gladde kant buiten zit. En dan snijdt je met een scherp mes er stukken of stukjes van af. Je moet in ieder geval nooit aan de flubbertjes kant gaan snijden. Ik zet er een emmer of kleine speciekuip onder en daar laat ik dan de stukjes in vallen.
Ik vind dit zelf een hele handige manier. En dan nog is het een hele klus.
Door K@rin
#524102
Ik heb een heel scherp mesje, van Victorinox.
Het lijkt een gewoon gekarteld mes, waarmee je zelf eet.
Officieel is het een tomatenmes (niet zo'n smalle met hele fijne kartjes, zoals je normaal ziet hoor)
Het is onvoorstelbaar scherp (en dun)
Ik "glijd" er zo mee door een pens heen.
Ik til de pens een stukje op en snij dan zo van boven af er doorheen.
Door astridh
#524464
We hebben dus met z'n 2en de penslap door staan zagen, in de tuin. De pens zat dus overal, want het spettert nogal ;D En terwijl we lekker aan het zagen waren schoot er een klein stukje af, zo m'n keel in :-X Lekker smerig karweitje dus, ik ga eens op zoek naar een heel scherp mes ;D
Door Breezer
#524713
Ik snij de pens half bevroren in stukken met een broodmes en doe het dan in de keukenmachine en die hakt het dan weer klein voor me.
Door Nelly
#524717
Ik snij de pens met een groot, vlijmscherp slagersmes. Gaat er moeiteloos doorheen. Na iedere snijbeurt "wet" ik het mes met een wetijzer en daardoor blijft het vlijmscherp.
Door K@rin
#525421
astridh schreef: We hebben dus met z'n 2en de penslap door staan zagen, in de tuin.
Vlees moet je niet zagen, dan vliegt het inderdaad alle kanten op.
Probeer een zo scherp mogelijk, liefst echt slagersmes te krijgen.
Dat gaat echt het makkelijkste !!
Door JR
#525897
bij ahv kan je van die pensen van een halve kilo kopen geloof ik,tis maar net wat voor gewicht je hond is,maar kan je die dan niet gewoon in zn geheel geven,dat hij dan dus 1 of 2 pensdagen heeft ofzo?
Door astridh
#525959
JR schreef: bij ahv kan je van die pensen van een halve kilo kopen geloof ik,tis maar net wat voor gewicht je hond is,maar kan je die dan niet gewoon in zn geheel geven,dat hij dan dus 1 of 2 pensdagen heeft ofzo?
Deze pens was een kilo of 10, leek me niet verstandig om ze dat in 1x te geven. Ik ga eens op zoek naar een heel scherp slagersmes.
Door roefus
#525965
astridh schreef: En terwijl we lekker aan het zagen waren schoot er een klein stukje af, zo m'n keel in :-X Lekker smerig
;D ;D ;D ;D

Was 't goeie kwaliteit??? 8)

Vooralsnog lukt het me met een gewoon vleesmes (dat ik dagelijks langs zo'n stalen ding even slijp).
Door mutsie
#526044
Ik dacht in het begin ''ik koop alleen pens in de winkel'' en penslappen .....mmmm nou ja.

Tot ik pens bestelde, en ja hoor 1 pens van 10 kilo :o

Ik heb het wel buiten gedaan. Ook veel vet eraf gehaald.

geknipt met een doodnormale schaar. Viel best mee en het stonk niet eens zo.

Is het stuk te dik dan neem je een mes, hou de pens een beetje omhoog en snij het dan.

voor vlees (kopvlees) heb ik zo'n hakmes of een schaar of gewoon een vleesmes. Regelmatig zet ik de messen aan een aanzetstaaf om ze scherp te houden.

Karin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door