Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bonha
#524400
Ja, haha, ik weet dat dat niet mag, MAAR;

Wat ik me dus afvraag, als jullie vlees/organen kopen bij de slager....zijn jullie dan niet bang dat er besmetting van varkensvlees en dus evt. Aujesky aan het rauwe rund/kip/lamsvlees etc zit? Want ik moet bekennen dat ik soms wat wantrouwig ben over de echte hygiene.....of is dat overdreven?
Men gaat er tenslotte vanuit dat wij, de mens, ons vlees altijd goed garen (en de biefstuk in ieder geval aan de buitenkant)...

Als optie zit ik dan wel te denken aan de islamitische slager...hoe doen jullie dit, of zijn jullie gewoon minder panisch dan ik?

groetjes Madelief, ( beginneling, nog niet begonnen...)
Door Lizzy
#524430
Ja hoor, mag best :D! (zolang mensen normale vragen stellen en de discussie op een normale toon blijft: kan er zelfs over varkensvlees gepraat worden ;D).

Ik koop zelf vrijwel al mijn vlees bij slachterijen (waar geen varkens worden geslacht) en bij Islamtische slagers. Maar, vandaag de dag zou ik ook gerust bij een gewone slager het vlees/orgaanvlees durven kopen.

De hoeveelheid varkens in NL (en voor inmiddels een groot deel van Europa) die Aujeszky hebben is zoooo verschrikkelijk klein/nihil dat ik me niet kan voorstellen dat er nou net een stukje besmet varkensvlees naast het lapje vlees komt te liggen dat ik aan mijn honden ga voeren... En dan nog is het de vraag of er op deze manier kruisbesmetting kan plaatsvinden. Zelfs de geleerden zijn het daar niet eens over eens! Dus, statistisch gezien is de kans volgens mij veel groter dat ze overreden worden door een auto....

Mocht er ooit weer Aujeszky uitbreken in NL (en helaas gaan we mogelijk naar een situatie toe waarbij NL stopt met enten tegen Aujeszky - de kans op uitbraken wordt dan gewoon groter): dan zal ik zeker voorzichtiger worden waar ik mijn vlees haal.
Door Mevroi Kruim
#524534
Ik sluit me weer eens helemaal bij Lizzy aan ;)
Ik koop regelmatig bij de Islamiet, gewoon omdat het daar goedkoop is en ze niet spastisch doen over vlees/afval voor de hond. Maar ik koop ook bij een Hollandse zelfslachtende slager, en die slacht ook Hollandse varkens. En daar doe ik niet moeilijk over, om de redenen die Lizzy geeft. Er zijn riskantere dingen voor je hond, de kans dat 'ie via de slager Aujeszky opdoet is heel erg klein. Nog wel ... :-X
Door Bonha
#524539
Nou, dat stoppen met enten was inderdaad precies waar ik al bij voorbaat zat te denken!!
(net zoals ik hoop te snappen hoe te barfen voor de vogelgriep hier "toeslaat")

Maar ik woon in Utrecht dus het moet toch mogelijk zijn een islamitische slager te vinden. Goedkoop klinkt goed, want ik ben een (hele oude :o) studente waarbij de stufi echt enorm verleden tijd is, en aangezien ik nu ook alweer bijna twee jaar (tijdelijk) in de ziektewet zit....

Zelf eet ik biologisch, en zou dat het liefst doen, maar ik vrees dat ik dat niet kan betalen, voor 1 grote hond en 3 katten!
Bedankt voor jullie reacties!

groetjes, Madelief
Door Mevroi Kruim
#524551
Lizzy voert haar beesten voornamelijk biologisch, maar dan moet je zeker je adresjes hebben en een redelijk dikke portemonnee!
In Utrecht zijn vast wel Islamietische slagers te vinden, en op de Kanaalstraat zit iig een paardenslager, altijd leuk voor de afwisseling. Kopvlees doet'ie trouwens niet aan helaas.
Verder is de marktpoelier vaak een hele goeie optie, als ze je kennen willen ze vaak best kippennekken en -karkassen voor je meebrengen, ook redelijk betaalbaar.
Onontbeerlijk is de barfvriezer, tenzij je adressen in de buurt hebt waar je bv wekelijks kunt komen inslaan. Maar daar is 2ehands vaak goed aan te komen, zeker kisten.
Overleg eens met Mien, die woont in de buurt, misschien kunnen jullie samen wat regelen. Een PB'tje is snel geschreven.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 05 apr 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door