Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#523650
...heb ik nog nooit gegeven.
Waar is dat precies goed voor?
Neem aan dat ik ervoor bij de Natuurvoedingswinkel moet zijn ?
Door Lizzy
#523658
Zeewier bevat veel eiwitten, vezels, calcium, magnesium, beta-caroteen, kalium, ijzer, jodium, vitamine B12, etc.

Het is zeker bij natuurvoedingswinkels te koop., Ik gebruik meestal A-Nori omdat dat zo gemakkelijk doseert (is grof poeder).
Door roefus
#523660
Dat oogt gezond :D
Ga ik ernaar op zoek !
bedankt.
Door Antonia
#523685
roefus schreef: Dat oogt gezond :D
Ga ik ernaar op zoek !
bedankt.
In de verse variant is zeewier ook verkrijgbaar in de groentenhoek bij de Macro. Heeft overigens een wat zoute smaak waar niet iedere hond van houdt, ik zou dus om te proberen niet teveel tegelijk gebruiken.

Zo ben ik nog op zoek naar kelp. Weet iemand waar ik dat kan halen?
Door Mevroi Kruim
#523703
Antonia schreef: In de verse variant is zeewier ook verkrijgbaar in de groentenhoek bij de Macro. Heeft overigens een wat zoute smaak waar niet iedere hond van houdt, ik zou dus om te proberen niet teveel tegelijk gebruiken.

Zo ben ik nog op zoek naar kelp. Weet iemand waar ik dat kan halen?
Ik koop het als tabletten in een potje bij het Kruidvat. Vers of alleen gedroogd heb ik het volgens mij nog nergens gezien.
Door roefus
#523752
Ik dacht dat kelp een soort zeewier was.
Is dat niet zo?
Mmmm...en altijd gemeend dat dat gebruikt werd om de schildklier te activeren.
Is het dan niet schadelijk om daar teveel van te geven?
Door Joshii
#523774
Ik koop zeewier, gedroogd in grove poedervorm, bij de Boerenbond.
Door roefus
#523780
FuzzyFriends schreef: Ik koop zeewier, gedroogd in grove poedervorm, bij de Boerenbond.
oh, daar zou ik dan ook eens kunnen kijken.
wist niet dat ze dat daar hadden.
bedankt.
Door Joshii
#523798
herder_lover schreef: kun je dan ook die vellen gebruiken die je gebruikt om sushi mee te maken?
Geen idee, zitten daar verder geen toevoegingen in of is het niet erg geconcentreerd of gezouten?

Roefus, de zeewier bij de BB heet Algolith en is van Beaphar. Blik van 500 gr kost hier €4.95, wat ik niet duur vond.
Door Mevroi Kruim
#523815
Kelp bevat veel jodium. Da's nodig voor de schildklier maar teveel is niet goed. Voorzichtig met overdoseren dus.
Door Antonia
#523901
roefus schreef: Ik dacht dat kelp een soort zeewier was.
Is dat niet zo?
Mmmm...en altijd gemeend dat dat gebruikt werd om de schildklier te activeren.
Is het dan niet schadelijk om daar teveel van te geven?
Kelp en zeewier zijn familie van elkaar. De zeewier lijken wel staafjes, kelp heeft blaadjes. Kelp bevat natrium, dit ondersteunt de vertering van koolhydraten (uit de GFM). Verder is kelp een leverancier van jodium (heeft een positieve invloed op de werking van de schildklier) en ijzer (tekort aan ijzer levert vermoeidheidsklachten op) en vitamine K (bloedcirculatie, bloedstolling en leverfunctie).
Mijn moeder zei vroeger: alles waar te voor staat is niet goed, overdaad schaadt. Dus teveel geven is inderdaad schadelijk. Maar geldt dat niet voor heel veel zaken?

Als het even kan geef ik het liefst de verse vorm van leverancier, en ook daarin probeer ik zoveel mogelijk te varieren, met bijvoorbeeld wortels, broccoli, spinazie. Meer variatie (voor deze elementen) hoeft niet maar zou mooi zijn. Kelp in tabletvorm weet ik wel aan te komen, maar dat hoeft voor mij niet. Ik wil eigenlijk alleen maar terugvallen op supplementen als ik geen verse bron kan vinden.
Door 202spots
#523920
Antonia schreef: Als het even kan geef ik het liefst de verse vorm van leverancier, en ook daarin probeer ik zoveel mogelijk te varieren, met bijvoorbeeld wortels, broccoli, spinazie. Meer variatie (voor deze elementen) hoeft niet maar zou mooi zijn. Kelp in tabletvorm weet ik wel aan te komen, maar dat hoeft voor mij niet. Ik wil eigenlijk alleen maar terugvallen op supplementen als ik geen verse bron kan vinden.
Jodium in verse groentes krijg je alleen waneer de grond waarin de groentes gegroeid is, rijk aan jodium is.
(en uien geven we niet aan de honden..)

Sources
Good sources of iodine include vegetables grown in iodine-rich soil, kelp, onions, milk, milk products, salt water fish and seafood. The iodine content of vegetables varies widely with the iodine content of the soil in which they are grown
http://www.jctonic.com/include/minerals/iodine.htm

Ik heb 1 keer de gedroogde blad geprobeerd, maar vond het geen succes...de blad zelf is vreselijk hard, en in stukjes genipt kwam het er hetzelfde uit...fijn malen met me koffiemolentjes werkte ook niet, want ik kreeg het blad niet tot poeder gemalen...dus ik heb altijd de kelp in poedervorm.

Afbeelding

http://www.simplyhydro.com/benefits_of_kelp.htm
Door Antonia
#523924
202Spots schreef: Jodium in verse groentes krijg je alleen waneer de grond waarin de groentes gegroeid is, rijk aan jodium is.
(en uien geven we niet aan de honden..)

Sources
Good sources of iodine include vegetables grown in iodine-rich soil, kelp, onions, milk, milk products, salt water fish and seafood. The iodine content of vegetables varies widely with the iodine content of the soil in which they are grown
http://www.jctonic.com/include/minerals/iodine.htm

Ik heb 1 keer de gedroogde blad geprobeerd, maar vond het geen succes...de blad zelf is vreselijk hard, en in stukjes genipt kwam het er hetzelfde uit...fijn malen met me koffiemolentjes werkte ook niet, want ik kreeg het blad niet tot poeder gemalen...dus ik heb altijd de kelp in poedervorm.

http://www.simplyhydro.com/benefits_of_kelp.htm
Oké, dat van die jodium in de bodem dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd!
Als de verse plant alleen maar jodium bevat als de bodem jodiumrijk is, dan bevat de poedervorm van zichzelf ook geen jodium. Andere jodiumbronnen zijn bijv, paprika, wortels, spinazie, eieren, lamsvlees. Ben ik brutaal als ik vraag waarom jij dan nog kelppoeder toevoegt?
Door 202spots
#523952
Antonia schreef: Oké, dat van die jodium in de bodem dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd!
Als de verse plant alleen maar jodium bevat als de bodem jodiumrijk is, dan bevat de poedervorm van zichzelf ook geen jodium. Andere jodiumbronnen zijn bijv, paprika, wortels, spinazie, eieren, lamsvlees. Ben ik brutaal als ik vraag waarom jij dan nog kelppoeder toevoegt?
Uh...ik weet niet of ik je begrijp...jodium in poedervorm....bevat geen jodium?
Het ligt eraan waar de jodium is uitgehaald is voordat het als jodium poeder of jodium pil verkocht word toch?

De jodium die ik gebruik die zit in de kelp...en dat is in de zee gegroeid en niet in de grond....
De kelp bevat niet alleen de jodium maar OOK heel veel andere eigenschappen die hier al eerder zijn neergezet,
maar hier nog wat..
~~~
Kelp Powder
Kelp (seaweed) contains over 60 minerals and elements, 21 amino acids, simple and complex carbohydrates and several essential plant growth hormones. Being rich in amino acids, vitamins, minerals and trace elements is one of the key reasons why kelp is known as a great promoter of health.

Benefits of Kelp Contains over 60 minerals and elements, 21 amino acids, simple and complex carbohydrates and several essential plant growth hormones. Being rich in amino acids, vitamins, minerals and trace elements is one of the key reasons why kelp is known as a great promoter of glandular health, especially for the pituitary, adrenal and thyroid glands. Kelp also supplies a natural source of iodine, which acts as an antibiotic to kill germs. Since the thyroid and pituitary glands regulate certain functions of digestion, kelp is beneficial in balancing out the animal's total system. Nature has offered us this marvelous "herb of the sea" in a complete and balanced form.

Feeding kelp meal to your pet promotes:
Shiny hair coat and supple skin - Healthier and stronger newborns - Improved milk production in lactating bitches and queens - Improved reproductive performance both for male and female - Aids in the healing process by offering the vitamins and minerals necessary for tissue repair - Better utilization and absorption of nutrients from foods ingested - Very rich in B-carotene, the tocopherols (Vitamin E) niacin, thiamine, and ascorbic acid (Vitamin C) as well as other vitamins in varying but balancedproportions.
A natural balance diet should have the kelp powder mixed in with their other supplements which are added daily to their raw meat meals and vegies.
http://www.wholisticanimal.com/vitaminsupplement.asp

~~~
Ik gebruik de kelp al zolang ik met barf bezig ben,en doe de poedervorm door de groentemix.
En JA TEveel is niet gezond, maar 'n kleine hoeveelheid heeft dus wel 'n positieve invloed op de schildklierfunctie.
Mijn Cis heeft na de operative verwijdering van schildklier tumor, nu nog 'n halve schildklier over,en ik denk dat ze met 'n klein beetje kelp alleen maar 'n gunstige uit werking heeft.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 04 apr 2006, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door