Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#522393
Al maanden vervang ik enkele dagen in de week (voornamelijk in het weekeind) een carnibest maaltijd voor een barf maaltijd. Maar eerlijk gezegd doe ik maar zomaar wat op gevoel ::)
Ik wil wel eens weten of ik hier een permanente combi van kan maken. Vraag me nl. wel een beetje af wat en hoeveel dingen ik naast die carnibest (natuur) kan geven wil ik er niet een zooitje van onbalans van maken en wat ik evt. nog toe zou moeten voegen (groente??) :-\
Ik heb daarvoor altijd de beschikking over/ in mn diepvries liggen de volgende ingredienten:
-Lamsribben
-Geitenribben
-Eendenekken
-Kippenekken
-Runderkopvlees
-Schapepens
-Vis
En diverse dingetjes als ei, huttenkase, chlorella, biogarde.....
Tot nu toe combineer ik eigenlijk vaak 2 van die ingredienten. Gister kreeg hij bv. runderkopvlees met een lamsrib (veel vlees) en vandaag de rest van het kopvlees en 2 eendenekken. Als ik pens geef is het wel alleen pens. Maar iets zegt mij dat bot altijd op een bodempje van vlees moet liggen ::)
Door Lizzy
#522403
Als je 'maar' twee daagjes per week samen stelt, hoef je je echt geen zorgen te maken hoor! En dit ziet er bijzonder goed uit! Lekker afwisselend, lekker wat werk voor tandjes en kiesjes: prima! En ik weet zeker dat je hond ook zeer tevreden is zo! Als je botten geeft waar heel veel vlees aan zit (50% en meer), dan is het niet persee nodig om ook vlees te geven. Maar ik vind het ook vaak prettig hoor, om vleesbotten op een extra vleesbodempje te geven.
Door Jojo
#522457
Ok dan :D
En als ik het nou verder uit zou willen breiden, met meer dagen barf?!
Heb ik dan genoeg aan deze ingredienten of moet er meer bij komen?
En is het nodig om er elke barfdag een vleesbot in te stoppen?!
Door 202spots
#522462
Jojo schreef: Ok dan :D
En als ik het nou verder uit zou willen breiden, met meer dagen barf?!
Heb ik dan genoeg aan deze ingredienten of moet er meer bij komen?
En is het nodig om er elke barfdag een vleesbot in te stoppen?!
Wanneer je op 'n barfdag b.v kippen nek of vleugels geeft, dan zit de "bot" al IN de nekken of vleugels, dus hoef je geen aparte kale bot erbij te geven.
Bedoel je dat?

Of bedoel je of je op barf dag iets moet geven waar bot IN zit?
Ja dat is dus wel verstandig. ;)
Door Jojo
#522466
202Spots schreef: Wanneer je op 'n barfdag b.v kippen nek of vleugels geeft, dan zit de "bot" al IN de nekken of vleugels, dus hoef je geen aparte kale bot erbij te geven.
Bedoel je dat?

Of bedoel je of je op barf dag iets moet geven waar bot IN zit?
Ja dat is dus wel verstandig. ;)
Ja, beetje onduidelijk was ik :P
Ik bedoel dat ik dus voornamelijk ribben (lam/geit) en nekken (gevogelte) heb. Dus als ik geen pens de tuin in flikker ;) geef ik eigenlijk op een 'barf'dag altijd wel botten. Hij poept dan altijd licht gekleurde bolletjes (hihi, betonmortel maar dan licht geel) dus heb ik het idee dat ik wat te vaak/te veel bot geef?!
Door roefus
#522471
Ik denk dat als je voornamelijk kvv geeft, dat het dan vooral belangrijk is, om tijdens je twee barfdagen géén orgaanvlees te voeren.
Hoeveel orgaanvlees precies in kvv zit, dat weet ik niet.
Ik houd voor mezelf maar een 50% aan (zeker nu ik las, dat bijv. rodi lam/rijst vnl. 80% uit lamsHART bestaat).

Dusss.....dan denk ik dat je dit neutraliseert door geen éxtra orgaanvlees te voeren.
Kippennekjes, lams/geitenribbetjes lijken me dan voortreffelijk tijden je 'barf-dagen'.
Is de poep te hard, dan wellicht wat spiervlees erbij?
Om het bot-percentage wat te verminderen?
Misschien wat van vis...of een extra eitje...wat groentes?
Of wat soepvlees of kopvlees (als je eraan kunt komen) ?
Door 202spots
#522475
Jojo schreef: Ja, beetje onduidelijk was ik :P
Ik bedoel dat ik dus voornamelijk ribben (lam/geit) en nekken (gevogelte) heb. Dus als ik geen pens de tuin in flikker ;) geef ik eigenlijk op een 'barf'dag altijd wel botten. Hij poept dan altijd licht gekleurde bolletjes (hihi, betonmortel maar dan licht geel) dus heb ik het idee dat ik wat te vaak/te veel bot geef?!
Wanneer de ribben geen vlees hebben of heel weinig vlees, en dat is 't enige wat je geeft, dan is daar de harde ontlasting van, ik zou dan eerst de pens of zo vooraf geven, en dan de kale botten.
De nekken hebben meestal goeie verhouding bot/vlees
en dan hoef je ook geen andere "kale" bot er achteraan te geven.

Dus op nek dag, alleen de nekken en geen extra bot erbij.
en op de kale botten dag, eerst pens, of iets van hart/lever of zo of 'n ander botloos vlees vooraf geven.
Door roefus
#522480
Tja, meningen kunnen verschillen.
Ik zou om het botpercentage te verlagen, voor spiervlees kiezen en zeker niet voor orgaanvlees.
Tenzij iemand me kan garanderen dat in de bewuste kvv niet zo razend veel orgaan zit.
Door Jojo
#522482
202Spots schreef: Wanneer de ribben geen vlees hebben of heel weinig vlees, en dat is 't enige wat je geeft, dan is daar de harde ontlasting van, ik zou dan eerst de pens of zo vooraf geven, en dan de kale botten.
De nekken hebben meestal goeie verhouding bot/vlees
en dan hoef je ook geen andere "kale" bot er achteraan te geven.

Dus op nek dag, alleen de nekken en geen extra bot erbij.
en op de kale botten dag, eerst pens, of iets van hart/lever of zo of 'n ander botloos vlees vooraf geven.
Zelfs met alleen nekken heeft hij enigsinds betonpoep. Dus ik geef al helemaal nooit én nekken én ribben hoor ;)
De ribben komen tegenwoordig van de islamiet en zijn echt rijkelijk bevleesd. Kaal heb ik ze zowieso nog nooit gehad.
Is wel een beetje vreemd niet, dat je zelfs de nekken al als beton kunt onderscheiden in de ontlasting. Komt dat omdat hij voornamelijk kvv gewend is te verteren?! Of heeft hij voor zn spijsvertering gewoon in verhouding minder bot meer vlees nodig?!
Door roefus
#522484
Jojo schreef: Zelfs met alleen nekken heeft hij enigsinds betonpoep. Dus ik geef al helemaal nooit én nekken én ribben hoor ;)
De ribben komen tegenwoordig van de islamiet en zijn echt rijkelijk bevleesd. Kaal heb ik ze zowieso nog nooit gehad.
Is wel een beetje vreemd niet, dat je zelfs de nekken al als beton kunt onderscheiden in de ontlasting. Komt dat omdat hij voornamelijk kvv gewend is te verteren?! Of heeft hij voor zn spijsvertering gewoon in verhouding minder bot meer vlees nodig?!
Ik hoop niet dat ik vervelend ben door me hier in te mengen.
Maar mijn ervaring (bij mijn hond) is: dat enkel RMB een té harde ontlasting geeft.
En ik voer nóóit 'kaal bot', altijd kippennekjes en/of goed bevleesde ribben.
Het kan bést 'per hond' verschillend zijn.
Maar ik geef zelf naast RMB altijd nog wat extra vlees.
Door Jojo
#522486
roefus schreef: Tja, meningen kunnen verschillen.
Ik zou om het botpercentage te verlagen, voor spiervlees kiezen en zeker niet voor orgaanvlees.
Tenzij iemand me kan garanderen dat in de bewuste kvv niet zo razend veel orgaan zit.
Bedoel je dat ik beter geen pensdagje moet geven?! Want verder geef ik (behalve dat wat er dan in de cb zit) niets aan orgaan er bij juist omdat dat al zo veel aanwezig is in de kvv. Maar zo nu en dan een penslap tel ik er eigenlijk niet zo in mee?! Dat doe ik eigenlijk meer voor het betere scheur- en sleurwerk ;D

Maar, alle reacties even samengevat, is het prima om elke barfdag iets met bot te geven al dan niet met wat extra spiervlees, eitje, cottagecheese ofzo?!
Door roefus
#522488
Jojo schreef: Bedoel je dat ik beter geen pensdagje moet geven?! Want verder geef ik (behalve dat wat er dan in de cb zit) niets aan orgaan er bij juist omdat dat al zo veel aanwezig is in de kvv. Maar zo nu en dan een penslap tel ik er eigenlijk niet zo in mee?! Dat doe ik eigenlijk meer voor het betere scheur- en sleurwerk ;D

Maar, alle reacties even samengevat, is het prima om elke barfdag iets met bot te geven al dan niet met wat extra spiervlees, eitje, cottagecheese ofzo?!
Ja, ik denk dat het goed is om elke barfdag iets met bot te geven, met wat extra spiervlees, eitje enzovoorts.
En het leukste is...als datgene wat je toevoegt...NIET van hetzelfde prooidier komt als wat al in de (door jouw gebruikte) kvv zit.
Want: dan bied je 'variatie' aan.
Gewoon nét iets anders van 'samenstelling'.
Betere variatie.

Over 'pens' zijn de menigen verdeeld.
Ik heb er laatst even een vraag over gesteld (ben even het topic kwijt).
Komt erop neer dat Mogens Eliassen 'pens' als meerwaarde ziet.
Dus die rekent het niet onder orgaanvlees.
Als je het echter analyseert blijkt het in veel opzichten niet die 'meerwaarde' te hebben.
En kun je het gewoon bij 'orgaanvlees' rekenen.

Mijn mening (doet niet terzake) IS: wat extra pens is niet slecht.
Maar ikzelf zou het niet per se opvoeren, maar een enkele keer 'wat meer aan pens' lijkt me niet slecht.
Voor de rest: ik zou als 'toevoeging' inderdaad gewoon aan spiervlees, vis, hüttekáse, groente enzo denken.
Ook een eitje.
Door roefus
#522492
In Carnibest Natuur zit overigens (volgens mij): rund en kip.
Dus alles wat je aan ánder materiaal geeft (op je barfdagen), is hartstikke mooi meegenomen.
En ik vind dat je een heel mooi lijstje hebt (over wat er in jouw vriezer zit) :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door