Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#521804
Ik heb niet zozeer een vraag over het gehele menu, want daar ben ik nog druk mee aan het uitvogelen, maar om het berekenen wat duidelijker in beeld te krijgen vraag ik me het één en ander af.
Ik geef Twizzle drie keer per twee weken vis (sardientjes, zalmkop en makreel).
Hoe pas ik deze "prooidieren" in het menu qua percentages?
Ook één keer per week vuile pens (proberen vanaf deze week), waar wordt dat bij ingedeeld? orgaan?spiervlees?
Als veel hiervan als orgaan gezien wordt dan blijft er niet al te veel orgaan meer over om nog te geven bij de overige maaltijden. Dus mijn gehele menu gaat een beetje afhangen van waar de vis en de pens bij wordt gerekend, het moet dus enigzins aangepast worden.
De afgelopen weken heb ik het niet echt ergens bij gerekend, (omdat ik het idee had dat het met de percentages wel goed zat als hele prooidieren) maar met ook nog pens "extra" wil ik toch iets meer duidelijkheid , anders wordt er wel heel veel extra gegeten.
Laatst gewijzigd door Twiz op vr 31 mar 2006, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#521811
Twiz schreef: Ik heb niet zozeer een vraag over het gehele menu, want daar ben ik nog druk mee aan het uitvogelen, maar om het berekenen wat duidelijker in beeld te krijgen vraag ik me het één en ander af.
Ik geef Twizzle drie keer per twee weken vis (sardientjes, zalmkop en makreel).
Hoe pas ik deze "prooidieren" in het menu qua percentages?
Ja, lastig ;D! Ze bestaan voor het grootste deel (ik denk 80%) uit vlees. Voor zo'n maximaal 10% uit graat en maximaal 10% uit orgaan. Ik moet je eerlijk gezeggen dat ik het niet zo nauw neem. Zalmkop reken ik tot RMB omdat deze gewoon relatief veel graat/kraakbeen bevat en hele visjes zoals sardien en makreel reken ik tot vlees.
Ook één keer per week vuile pens (proberen vanaf deze week), waar wordt dat bij ingedeeld? orgaan?spiervlees?
Orgaan
Als veel hiervan als orgaan gezien wordt dan blijft er niet al te veel orgaan meer over om nog te geven bij de overige maaltijden. Dus mijn gehele menu gaat een beetje afhangen van waar de vis en de pens bij wordt gerekend, het moet dus enigzins aangepast worden.
Ik vind pens dus orgaanvlees en ik zou zelf niet meer als (ongeveer he) 10% orgaan als hart en nier en lever en hersenen, etc. geven en 5% a 10% (maximaal 10%) pens.
De afgelopen weken heb ik het niet echt ergens bij gerekend, (omdat ik het idee had dat het met de percentages wel goed zat als hele prooidieren) maar met ook nog pens "extra" wil ik toch iets meer duidelijkheid , anders wordt er wel heel veel extra gegeten.
Nou ja, zo (zoals bovenstaand) doe ik het dus berekenen.
Door Twiz
#521844
Dan moet het menu aangepast worden. De vis had ik wel aardig ingeschat, dat moet ik echt in gaan passen anders is het allemaal extra. Dat was niet echt een probleem want er mocht wel wat gewicht bij. Maar de pens is lastig want volgens de rekenhulp mag ze bijna 700 gram orgaan hebben, maar als ik haar dus een maaltijd pens geef, valt er niet veel extra orgaan meer te geven. Dat wordt afpassen, een ruim pondje pens per week en dan nog 100 gr. hart en 100 gr. lever, uitgaande van 15 % orgaan in totaal, en dan reken ik de orgaantjes van de vis niet eens mee.
Ach.......... wat doe ik weer moeilijk, ik kan natuurlijk eens per twee weken pens gaan geven en dan iets meer hart en lever in de andere week. Het gaat er toch om dat ik over een langere periode alles geef wat ze nodig heeft. Heb ik (door een beetje na te denken tijdens het typen) mezelf toch een prima antwoordt gegeven. Maar jullie ook bedankt voor de (super) snelle reacties.
Door Lizzy
#521932
Hoeveel pens had je dan in 1 maaltijd willen geven? (zo krap komt het niet joh. Geef je gewoon 1 keer per week een wat grotere maaltijd van pens. Pens zet toch niet echt aan).
Door Twiz
#522441
Eigenlijk had ik een maaltje pens willen geven van ongeveer 500 gram. Het lijkt me beter om dat eens per twee weken te geven omdat een beetje variatie in orgaan ook niet verkeerd is. Het gaat er dus meer om dat ik een teveel aan orgaan zou geven als ik elke week een pond pens geef, dan dat ze bij wijze van spreken teveel caloriéen krijgt.
Ik kan natuurlijk ook een driewekelijks menu samenstellen waarin dan twee keer pens zou zitten, en dan het percentage orgaan (15 %) aanvullen met het overige orgaan. (hart en lever)

Mijn probleem zat dus in het percentage orgaan, dat wil ik liever niet overschrijden, en dat zou dus moeilijk worden met elke week een maaltje pens. (eenzijdig)

pff.....wat doe ik toch moeilijk soms. Maar dat zal wel beter worden naarmate ik meer ervaring krijg.

ps. Zonder dat ik mensen vertel dat Twizzle anders gevoed wordt, krijg ik complimenten dat haar vacht beter wordt, en ik moet zeggen, dat heb ik zelf de afgelopen week ook al geconstateerd.
Door Lizzy
#522445
Een beetje meer pens is geen drama hoor! En anders geef je 1 keer per week een maaltijd pens van 500 gram (ongeveer) en iets van 500 gram andere orgaan-dingen. Volgens mij zit je dan (als ik nu goed heb gekeken) op ongeveer 10% pens en 10% andere orgaantjes en dat lijkt mij eerlijk gezegd ook niet verkeerd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 01 apr 2006, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door