Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door noppp
#521260
Heb zo wat topics zitten lezen en elke keer komt de groente weer terug in het verhaal.
Nu weet ik dat het de maag-inhoud van een prooidier moet voorstellen.
Maar nu de vraag: Kan je prima Barfen en KVV-en zonder groentemixen?
Mist de hond dan niet bepaalde vitamines ofzo?

Ik kijk een beetje raar aan tegen groentemixen.... ik ga toch geen konijn nemen? :-)
Door noppp
#521261
Ah... in een ander topic vond ik dit van Lizzy:
Lizzy schreef: Ik weet niet uit welke literatuur je dit hebt opgemaakt, maar het komt misschien als een schok voor je dat dit echt niet waar is hoor. Honden halen wel voedingsstoffen uit groente. Nou en of!

Natuurlijk kan een hond voedingsstoffen uit groentes halen! Dat is ook de reden dat een hond zelfs overleeft op een strikt vegetarisch dieet (niet dat dat gezond is, maar tis maar om aan te geven dat een hond wel zeker in staat is om voedingsstoffen op te nemen uit planten).

Natuurlijk kan een hond voedingsstoffen uit groentes halen. Daarom merkt de gemiddelde barfer heel goed het verschil tussen het wel of niet voeren van groentes.

Natuurlijk kan een hond voedingsstoffen uit groentes halen. Ik zal het je nog sterker vertellen: wolven kunnen dat ook. Daarom eet de gemiddelde in het wild levende wolf zo ongeveer 5% plantaardige voedingsstoffen. En vaak meer. En gebleken is ook dat wolven die zooo verwend zijn dat ze alleen prooi eten en geen plantaardig voedsel meer tot hun nemen, huidproblemen ontwikkelen. Dit kun je o.a. lezen in de boeken van Mogens Eliasen.

Je kunt daarbij ook nog eens gerust in overweging nemen dat wolven wilde prooidieren eten. Dieren die dus zelf met rijke/natuurlijke voeding gevoed zijn. Dieren die continue in de zon en buitenlucht hebben geleefd. Jij voert je hond met plof-dieren uit de bio-industrie. Die zijn, qua vitamines en mineralen, van een hele andere orde grote als wilde dieren. Zo bevat een wild dier ook nog omega 3 vetzuren. Bio-industrie-dieren niet. Heb ik het nog niet eens gehad over millieu-vervuiling en antioxydanten en chorofyl. Maar, ik zal je daar verder niet mee vermoeien.

Goed, ieder z'n geloof natuurlijk! Jij moet vooral doen waar jij je prettig bij voelt, maar dat honden geen voedingsstoffen op kunnen nemen uit groente: dat is dus niet correct.
Het antwoord stond dus al ergens...
Laatst gewijzigd door noppp op vr 31 mar 2006, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#521270
Nou, het percentage groente dat we voeren reduceert onze carnivoren nog niet tot konijnen hoor ;D! Je praat over zo'n 10% a 15% groentemix op het totaal! Blijft er zo'n 85% tot 90% over voor producten van dierlijke afkomst.

Er staat hier overigens veel en veel meer geschreven over het wel of niet voeren van groentes. Deze onderstaande quote van mij is echt verre van volledig!

Maar goed, wel of geen groentes, that's the question. Helaas is het antwoord niet zo simpel. Het hangt er vanaf wie je het vraagt. Als je het de die-hard raw feeders vraagt (die het prooidiermodel hanteren en dat is 10% a 15% bot, 5% a 10% orgaanvlees en de rest spiervlees. En hooguit wat tafelrestjes maar dat percentage is zo laag dat het niet te benoemen is): dan zeggen ze dat wolven geen groentemixen eten en daarom een hond ook geen groentemix nodig heeft.

Als je het Ian Billinghurst, Kymythy Schultze en Mogens Eliasen vraagt, dan zeggen zij dat een hond wel een klein percentage groente nodig heeft.

En er zijn diverse groeperingen die hier ruzie over wensen te maken. Persoonlijk voel ik er niks voor om daar aan mee te doen. Ik voer wel groentemix. Zo'n 15%. En ik doe dat omdat ik vind dat de argumenten van bijv. Mogens Eliasen erg sterk zijn. Ik doe het omdat ik mijn honden ook geen groentes heb gevoerd en zij het hier beduidend minder goed op doen (op 0% groentes). En ik doe het omdat ik mijn eigen theorie er op na houd.

De theorie van Eliasen is dat wolven wel degelijk groen tot zich nemen. En er zijn groeperingen wolven die het zooo goed hebben momenteel, qua de hoeveelheid prooidieren die ze te pakken kunnen krijgen, dat ze nauwelijks nog groen tot zich nemen en vreemd genoeg lijden deze wolven aan huidproblemen....

Daarnaast heeft Eliasen elle-lange gesprekken met David Mech gevoerd. David is een wolven-expert. Hij heeft wolven bestudeerd en David geeft bij elke vraag van Eliasen aan dat je geen conclusies uit zijn observaties mag trekken. Al helemaal geen conclusies die gelden voor de hond. Wat overigens wel uit deze gesprekken naar voren kwam is dat David Mech wel altijd schrijft dat wolven de maag-inhoud van hun grote herbivoren prooi niet opeten, maar dat David met de maag ook echt alleen de 1ste maag bedoelt. De rest noemt Mech "GUTS". De inhoud van de pens en darmen worden dus WEL opgegeten door de wolf. En wat zit er in de pens en darmen van een herbivoor? Sjuistum!

Goed, in vogelvlucht de theorie van Mogens Eliasen. Dit is allemaal na te lezen in de aankomende vertaalde versie van zijn e-book. Die in het Nederlands vertaalde ge-update versie komt zeer binnenkort uit. De Engelse is al uit.

Mijn theorie is dat ik mij graag aansluit bij Eliasen. En dat ik met eigen ogen heb kunnen zien dat mijn honden het niet goed doen op een menu zonder groente. Bovendien geloof ik er niet in dat het huidige bio-industrie vlees in de schaduw kan staan van wilde dieren, die de wolf normalitair eet. Bio-industrie dieren staan hele dagen in stallen, zien het zonlicht niet eens, worden volgestopt met antibiotica's (om te groeien) en andere medicijnentroep en eten het goorste van het goorste voer. Geloof me, koeienbrokken zijn mogelijk nog smeriger als hondenbrokken. Al met al, we voeren onze honden dus met plof-kippen en antibiotica runderbrok-runderen. En ik geloof er niet in dat dit voldoende is om de hond gezond door het leven te helpen. Komt bij dat een wolf lekker de hele dag buiten loopt, in de frisse buitenlucht, in de zon en de hond 23 uur per dag mee ligt te roken. Bank-aardapppelen zijn het, onze huishonden. Dat uurtje dat ze per dag buiten komen: ademen ze de uitlaatgassen in van onze auto's.

In mijn ogen heeft een hond daarom anti-oxydanten nodig. En heeft de hond chlorofyl nodig. Heeft de hond dingen nodig die vooral in groente voorkomen. Groentes bevatten stoffen die bijv. kanker helpen te voorkomen en ik denk dat honden deze stoffen nodig hebben of tenminste heel goed kunnen gebruiken.

Maar voor alle mensen die daar anders over denken: die mogen van mij! Op Barfplaats is geen enkele methode verplicht. Iedereen moet zijn hond voeren zoals hij/zij denkt dat het goed is. En volgens mij kan het beslist geen kwaad wanneer mensen hier vooral ZELF over nadenken, geen groeperingen blind achterna hobbelen en het zelf uitproberen op hun honden!

Dus, als jij vindt dat je hond geen groente nodig heeft: geef je geen groente. Monitor je hond. En probeer het eens uit. Geef hem eens een jaar geen groente en een jaar wel groente. Bijvoorbeeld. En geef hem eens 5%, 10% en 15%. Bijvoorbeeld. Wees ook niet te bang om eens te experimenteren!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 31 mar 2006, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door noppp
#521279
--------------------------------------------------------------------------
Bovendien geloof ik er niet in dat het huidige bio-industrie vlees in de schaduw kan staan van wilde dieren, die de wolf normalitair eet. Bio-industrie dieren staan hele dagen in stallen, zien het zonlicht niet eens, worden volgestopt met antibiotica's (om te groeien) en andere medicijnentroep en eten het goorste van het goorste voer. Geloof me, koeienbrokken zijn mogelijk nog smeriger als hondenbrokken. Al met al, we voeren onze honden dus met plof-kippen en antibiotica runderbrok-runderen. En ik geloof er niet in dat dit voldoende is om de hond gezond door het leven te helpen. Komt bij dat een wolf lekker de hele dag buiten loopt, in de frisse buitenlucht, in de zon en de hond 23 uur per dag mee ligt te roken. Bank-aardapppelen zijn het, onze huishonden. Dat uurtje dat ze per dag buiten komen: ademen ze de uitlaatgassen in van onze auto's.
--------------------------------------------------------------------------------

Ik weet dat de zon niet schijnt vandaag, maar om nu zo somber te zijn ;)

Je geeft een mooie weergave van mijn twijfels en neemt sommige ook daadwerkelijk weg, bedankt voor de ruime lap tekst die je getypt hebt.
Door Antonia
#521640
noppp schreef:
Ik weet dat de zon niet schijnt vandaag, maar om nu zo somber te zijn ;)

Je geeft een mooie weergave van mijn twijfels en neemt sommige ook daadwerkelijk weg, bedankt voor de ruime lap tekst die je getypt hebt.
Volgens mij is de onderbouwing van de stelling van Lizzy niet somber maar realistisch. Ik kan me er goed in vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door