Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hilde
#519927
Het is natuurlijk een discussie punt. Maar dat is een eindeloze discussie. Ieder heeft daar zo zijn mening over. Maar ik vroeg me wel af of er hier fokkers zijn die zogende teven geen zuivel geven. Er blijft bij mij zo'n weerstand om melkproducten te voeren. Omdat dat iets waar zogende wolven dus echt niet aan kunnen komen, en omdat Donna het echt niet graag eet. Er zijn ook steeds meer mensen die in gaan zien dat melk misschien helemaal niet zo'n gezond levenmiddel is voor volwassen mensen en dieren.
Moet ik niet gewoon het vertrouwen hebben dat het zonder zuivel ook kan. Ik zorg voor veel bot en karkassen en dat eet ze smakelijk op.
De kleintjes doen en de moeder hond doen het geweldig. (Voor degene die niet op Bar-plaats meelezen: zie http://www.fairycollies.nl ,kijken bij pups; ik mag toch wel een beetje trots zijn???)
Toch blijft er iets knagen. Billinghurst (en vele anderen) hebben het zo nadrukkelijk over het melkmengsel. Alsof dat toch onontbeerlijk is.
Donna weigert dus (bijna) iedere vorm van zuivel en ei. Wel eet ze nu af een stuk kaas. Maar dat is volgens mij meer om mezelf gerust te stellen, dan dat ze dat echt nodig heeft.
Dus mijn vraag is, zijn er hier nog meer fokkers die geen zuivel geven. En daarnaast vraag ik me af of iemand nog tips heeft van andere kalk houdende etenwaren.
Hilde
Door Lil
#519936
Ik heb altijd geleerd dat melk is om kalfjes te laten groeien en beslist geen drank voor mensen en andere dieren is. Boris krijgt alleen maar yoghurt als er wat over is en omdat hij het super lekker vind (handig als hij iets anders niet eet), maar niet omdat ik vind dat hij het nodig heeft. Zelf gebruik ik weinig melkproducten en ik had voldoende calcium. Ik ken natuurlijk fokkers die van die poeder geven, maar ja die geven ook brokkjes. Alles kunstmatig dus.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#520608
Ik heb bij mijn vorige nestjes nooit specifiek zuivel gegeven en ook geen puppymelk o.i.d. Ze mocht dan wel de puppypan (restantje puppymelk) uitlikken maar daar hield het mee op.
Hier krijgen alle honden 1 á 2 keer per maand een lik kwark in de bak met daardoorheen een groentemix, zo eten ze de mix het liefst, dus zal zwangere triena straks ok gewoon die lik kwark met groentemix krijgen, maar daar houd het dus ook mee op.

Ik ga ervan uit dat als ze genoeg bot binnen krijgen dat dan ook de calciumvoorziening goed is, mede omdat het calciumgehalte in zuivel nou niet zo schokkend te noemen is.

Mocht jij twijfelen dan kun je ook gedroogde eierschaal malen en dit bij het vlees geven, maar als ik je verhaal zo lees lijkt me dat niet echt nodig.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 30 mar 2006, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#520653
Ik ben geen fokker, maar ik hoop dat ik m'n mening ook mag geven ;D!

Ik ben, om dezelfde reden als die Lil beschrijft, geen echte voorstander van zuivel... Ik heb er niks mee. Ik ben zelf allergisch voor zuivel trouwens! Mijn honden kregen vroeger vrij veel zuivel. Omdat het Dalmaten zijn en omdat zuivel weinig purine bevat (technisch verhaal). Maar, echte goede eigenschappen heb ik niet vast kunnen stellen... Ze krijgen nu geen zuivel meer (of zelden) en ze doen het prima.

Nou, terug naar de zwangere/zogende mams: ja, Ian B. schrijft dat je hen een melkmix mag geven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16164

Ik denk dat het vooral belangrijk is, voor een zogende teef, dat ze goed drinkt. Voldoende vocht binnen krijgt. Rauwe melk (volgens Julliette de Bairacli Levy) zorgt voor het vergroten van de melkgift. Zij schrijft ongeveer voor wat Ian B in de melkmix voorschrijft.

Ik ben er persoonlijk 100% van overtuigt dat zo'n melkmix een leuke extra kan zijn en eventueel handig is wanneer de melkgift niet groot genoeg is. Maar eigenlijk? Eigenlijk denk ik dat een versgevoerde hond dit soort toeters en bellen helemaal niet nodig heeft. Koeienmelk is voor kalfjes. Geitenmelk is voor baby-geitjes. En je hond heeft de melk niet nodig, al helemaal niet voor de calcium! Zuivel bevat namelijk wel calcium maar ook veel fosfor. Er blijft dus niet genoeg calcium over om als extra calciumvoorziening te dienen.

Wat ze nodig heeft zijn lekkere sappige vleesbotten! En vlees en orgaanvlees. Ik zou zelf wel gepureerde groentes en fruit voeren. Lekker waterrijk! (vocht is belangrijk!).

p.s., Natuuuuuurlijk mag je trots zijn! Ze zijn prachtig!!!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 mar 2006, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#520693
Bij ons krijgt moeders niets anders dan ze normaal krijgt, hooguit wat meer. Dus zeker geen melk. Ze krijgen bij ons nooit zuivel.
De pups krijgen, als alles goed gaat, ook geen puppymelk. Alleen van moeders en daarna over op vers.
Door Hilde
#520696
Dank voor jullie antwoorden. Soms heb ik gewoon even een beetje steun nodig, want ik vind het ook spannend.
Met barfen ga je al vaak tegen de gangbare opvattingen in. Maar als een van mijn grote "leermeester" Billinghurst iets zegt vind ik het nog wel lastig om op mijn waarneming en waarheid te vertrouwen. Juist omdat ik zoveel heb aan de dingen die hij schrijft. En ik herken veel van de dingen terug in het eetgedrag van Donna. Al de dingen die hij zei wel of niet te geven in de zwangerschap en in welke periode, klopte precies met hoe Donna het zelf al aangaf vaak. Dan blijft het spannend op dit punt af te wijken.

Ik ben zelf ook allergies voor koemelk. En ik heb zelf twee kinderen 9 maanden borstvoeding gegeven zonder dat ik een druppel melk gedronken heb. Dus ergens weet ik het ook wel.
Maar het is fijn als anderen toch ook meedenken. Voor het zelfde geld sla je ergens een verkeerd pad in.

Donna drinkt in ieder geval genoeg. En ze eet ook genoeg. Het is niet aan te slepen......
Ze eet zo'n beetje wat ze normaal ook at, dus ook groente en fruit. Alleen krijgt ze in verhouding aanzienlijk meer botten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#523712
Ik heb ook niks met zuivel mijn honden krijgen het eigenlijk niet en mijn zwangere of zogende teven hebben en zullen ook geen zuivel krijgen. Pups krijgen hier overigens ook geen zuivel hooguit als de moeder geen melk heeft dat ze flessevoeding krijgen maar als de moeder alles keurig zelf doet is moedermelk de enige zuivel die ze krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door