Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roel
#520600
Vier dagen geleden gaf ik mijn sint bernard's twee geitjes van een paar dagen oud. Ik gaf ze in één geheel met kop, ingewanden, haar en huid en zo werden ze ook verscheurd en verslonden. Drie dagen lang vondt ik haar in hun poep, en stel mij nu de vraag of het wel verstandig was de huid en het haar aan het geitje te laten?
Wie weet hier meer over?

veel dank.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#520605
Ja, nee is prima hoor, de vacht van het (prooi)dier dient in de maag als inpakmateriaal voor het bottenwerk en in de darmen heeft het nog een ruwvezelwerking.
Door Lizzy
#520658
Huid en haar is prima! Reinigt de darmen, pakt botjes in en ik ben feitelijk wel jaloers dat je met huid en haar hebt kunnen voeren ;D!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#520660
roel schreef: ha,ha,ha sorry voor mijn verschrikkelijk taal gebruik. :)
Ja, je kunt wel vertellen dat ze 'm met mes en vork hebben opgegeten, maar dat geloven we hier toch niet :P
Door conleeuw
#520702
gewoon hele prooi, voor de meeste van ons is het niet mogelijk, maar ik vindt heel prooi wel wat hebben om te voeren, huid en haar zoals al eerder geschreven werken prima als botrestenverpakking ;)
Door herder_lover
#520748
jeetje hoe kwam je daaraan?

Ik rijd hier reeglmatig een geit bijna voor zijn of haar sokken, maar ik zou niet weten wat ik ermee zou moeten doen als het gebeurd ;)

gewoon zo van de weg, de tuin in? ;D
Door tieneke
#520791
[quote="Angelique"]
Ja, je kunt wel vertellen dat ze 'm met mes en vork hebben opgegeten, maar dat geloven we hier toch niet :P
[/quote]
;D ;D
Door tieneke
#520794
[quote="herder_lover"]
jeetje hoe kwam je daaraan?

Ik rijd hier reeglmatig een geit bijna voor zijn of haar sokken, maar ik zou niet weten wat ik ermee zou moeten doen als het gebeurd ;)

gewoon zo van de weg, de tuin in? ;D
[/quote]
In je kofferbak en hoppa zo in de tuin! :P
Door Antonia
#520997
[quote="Lizzy"]
Huid en haar is prima! Reinigt de darmen, pakt botjes in en ik ben feitelijk wel jaloers dat je met huid en haar hebt kunnen voeren ;D!
[/quote]

Qua voeding begrijp ik de reacties. Toch roept het bij mij (misschien wel een hele domme) vraag op. Als je hond een dier met huid en haar heeft opgegeten, loop je dan niet het risico dat hij (levende) dieren in de wei ook gaat zien als prooi? Ik kreeg laatst twee hele jonge lammetjes aangeboden en ik heb daar mijn managersafreageertactiek op toegepast, oftewel huid eraf. Omdat er hier in de weilanden nogal eens kuddes schapen rondlopen was ik bang dat ze wellicht de jonge lammetjes zouden gaan zien als prooi en opjagen. Let wel: ik heb Ierse Wolfshonden, die vallen onder de categorie windhonden/zichtjagers.
Door Nelly
#521014
Volgens mij moet je met grotere honden altijd voorzichtig zijn met geiten en schapen. Vooral schapen hebben al gauw de neiging om te gaan rennen en bij de honden wordt dan het jachtinstinkt wakker en die willen er achter aan. Overigens zal ik mijn honden nooit geitjes voeren, heb vroeger altijd geitjes gehad en nee, dat kan ik niet. Met schapen heb ik niks, als ik die zou kunnen krijgen, jong of oud, zou ik ze voeren.
Door ~anna~
#521017
Ik moet denken aan mij hollandse herder waar ik schapentraining mee heb gedaan.
En geiten kan hij ook hoeden en drijven,dus ik zou hem denk ik nooit een heel geitje geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#521020
[quote="Antonia"]
Qua voeding begrijp ik de reacties. Toch roept het bij mij (misschien wel een hele domme) vraag op. Als je hond een dier met huid en haar heeft opgegeten, loop je dan niet het risico dat hij (levende) dieren in de wei ook gaat zien als prooi? Ik kreeg laatst twee hele jonge lammetjes aangeboden en ik heb daar mijn managersafreageertactiek op toegepast, oftewel huid eraf. Omdat er hier in de weilanden nogal eens kuddes schapen rondlopen was ik bang dat ze wellicht de jonge lammetjes zouden gaan zien als prooi en opjagen. Let wel: ik heb Ierse Wolfshonden, die vallen onder de categorie windhonden/zichtjagers.
[/quote]

Ik denk ook wel dat de als ze ooit b.v zo'n geitje of lammetje zo gegeten hebben dat ze als ze ze later zien ze eerder met eten gaan asocieren dan wanneer je onherkenbare stukken voert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door